Recensie: Getekend door de oorlog van Nancy Walburg

Voorwoord…..…………………………………………………………………………….7

Hoofdstuk 1…. ……………………………………………………………………………8

Hoofdstuk 3………………………………………………………………………………32

Hoofdstuk 3……………………………………………………………………………….42

Hoofdstuk 4…….………………………………………………………………………….58

Dankwoord………………………………………………………………………………..62

Allereerst moet ik zeggen dat de prachtige cover van het boek het oorlogsverleden werkelijk uitbeeld. Te zien is een man op de achtergrond bombardementen ( in vuur) bovenop een massa aan huizen. In het zwart kopt het in hoofdletters: Getekend door de oorlog. Het oorlogsverleden van Kees Verhagen. Dit boek is mijn eerste kennismaking met Nancy Walburg. Gedetailleerd vertelt Walburg over het oorlogsverleden van Kees Verhagen. Ik lees wel eens vaker oorlogsboeken maar de meeste hebben toch wel een commercieel  karakter.  Na een tijdje zie ik eindelijk een boek dat dit niet heeft. Walburg laat met Kees Verhagen’s aangrijpend verhaal een andere kant van de oorlog zien. Een kant die wie niet vaak in oorlogsboeken zullen lezen. Dit zijn herinneren gegrift in het geheugen van de slachtoffers. Een van hen is Kees Verhagen. Die zijn aangrijpend verhaal vertelt aan Walburg.  De oorlog heeft nog dagelijks impact op Verhagen.

“Weet je, zegt hij, wat hier is gebeurd en verder in de oorlog heeft een stempel op mijn leven gedrukt. Na de oorlog was alles ander, maar ik kon er niet mee omgaan. Ik was zo gewend om op de vlucht te zijn, ik voelde me nergens meer op mijn gemak. Nooit heb ik erover kunnen praten niet met mijn ouders, niet met mijn omgeving en ook later niet met mijn vrouw en kinderen. Pas nu, sinds ik met het boek bezig ben, komen de verhalen los en kan ik erover praten, maar dat heeft jaren geduurd. De oorlog is voor mijn toekomst bepalend geweest. Door de oorlog heb ik geen opleiding gehad. Bij sollicitaties kreeg ik afwijzing na afwijzing. Wat voor Kees totaal onbegrijpelijk is en waar hij zich ook verschrikkelijk kwaad oer maakt is dat mensen die fout waren geweest in de oorlog wel geholpen werden. Na een half jaartje in de gevangenis kwamen ze vrij,kregen een huisje en inrichting en werden op weg geholpen met werk. Kees was ruim twee jaar getrouwd toen hij en zijn vrouw hun eigen huisje kregen. “

Walburg heeft knap werk geleverd door het verhaal van Verhagen op te tekenen. Ze heeft het boek heel inlevend en toegankelijk geschreven, alsof ze zich in de schoenen van Verhagen bevond. Verder hoefde je het ‘verhaal’ niet in te beelden door de zwart-wit foto’s zie je het verhaal als het ware net gebeuren als een film.  Zo zien we o.a. foto’s van Kees met de kleine kamertjes Haarendael die vroeger als cel diende, Kees in de keuken waar hij vroeger te werk werd gesteld, Kees die zichzelf in het document staan wat de Duitser bijhielden.  Lijkt me wel heel aangrijpend om dat weer terug te zien. Het aangrijpend verhaal leent zich uitstekend voor een boekverfilming. Een erg interessant en leerzaam boek heeft Walburg geschreven.  Zeker aanbevelenswaardig voor iedereen.

Nancy Walburg

Nancy Walburg (1976), debuteerde in 2009 met het boek De nachtmerrie van een moeder. Daarna volgden o.a. Hersenspinsels en overpeinzingen, Ondersteboven. Inmiddels heeft ze al vijf boeken op haar naam staan. Walburg is getrouwd en heeft vier kinderen. Daarnaast heeft ze een eigen promotiebureau om al haar passies perfect te combineren.

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Life voor € 12,95,-

0 thoughts on “Recensie: Getekend door de oorlog van Nancy Walburg

1. Op mijn eerste school kwamen de oud-Buchenwald gangers hun verhaal doen. Alle leerlingen reageerden daar altijd vol respect op. Het werkelijke leed komt pas naar boven uit de mond van oorlogsslachtoffers.

In Geschiedenislessen gaat dat vaak verloren.

Ik herinner mij een docent Engels. Hij werkte in de oorlog aan de Birma spoorlijn. Heel af en toe vertelde hij daarover. Nog steeds denk ik met respect terug aan deze man.

Vriendelijke groet,

• Zeker respect voor hun allemaal. Lijkt mij verschrikkelijk om dat allemaal meegemaakt te hebben. In vergelijking met vroeger komen er nu steeds minder mensen hun verschrikkelijke verhaal voor de klas vertellen. Ook merk ik dat er weinig ‘studenten’ geïnteresseerd zijn in geschiedenislessen. Ja in Birma gaat het er ook best heftig aan toe. Lijkt me verschrikkelijk om daar les te geven.

2. Mijn opa vertelde toen hij nog leefde altijd verhalen over de oorlog. Daarom lees ik tegenwoordig graag van zulke boeken. Ik ga morgen gelijk even langs de bieb om hem te huren. Ben erg benieuwd door je recentie