Recensie: De stalen vuist van de Blitzkrieg, De 1ste Panzer Division 1939-1941

“Met de Duitse Nederlaag in de Eerste Wereldoorlog in november 1918 ging ook een militaire strategie ten onder. De Eerste Wereldoorlog was na een korte bewegingsoorlog in het westen vastgelopen in een uitzichtloze loopgravenoorlog. De slachtpartijen bij Verdun en aan de rivier de Somme hadden een traumatische ervaring opgeleverd. Toen het gernaalsduo Von Hindenburg en Ludendorff in 1915 benoemd werd tot het oppercommando aan Duitse zijde, maakten zij direct een einde aan de massaslachtingen,” een stuk uit het boek De stalen vuist van Blitzkrieg van Vincent Dumas.

Dumas_stalenvuist_OMS_Hires

De stalen vuist van Blitzkrieg, een boek over de 1ste Panzer Division,  een elite eenheid uit het Duitse leger. Deze divisie was een van de kerndivisies die Europa voor nazi-Duitsland veroverden.  De stalen vuist van de Blitzkrieg belicht de ‘Blitzkrieg’ dagen van de divisie, lopende van september 1939 (de inval in Polen) tot en met de slag bij Moskou in 1941, waar de Duitse opmars uiteindelijk tot stilstand kwam. De geschiedenis van de 1ste Panzer Division laat in detail zien wat het concept ‘Blitzkrieg’ voor een mobiele divisie in die tijd betekende. Het is de geschiedenis van een spectaculaire opmars, en een tragisch einde voor de poorten van de Russische hoofdstad.

Allereerst wil ik zeggen dat ik de cover van het boek erg mooi vind. Te zien is een zwarte tank met een beige/witte achtergrond. Ook de inhoud van het boek is erg mooi en divers met foto’s. in 107 pagina’s neemt Dumas je mee naar de Blitzkrieg dagen. Dit boek telt 24 minihoofdstukken met 4 bijlagen en wordt afgesloten met een literatuurlijst. Dit soort boeken vind je niet vaak op de boekenmarkt( positief). Dit boek is erg anders, in vergelijking met de meeste boeken in zijn genre. Allereerst vanwege de toegankelijke schrijfstijl van Dumas. Daarnaast doordat de verhalen worden afgewisseld met foto’s. Normaliter moet je een verhaal inbeelden nu hoeft het niet door de foto’s zie je het verhaal als het ware net gebeuren als een film. Bovendien krijg je in de bijlage ook nog eens les in diverse tanks van de oorlog waaronder de Franse en Russische tanks.

“De slag om Ostrow werd gevolgd door verbitterde gevechten van nieuwe Russische eenheden die uit richting Pleskau zuidelijk stoten. Wederom kwam het hierbij op 7 juli tot een tankslag. De Russen zetten lichtere tanks in, van het type Christi, en hierbij deed zich een wonderlijk voorval voor. Een van de Christi tanks werd aangeschoten door een Duitse tank, maar desondanks bleef de tank naar voren rollen en ramde tank nummer 711 van compagniechef Von Falckenberg. Direct daarop vond nog een botsing plaats. De Russische tankbemanningen probeerden te ontsnappen. Luitenant Fromme kwam uit de tnak en nam de bemanning gevangen, onder dreiging van zijn pistool. Toen bleef de trekker hangen en de Russische infanteristen doken op van achter de tank. Fromme rukte een schep die ingeklemd was aan de zijkant van de tank en deelde een paar klappen uit. Wonder boven wonder wist hij terug te vluchten in de relatieve veiligheid van de tank. Terwijl hij in de tank zat rolden onophoudelijk nieuwe Christi tanks voorbij. In de verte klonken zware explosies.”

Vaak zijn oorlogsboeken erg langdradig en iets te ‘wetenschappelijk’ beschreven dat je als lezer denkt wat moet ik hier nu weer mee. Of de lezer haakt dan af. Het boek is vaak zo geschreven dat je al enige voorkennis dient te beschikken. Dit boek was anders. Erg informatief en erg toegankelijk.  Je had helemaal geen voorkennis nodig om dit boek te begrijpen. Je wordt vanaf de eerste bladzijde meegezogen in dit boek. Tijdens het lezen van het boek had ik het gevoel dat ik een leuke geschiedenisles kreeg. Zoiets maak je zelden mee met een boek. Normaal is geschiedenis voor de meeste mensen saai maar dit boek is interessant voor iedereen. Dit boekje krijgt vijf sterren.

Dit boek is verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt voor €12,50.

0 thoughts on “Recensie: De stalen vuist van de Blitzkrieg, De 1ste Panzer Division 1939-1941