Recensie: Kwetsbaar

kwetsbaar-boek-189x300

Dit is strak, mam!’hoor ik haar zeggen. Ze schuift het gordijn van de paskamer open en daar staat ze, gekleed in een kort spijkerrokje met daarop een wit truitje waarvan het lijkt of het haar ministens drie maten te klein is. Een naveltruitje. Ik hou heel even mijn adem in als beelden uit mijn verleden voor mijn ogen voorbijflitsen en schiet acuut in de verwerpmodus. Dit kan niet. Ik wil niet dat mijn dochter in zulke kleding op straat loop, hoe geweldig het haar ook staat.
‘kom op, Nicole’, zeg ik, ‘die dingen zijn al sinds de jaren negentig uit de mode.’Het is een magere poging om haar ervan te overtuigen dat ze dat ding niet moet kopen, en ik weet bijna zeker dat ze er toch niet in trapt.
‘Niet meer, mam. Naveltruitjes zijn weer helemaal trendy!’Ze kijkt omlaag naar haar blote buik, draait zich om en bekijkt zich opnieuw van top tot teen in de spiegel die in de paskamer hangt.
‘Een wanneer wil je dat dragen, dan? Je kunt daarin toch niet naar school?’
‘Waarom niet? Iedereen loopt ermee.’
‘Dus omdat iedereen ermee loopt, moet jij dat ook?’
Ze klakt ongeduldig met haar tong, een teken dat ik iets vreselijk stoms heb gezegd, en schruift het gordijn met een demonstratief gebaar tussen ons dicht. Ik zucht diep. Ze is zestien. Ik kan het haar moeilijk verbieden, hoe graag ik het ook zou willen. Stop haar niet in een kooitje, zei Albert doodleuk. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.”

Janine, de eigenaresse van Club Mercury, lijkt eindelijk alles te hebben wat haar hart haar begeert: haar gezin bestaand uit haar man Albert en haar 16-jarige eigenwijze dochter Nicole. Verder is Dick (zanger op het podium in Club Mercury)ook erg geïnteresseerd in Janine, dat laat hij maar al te graag zien. Alhoewel Albert en Dick het niet goed met elkaar kunnen vinden heeft Dick zijn succes als zanger aan Albert te danken. Heel even lijkt het leven Janine toe te lachen ondanks haar verleden. Daar komt abrupt een einde aan als haar man vermoord wordt voor club Mercury, door mogelijk overvallers. De grote vraag is natuurlijk wie dit gedaan heeft. En welke link dit met haar verleden heeft aangezien ze een ‘duister’ verleden heeft gehad. En ook loopt haar dochter gevaar.

Een man in spijkerbroek en een jasje van donker Harris Tweed komt op ons af. In zijn hand houdt hij een zilverkleurig koffertje, dat hij even neerzet om de hem toegestoken witte overall over zijn kleding aan te trekken. Vervolgens. Pakt hij zijn koffertje weer op en schuift op aanwijzingen van een rechercheur langs ons heen mijn kantoor binnen. Ik kijk hem na en voel me opnieuw misselijk worden als ik besef dat die man de schouwarts moet zijn. Ik zie ineens beelden voor me van een sectie, zoals ik ze wel eens op de televisie heb gezien in misdaadseries waar je tegenwoordig mee overspoeld wordt, en voel opnieuw mijn maag omdraaien bij het idee dat ze dat straks ook bij Dick gaan doen. En zoals ze ook ongetwijfeld bij Albert gedaan hebben. Ik duw mijn hand tegen mijn buik om de misselijkheid te onderdrukken, maar het helpt niet veel. Ik krijg het zo heet dat het lijkt of mijn lichaam elk moment kan ontbranden. Ik word duizelig en moet me met een hand aan de muur vasthouden omdat ik bang ben dat ik anders onderuit ga.”

Jansma voeg ik vanaf vandaag toe aan mijn lijstje favoriete auteurs. Met haar boek kwetsbaar(eerder verschenen als caleidoscoop) geeft ze de lezer een kijkje in de wereld van prostitutie. De cover is bijzonder mooi en leeft heel erg, te zien is een vrouw met rood haar en blauwe ogen die je aankijkt. Vanaf de cover voel je als het ware een connectie met de hoofdpersoon. Helemaal mooi vormgegeven. Het boek begint met een herinnering aan Timmy 1995-2010. Ook de quote:”Love has no defences: you only know it’s love when it hurts,” Father Peregine, The Hawk and the Dove, leent zich perfect voor het boek. Dit boek is meer dan een thriller. Het is Jansma weer gelukt om de lezer te boeien met haar unieke verhaal. Als je het boek leest voel je je verbonden aan Janine’s wereld. Verder vind je een zeer uitgebreide karakterbeschrijving in het boek. Dat zullen de lezers, enorm waarderen. Jansma weet precies hoe ze de lezers moet boeien met haar boek. Ze bouwt het verhaal erg spannend en boeiend op alsof je het gevoel hebt dat je een film bekijkt. Het boek dat je laat zien dat het verleden nooit vergeten kan worden, maar je ook kan achtervolgen. Vanaf bladzijde 1 vlieg je door deze 348 tellende bladzijdes van het boek heen. Ik moest en zou weten hoe dit boek zou aflopen. Een terechte winnares van de schaduwprijs.

Linda Jansma(1967), schrijft thrillerboeken. Debuteerde in 2011 met het boek: Caleidoscoop. Heeft inmiddels al 5 boeken op haar naam staan Heeft vaak prijzen in de wacht gesleept. Zo sleepte ze de schaduwprijs in de wacht voor Caleidoscoop. Tweestrijd, haar tweede boek werd nummer drie in de verkiezing tot beste vrouwenthriller aller tijden. Schuilplaats stond op nummer 1 in de verkiezing tot beste Nederlandse vrouwenthriller 2013.

Verkrijgbaar voor €6,95,- bij de crime compagnie!

0 thoughts on “Recensie: Kwetsbaar