Recensie: De Poolse Oorlog

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek De Poolse Oorlog van Perry Pierik, een van onze favoriete auteurs. Wij gaan dit boek vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Op de cover zien we soldaten in het zwart-wit afgebeeld. Wat een prachtige cover is dit.

Over het verhaal:

In het Westen vergeten we nog wel eens dat de Tweede Wereldoorlog uitbrak in Polen. In september 1939 ging de eerste Blitzkrieg van het Derde Rijk van start. Hier werd in vele opzichten geschiedenis geschreven. Het was de introductie van een revolutionair nieuwe manier van oorlog voeren. Daarbij was het de start van veroveringen en bezettingen, waar grote delen van Europa het slachtoffer van zouden worden.

Er is in het Westen en Nederland relatief weinig aandacht geweest voor dit conflict en de bezettingspolitiek. De veldtocht van 1940 tegen West-Europa zorgde ervoor dat de Poolse zorgen snel overschaduwd werden. Het meest bekend zijn de Duitse concentratiekampen op Pools gebied, en het lot van de Joden in de beruchte Kz’s. Dit boek presenteert zich niet als een algemeen naslagwerk over het Duits-Poolse conflict. Veel meer ligt de focus op nieuwe elementen rond dit drama welke de laatste jaren door het vrijgeven van nieuwe documenten inzichtelijk zijn geworden. Dit kwam onder meer door de verdere ontsluiting van Russische archieven waardoor onbekende (Duitse) bronnen vrijkwamen.

Perry Pierik is een historicus, hij weet altijd een verhaal op een informatieve en interessante wijze te vertellen in zijn boek. Als lezer ben je altijd weer benieuwd naar zijn volgende boek, omdat je al stiekem weet dat het een goed boek zal worden. Deze auteur stelt ons nooit teleur. Een boek over geschiedenis schrijven is erg lastig. Het gaat Perry makkelijk af. Zijn verhaal is super goed. Wij konden niet meer stoppen met lezen. De Poolse oorlog wordt de laatste tijd iets bekender in boeken. Het is wel een stukje ongekende geschiedenis voor de meeste mensen in het Westen. Er is weinig aandacht besteed aan dit onderwerp. Perry heeft er veel aandacht aan besteed. 415 pagina’s bevat dit interessante boek en naast een inleiding bevat het 4 hoofdstukken. De hoofstukken zijn als volgt opgebouwd:

Wojna Polska: de Poolse oorlog;

De pruisische haat tegen het katholieke Polen;

De veldtocht;

Als Polen Deutsch war;

Makkelijke weglezer:

Voor je het beseft heb je het zo verslonden afgezien van het onderwerp. Dit is geen zware lectuur. Er komen veel foto’s voorbij. Heel wat foto’s straalden diverse emoties uit. We vonden diverse dingen echt heftig maar tegelijk ook bijzonder: Intocht Duitse troepen in Danzig, Poolse jager, getroffen door een Duitse  luchtaanval, Een vernietigde Politie munitietrein, Poolse bunker in de Lomza Linie is zwaar gebombardeerd en lichte Duitse tanks rukken op.  De afbeeldingen maken het verhaal nog levendiger.

Wat minder bekend is, hoewel Peter Longerich er in zijn biografie over Hitler op wees, is het feit dat Hitler in het begin van de Polenveldtocht toch nog even aan een hernieuwde vrede dacht. Volgens sommige historici hadden de successen hem ‘mild’ gemaakt. Je zou ook moeten vermoeden dat Hitler zijn eigen successen wantrouwde, zoals het ook het geval was met zijn beroemde ‘haltbefehl’ in mei 1940 in Frankrijk, waardoor het Britse expeditieleger vanuit Duinkerken kon ontsnappen. Hier koos Hitler, in strijd met de successen in het veld, voor een verdedigende houding langs de zogenaamde kanaallinie, omdat hij een Britse uitbraak vermoedde richting de Franse troepen ten zuiden van de rivier de Somme. Hij werd hierin gesterkt door een eerdere Britse-Franse aanval bij Arras, die de Duitsers lelijk verrast had, alsmede door wisselende meldingen van zijn militaire inlichtingendienst.

Wat een geweldig boek heeft Perry geschreven. Hij stelt ons nooit teleur. Als er een boek uitkomt van hem dan weten we gewoon dat het weer goed zal zijn. Informatief, interessant en ook nog eens een makkelijke weglezer. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Auteur: Perry Pierik

ISBN: 9789463382977

Aantal pagina’s: 418