Recensie: Een blik achter de werkelijkheid

Vandaag gaan we het boek een blik achter de werkelijkheid verschenen bij Uitgeverij Aspekt reviewen van Henk Coleman. Lezen jullie mee??

Een vrolijke cover hebben we voor ons. We zien twee vrouwen en nog een aantal mensen op de achtergrond. Op de voorgrond zien we een man met een blauwe blouse gluren door een gordijn naar binnen. In het rood koppen de naam van de auteur en de uitgeverij. In het blauw kopt de titel en hoe fake is onze wereld? Wat een leuke cover.

Het verhaal:

Hoe reëel is het beeld van onze leefwereld? Niet zo heel erg reëel, zo blijkt, omdat een objectieve kijk op de wereld vrijwel niet mogelijk is. De werkelijkheid wordt namelijk op allerlei manieren vervormd. In de eerste plaats door invloeden van buitenaf, zoals reclame, nepnieuws en sociale media. In de tweede plaats door de mens zelf, die de realiteit doorlopend aanpast. Onbewust kleurt en filtert hij de werkelijkheid aan de hand van vooroordelen en conditioneringen. De vraag is of we toch kennis kunnen nemen van de ‘ruwe’, ongefilterde werkelijkheid, en zo ja, hoe we die dan bereiken. Een blik achter de werkelijkheid gaat op speelse wijze op deze vraag in. Gekeken wordt hoe verschillende westerse denkers
over dit onderwerp dachten. Vervolgens blijken bepaalde denkbeelden uit de oosterse filosofie daar wonderwel bij aan te sluiten. Dit alles resulteert in een beschouwing en aanpak waarmee toch de ware, ongefilterde realiteit zo goed mogelijk kan worden benaderd. Daarmee is dit boek ook een aansporing om te proberen het valse decor waarin het leven zich grotendeels afspeelt, te ontmantelen.

Met een verhaal en plaatjes maakt de auteur zijn filosofische standpunten duidelijk. Hij dringt ze niet op maar hij vertelt het op een prettige wijze. Wat een goed boek. Hij blikt op veel thema’s religie, menselijkheid, culturen, kleding, zoektocht, werkelijkheid. Bijna alles van het menselijk bestaan wordt in het boek genoemd. Dit is wel een prettig verrassend boek. Wij hadden dit anders voorgesteld (verhaalvorm). Je maakt eerder kennis met het brein van de auteur en zijn visie over het ‘menselijk leven’.  De schrijfstijl van de auteur was erg vlot. Je kon dus heel makkelijk het boek binnen no-time verslinden. Zij kennis was op veel vlakken super goed te noemen en op te doen. Hij leert ons veel over filosofie. Zo vertelt hij dat je vroeger twee stromingen had in filosofie de denkers en de doeners. Dan noemt hij weer diverse beroemde filosofen Kant, Schopenhauer, Plato, Aristoles. Verder blikt hij op religie. Hij vertelt over Godsbeeld.

“Het idee van één enkele God, schepper van de wereld, is dus de kern van zowel het jodendom, christendom als van de islam. Daarmee heerst God over een zeer groot deel van de mensheid.  Alleen In Azië, in het hindoeïsme en het boeddhisme, zijn meerder goden te vinden, maar zelfs daar kennen ze vaak een vergelijkbare oppergod of schepper. Je kunt daarom rustig zeggen: God rules!”

Dan blikt hij op de mens. Hier heeft hij het volgende over te vertellen:

“Dat de mens een vindingrijk wezen is, hoeft niemand ons te vertellen, we zijn er immers zelf een. Die vindingrijkheid heeft ons enorme successen gebracht op allerlei gebied .Als de mens niet zo slim was geweest, hadden we vandaag geen meubelboulevards en vliegvakanties gehad. Nu hebben we die wel , en ook een klimaatprobleem. Het menselijke vernuft heeft zijn prijs. Dat is de harde werkelijkheid. Wel nee, zeggen de klimaatcritici, de invloed van de mens is vrijwel niets. Moeder Aarde doet het zichzelf aan. Het is de natuur. Zo is het al eerder gegaan. Niks aan de hand, gewoon doorgaan. Dat is de werkelijkheid!

Vervolgens blikt hij op de twee versies van de werkelijkheid. Dit boek lees je niet dit boek voel je. Het raakt je ziel op diverse momenten. Veel mensen zullen zich op diverse momenten echt herkennen in zijn visie. Alhoewel er ook punten zijn waar mensen zich zeker niet in kunnen herkennen, maar dat is niet erg, want er is geen echte waarheid. Jouw waarheid is jouw waarheid. Hij heeft veel pro’s en contra’s in zijn verhaal. Hij is niet bevooroordeeld in het boek. Alles kan er zijn en alles kan er ook niet zijn. Dat vonden we erg mooi in het boek. Er is geen waarheid. Het is hoe je er naar kijkt en wat jij vindt. Hij vertelt slechts wat mensen wel en niet kunnen geloven.  Dit boek was echt geweldig. De auteur heeft echt een goed boek geschreven. Het krijgt vijf sterren van ons.

Een blik achter de werkelijkheid

Auteur: Henk Coelman

ISBN: 9789463387187

Aantal pagina’s: 154

Publicatie datum: 12-09-2019

Prijs: € 17.95

Over de auteur:

Henk Coelman (1945) houdt zich al tientallen jaren bezig met westerse en oosterse filosofie, en verschillende vormen van meditatie. Een eerder, goed ontvangen boek van zijn hand, is Zen voor leken. Zijn bijzondere belangstelling gaat uit naar de vraag wat de westerse mens kan leren van de oosterse denkwijze, zonder dat hij daarbij onnodige oosterse cultuuruitingen moet overnemen.

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt klik hier om te bestellen.

7 thoughts on “Recensie: Een blik achter de werkelijkheid

1. Het menselijke vernuft heeft zeker zijn prijs! We kunnen (zonder Corona dan) nu zo veel doen, maar de aarde lijdt er wel onder. Lijkt me een heel goed boek ❤️