Recensie: Gesmolten Vleugels

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Gesmolten Vleugels van Joke Fröberg. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Gesmolten Vleugels beschrijft de dating avonturen van Fien, een gehandicapte vrouw van middelbare leeftijd. Fien is een gedreven vrouw, gezegend met een enorme verbeeldingskracht en een gezonde dosis zelfspot. Haar avonturen zijn vermakelijk. Toch vertelt Gesmolten Vleugels ook een eerlijk verhaal. Een verhaal waarin hoop, verlangen, angst en twijfel voelbaar zijn. Gelukkig wel met een happy end.

We zien een vrolijke cover in het roze en geel. Wauw wat een mooie cover.

In Gesmolten vleugels maken we kennis met Fien. Fien is 54 jaar oud en gehandicapt. Het verhaal begint erg sterk. Het verhaal is anders (positief). Nooit eerder hebben we een verhaal gelezen met een gehandicapte vrouw in de hoofdrol. Super goed verhaal heeft de auteur Joke neergezet. Een bijzonder verhaal. Joke heeft echt een super leuke schrijfstijl. Vanaf de eerste bladzijde is het boek super interessant. Als lezer ben je echt gemotiveerd om verder te lezen. Het verhaal is origineel en interessant. De meeste boeken over liefde vinden we niet zo leuk. Ze zijn vaak hetzelfde. Een tijdje hebben we een boycot gegooid op echte liefdesboeken. Ze waren zo eentonig geworden. Joke bewijst dat boeken over liefde toch echt leuk kunnen zijn.

Fien is een niet zomaar een dame, ze is ook echt grappig. Ze deed soms uitspraken in het boek dat ons echt raakten. Zoals deze:

‘Ergotherapeuten’, God, ze haatte die beroepsgroep.

‘Op aarde om mensen te leren omgaan met hun handicap, opdat ze zo zelfstandig mogelijk hun leven konden leiden. Waarom zou ik blij moeten zijn met rits- en knoophulpen, zelfklevende matjes tegen het schuiven van serviesgoed, plankjes met spijker om zelf een aardappel te schillen?’ Ronduit denigrerend vond ze het. Het toppunt van vernedering was volgens Fien bereikt toen ze zich door pas afgestudeerde kinderen, pubers nog moest laten gadeslaan  in de badkamer, zodat ze konden beoordelen of het verantwoord was om mevrouw zelfstandig te laten douchen.

“Intussen had Fien behoorlijk wat kandidaten in portefeuille. Mannen met mogelijkheden die nog verkend moesten worden. Mannen met mogelijkheden die nog verkend moesten worden. Mannen met wie ze intussen wel een conversatie op gang hield, want anders raak je de aandacht kwijt, aldus Fien. Dat ging een lange tijd goed totdat ze hobby’s en voorkeuren van de kandidaten door elkaar ging halen en ook niet meer wist wie ze welke gedicht had gestuurd. Toen zette Fien vrij rücksichtslos een punt achter vrijwel alle  contacten. Met dank voor het aangenaam verpozen en vergezeld van al haar goede wensen Een contact hield ze aan. Een beeldend kunstenaar; een man met gevoel voor esthetiek.”

Heel goed werk heeft Joke verricht. Dit boek is echt geweldig geschreven. Uitgeverij Aspekt brengt brengt altijd geweldige boeken uit. Gesmolten Vleugels is ook een van haar toptitels. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Gesmolten Vleugels

Auteur: Joke Fröberg

ISBN: 9789464241358