Recensie: Harry Potter en de Steen der Wijzen

Vandaag een review van Harry Potter en de steen der wijzen van J.K. Rowling. Lezen jullie mee??

De cover is super leuk. We zien wolken op de achtergrond. Harry potter en de naam van de auteur koppen in het rood. De titel in het blauw. De achtergrond is donkerblauw. Het past precies bij de inhoud van het boek.

Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn saaie en hardvochtige oom en tante woont, in de bezemkast onder de trap.
Op een dag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem. En daarna nog een, en nog een. De brieven veranderen Harry’s hele leven: hij wordt gered door een woest figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn ouders werkelijk waren.
Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9¾ belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters.
En uiteindelijk moet Harry het opnemen tegen zijn aartsvijand Voldemort, een levensgevaarlijke tovenaar.

Wij zijn echt gek op Harry Potter, vanaf het moment dat het verscheen. We hadden de film zeker gezien. Het boek lazen we in onze jeugd, toen hadden we er kennelijk iets anders van begrepen. Nu we wat ouder zijn hebben we veel meer besef en lees je boeken veel beter. J. K. Rowling is echt een goede schrijfster, dat wordt al gauw duidelijk zodra je de eerste paar pagina´s van het boek verslind. Ze heeft echt een leuke en meeslepende schrijfstijl. Wij zijn vaak niet dol op commerciële boeken. Dit is een van de weinige commerciële boek dat echt succesvol is. Wij begrijpen wel waarom. De auteur heeft een origineel en goed verhaal neergezet. Daar kunnen andere commerciële auteurs een voorbeeld aannemen.  Alles aan dit boek klopt gewoon: dialogen, verhaallijn, karakterbeschrijving.  In dit boek is alles mogelijk, tovenaars, heksen, uilen iedereen komt voorbij. Alles heeft met magie te maken.

Waarom zou je gek zijn om Goudrip te willen beroven? vroeg Harry.

´Spreuken, -bezweringen,´zei Hagrid, die zijn krant opensloeg. ´Ze zeggen dat extra beveiligde kluzien worden bewaakt door draken. En eerst mot je het zien te vinden – Goudrijp legt honderden kilometers onder Londen, snappie? Diep onder de ondergrondse. Zelfs als je wat te pakken kreeg, zou je doodhongeren voor je de weg had gevonden.´ Harry dacht daarover na terwijl Hagrid zijn krant, de Ochtenprofeet, las Harry had oom Herman geleerd dat mensen niet graag gestoord werden als ze de krant lazen, maar hij had zo ontgelofelijk veel vragen dat het moeiijk was.

´t Minsterie van Toverkunst heb weer es geblunderd, zoals gewoonlijk, ´mompelt Hagrid, terwijl hij een pagina omsloeg.

´Heb je een ministerie van Toverkunst? Plapte Harry er onwillekeurig uit.

´Ja,tuurlijk,´zei Hagrid. ´Ze wilden Perkamentus als ministerie maar die verdomde ´t om Zweinstein te verlaten en daarom hebben hun dat baantje maar aan die oude Droebel gegeven. Over klunzen gesproken! Vandaar dat ie Perkamentus iedere ochtend bestookt met uilen, om raad te vragen.´

´Nou, voornamelijk voor Dreuzels geheim houden dat er nog steeds overal heksen en tovenaars zijn.´

´Waarom.´

´Waarom? Jemig de pemig, Harry, anders zou iedereen magische oplossingen willen voor zijn sores. Nee, we worden liever met rust gelaten.´

Wij waren twaalf toen dit boek uitkwam. Wauw hele jeugdherinnering opgehaald met dit boek. We waren al meteen fan zowel van het boek als van de film. J.k. Rowling heeft haar fantasie er goed op losgegooid en heeft echt een geweldig boek neergezet. Wat een meesterwerk. Dit is het type boek dat we graag hadden willen schrijven. Dit is een van de beste fantasyboeken die we ooit hebben gelezen. Er zijn weinig fantasyboeken die zo goed zijn. Zij is een van de weinige auteurs die gewoon goede boeken neerpent. Ook haar andere werken zijn geweldig. Ze richt zich niet op een specifieke doelgroep, ook al is Harry Potter jong in het boek. Het verhaal is geschikt voor jong en oud. Iedereen kan dit boek gewoon leuk vinden, de leeftijd doet er niet toe. De schrijfstijl is niet moeilijk maar juist gemakkelijk, bijna niemand zal hier problemen mee hebben. DAT vinden we ook zo geweldig aan haar boeken, iedereen kan genieten van haar meesterlijke verhaal of je nu jong of oud bent. Dit boek is ook verfilmd. De film kwam zeker overeen met het boek, wat je niet vaak ziet bij andere films. J.k. Rowling is echt een topschrijver. Dit boek is aanbevelenswaardig voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

One thought on “Recensie: Harry Potter en de Steen der Wijzen

1. Dit boek is toch al een tijd uit of vergis ik me? Anyway, Harry Potter blijft leuk inderdaad. Ik lees de boeken het liefst in het Engels.