Recensie: Schoten in het donker

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Schoten in het donker. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Op de cover zien we twee mannen. Een voorhoofd van de man zijwaarts bekeken. De andere man heeft een wapen gemixt met een sigaret in de handen en kijkt naar die man toe. Wat een mooie cover is dit. Heel apart. Mysterieus en mooi. Zulke covers zie je niet heel vaak. Alleen Uitgeverij Aspekt krijgt het vaak voor elkaar om hele mooie covers te publiceren. Iedere keer ook hele originele en nieuwe covers.

Het incident dat het thema van dit boekje vormt speelt zich af in maart 1945. Dylan Thomas, zijn vrouw Caitlin kinderen bewoonden een tochtige bungalow in New Quay, Mojoda, geheten. Dylans buurvrouw daar, was zijn jeugdvriendin Vera Philips. Zij was getrouwd met de commando William Killick. Deze was op gevaarlijke missies geweest achter de Duitse linies in Griekenland, waar hij meteen vliegtuig naartoe was gebracht. Toen Killick terugkeerde ontspon zich een ruzie met Dylan. Hoe dat afliep lezen we in dit boekje.

Origineel boek:

Het boek begint met een terugblik op het leven van Dylan. Het boek begint grappig. Dylan is een dichter. Toen hij jong was wilde hij indruk maken op een meisje Vera en nam haar mee naar het park. Hiervoor had hij steentjes gegooid op een zwerver. De zwerver pakte het meisje op. Er werd om hulp geroepen. Uiteindelijk werd ze bevrijd.

″Dylan was van school gestuurd en hing de journalist uit in deinst van The South Wales Daily post. Hij droeg een versleten regenjas en rookte wilde Woodbines sigaretten. De hoofdredacteur gaf hem eenvoudige opdrachten, het verslaan van brandjes, concerten en auto-ongelukken. Ook zou hij als er een lijk aangespoeld was, naar het lijkenhuis zijn gestuurd om de overledene te zien.″

Prachtig verhaal:

Prachtige zwart-wit foto´s komen voorbij in het boek. Dylan maakt veel dingen mee. Hierna maakt hij kennis met het toneelleven. Hij is verliefd op Vera. Vera ziet hem als een jongen maar geen man. Dus dit werd niets. Uiteindelijk maakt hij na een fanmail kennis met Pamela. Pamela had zijn gedicht gelezen en werd verliefd op hem. Dan vertrekt Dylan naar Londen.

Een prachtig verhaal heeft Karl Wasch neergezet. Het boek grijpt je vanaf de eerste bladzijde. Je kunt niet meer stoppen met lezen. Wat een schrijftalent heeft Karel. We kenden Dylan niet, maar alsnog was het leuk om over zijn leven te lezen. Een verhaal over iemand´s leven schrijven is moeilijk. Karel Wasch is er heel goed in geslaagd om een topboek neer te zetten.

Een gevaarlijk man, deze zelfbenoemde magiër, Aleister Croley. Over hem zijn vele bladzijden volgeschreven. Dylan was bang voor hem en daar speelde Crowley handig op in. Hij had aspiraties om schrijver te worden, werd overal geweigerd en noem deze zich ´Het beest 666 van de Apocolyps.´Hij had een trouwe- vooral vrouwelijke- schare van enthousiaste fans. Gehuld in een zwarte cape met daaronder een Schotse kilt struinde hij de Londense pubs af.

Conclusie:

Het boek is super goed geschreven. Voor je het weet heb je deze 53 pagina´s tellend boek zo verslonden. Dit boek krijgt vijf sterren.

Schoten in het donker