Recensie: Spekkie en sproet het geheim van de boswachter

Bij Uitgeverij Ploegsma verscheen het boek Spekkie en Sproet het geheim van de boswachter. Vandaag gaan we het boek reviewen. Lezen jullie mee??

Een prachtige cover zien we. Het is ook eens levendig. Een kindje valt van de hut af we zien een man eronder. Een ander kind zit op een houten bankje. Het boek heeft echt mooie illuystraties. Een eekhoorn, vogel, spreeuw, boek, pen zakmes zien we als we het boek openslaan. Daarna zien we vingerafdrukken. Meerdere delen zien we. Ook zien we een jongen en een meisje rennen. Wauw de illustraties zijn erg mooi.

Over Spekkie en Sproet en de grote verdwijntruc

Op weg naar huis zien Spekkie en Sproet een beroving. Maar dat zijn ze gauw vergeten als ze die middag naar het circus gaan. Goochelaar en messenwerper Manolo Zapato treedt op!  Spekkie en Sproet mogen helpen bij de grote verdwijntruc. Ze kunnen alleen niet weten dat ze even later zelf ook zullen moeten verdwijnen…

Het boek telt 14 hoofdstukken. Het begint met een boswachter of een speurder en eindigt met eindelijk spekkies. Als je eenmaal begint aan dit boek dan kun je niet meer stoppen. Wat een verslavend boek is dit. Heel leuk de prachtige illustraties  in het boek. Ze maken veel avonturen mee. Ze gaan rijden in een sportwagen, picknicken, speurtochten. Wat een goed boek is dit.

“Taa tuu taa tuu taa tuu taa tuu!´

Sproet veert op. ´Dat zijn politie-auto´s. Tohc, Nelson?´

´Inderdaad, DAT HEB JE GOED GEHOORD,´

Antwoord hij. ´Er is duidelijk iets aan de hand.´

Het geluid komt steeds dichterbij.

´Spannend,´fluisterd spekkie. ´Laten w gaan kijken.´

Nee dat doen we niet. ´Nelson klinkt ineens een beetje streng. ´Je moet agenten tijdens hun werk nooit ind e weg lopen. Dat is heel hinderlijk.´

Hij kijkt op zijn telefoon hoe laat het is.

´kwart over vijf,´ mompelt hij.

Spekkie stoot haar neef van een probeert het nog een keer. ´Waarom bel je geen collega? Dit is toch interssant om te weten wat er is?´

Nee –hee. Ik ben hier om u it te rusten en om leuk dingen met jullie  te doen. ´Nelson neemt een slok van zijn koeffie. ´En wat ook kan ..

Misschien is het vals alarm,´ zegt hij.

Je bedelt dat iemand de politie belt met een smoesjes.´

Nelson knikt. Dat komt helaas wel eens voor.”

In dit boek leren kinderen wat je wel en niet moet doen. De dialogen, het verhaal en de karakterbeschrijving zijn supergoed gedaan in het boek. Het boek is super verslavend. Als je eenmaal begint dan leg je het niet meer weg. De kinderen op de redactie wilden het boek ng een keer lezen nadat ze het uit hadden. Dat is een goed teken een kind dat het boek nog een keer wil lezen. Stiekem waren wij volwassenen ook erg onder de indruk van dit boek. Het was een spannend en leerzaam kinderboek. Eindelijk een boek met een gekleurde meisje in de hoofdrol. Meestal draaien de boeken alleen maar om niet gekleurde mensen. Gelukkig zijn de tijden veranderd. De auteur had als doelstelling om gekleurde mensen in de hoofdrol te laten spelen. Dat is haar goed gelukt. Naast een goed verhaal rekent ze af met taboes rondom gekleurde personen in de hoofdrol. Dit is een van de leukste kinderboeken ooit! Dit boek krijgt vijf sterren.

Vivian den Hollander, met illustraties van Juliette de Wit | ISBN 9789021681559

€ 13,99 | 7+ | Verschijnt: 24 maart

Verkrijgbaar bij de boekwinkels voor 13,99.

7 thoughts on “Recensie: Spekkie en sproet het geheim van de boswachter

1. Ik ben erg geïnteresseerd in kinderboeken. Zeker omdat ik ook een klein meisje heb van 9 jaar. Wij lezen haar al voor vanaf dat ze een baby is. En nu dus nog, allebei. Ik ben zelf fan van de boeken van Pieter Koolwijk (Gozert en Luna zijn enorme aanraders). Leuk om bij jou deze review te hebben gelezen. Ik denk dat dit ook een boek is wat ons ligt.