Recensie: Wehrmacht de knevel van Europa

Bij uitgeverij Aspekt verscheen het boek Wehrmacht de knevel van Europa van Perry Pierik, de uitgever zelf! Dit boek gaan we vandaag reviewen lezen jullie mee??

Tussen 1939 en 1945 hield de Duitse Wehrmacht Europa in de greep. Het Duitse leger was na de vernederende nederlaag van 1918 opnieuw opgebouwd en werd het instrument waar-mee Hitler het continent zijn wil oplegde.
In dit boek geven we een dwarsdoorsnede door een aantal belangrijke facetten van de Wehrmacht. We staan stil bij de opbouw van de Wehrmacht uit de Reichswehr, het Duitse leger van voor de Tweede Wereldoorlog. De bijzondere relatie tussen politiek en het leger staat centraal in het hoofdstuk Hitler en de Wehrmacht, hetgeen terecht als een ‘duivelspact’ omschreven werd. De fronten zowel in het westen als het oosten worden behandeld, evenals specifieke zaken, zoals de problemen van de coalitieoorlog, de functie van linies en stel-lingen, afgewisseld met intermezzo’s waarbij een detail verder wordt uitgewerkt.
Aan de bundel werkten diverse auteurs mee. Het leeuwendeel van de teksten werd speciaal voor het boek geschreven. De Wehrmacht was in de oorlogsjaren letterlijk de knevel van Europa.

Pierik kan goed schrijven, wij zijn fan van zijn werk. Zijn werk wordt steeds beter. Zo is Wehrmacht echt een enorme aanrader. Perry Pierik is historicus hij weet altijd een verhaal op een informatieve en interessante wijze te vertellen in zijn boek. Als lezer ben je altijd weer benieuwd naar zijn volgende boek, omdat je al stiekem weet dat het een goed boek zal worden. Deze auteur stelt ons nooit teleur.  Een boek over geschiedenis schrijven is erg lastig. Het gaat Perry makkelijk af. Zijn verhaal is super goed. Wij konden niet meer stoppen met lezen. Perry heeft al veel boeken over geschiedenis geschreven. Je zou nu denken als lezer het houdt een keer op. Het houdt hier nooit op bewijst Perry met zijn boek Wehrmacht de knevel van Europa. Hij weet iedere keer weer een nieuwe en magische goede boek tevoorschijn te toveren.Het beschrijft de periode van de oorlog, de vooroorlogse periode van Het Duitse leger. Daar zie je ook niet vaak boeken over. Daar waar ze te vinden zijn is het vaak oninteressant en saai geschreven. Alsof je een echt geschiedenisboek leest met lappen teksten. Zo niet interessant tenminste niet voor ons. Een auteur slaagt met zijn boek als hij een situatie op een interessante en pakkende wijze beschrijft. Dat is hier het geval. Je krijgt interessant geschiedenisles op een aangename manier. Het is wel een stukje ongekende geschiedenis voor de meeste mensen in het Westen. We leren op school vaak de oppervlakkige geschiedenis tenzij je geschiedenis gaat studeren. Er is weinig aandacht besteed aan dit onderwerp. Perry heeft er veel aandacht aan besteed. 479 pagina’s bevat dit interessante boek en naast een inleiding bevat het 27 hoofdstukken. Voordat je het beseft heb je het boek uitgelezen.

De gloriedagen voor de Duitse Wehrmacht speelden zich af tussen 1939 en 1941. De belangrijkste hoogtepunten waren de veldtocht tegen de Polen in 1939 en de zomerveldtocht tegen de westerse mogelijkheden in 1940. De Poolse veldtocht was achterafgezien voor de nieuwe Duitse Blitzkriegstrategie. Polen kampte ook met een aantal interne zwakheden. De jonge natie was een samengesteld land, en verschillende gebieden hadden een ongelijkwaardige ontwikkelingen doorgemaakt.

Het boek is geen zware lectuur maar eerder luchtig en licht. Met teksten en afgewisselde afbeeldingen maken we kennis met de Wehrmacht. Diverse foto’s komen voorbij in het boek. Dit maakt het verhaal nog leuker en levendiger. We zien foto´s voorbijkomen van:  uitgeschakelde Duitse tank, Britse troepen inde Ardennen, Sovjet krijgsgevangenen 1941, bt-5 tank crew, m36 tank bij Werbomont. Wat een interessant en toegankelijk boek. Als je eenmaal aan het boek begint kun je niet meer stoppen met lezen. Iedere boek dat van Pierik verschijnt verandert in goud, omdat het zo goed is. Wij zijn zeker benieuwd naar nog meer werk van zijn hand. We hebben inmiddels al veel verslonden. We zijn benieuwd naar nog meer nieuwe leesvoer. Wij geven dit boek 5 sterren. Zeker een aanrader voor iedereen.

WEHRMACHT

Auteur: Perry Pierik

ISBN: 9789464241013

Aantal pagina’s: 432

Publicatie datum: 03-12-2021

Prijs: € 29.95

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt zie hier een directe link.

Lees hier de recensie van het boek Duinkerken 1940.

Lees hier de recensie van het boek De Spaanse blauwe divisie.

Lees hier de recensie van het boek Het soldatenleven zat in ons bloed.

7 thoughts on “Recensie: Wehrmacht de knevel van Europa

1. “Je krijgt een interessante geschiedenis les op een aangename manier.” Als je dat ervaart is het volgens mij goed gelukt om je verhaal te delen met je lezers. Nog fijner wanneer je er iets van opsteekt. Zo en met 432 pagina’s is het boek ook nog eens aan de flinke kant.