Recensie: De Tromslager

Bij Uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks verscheen het boek De Tromslager. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee???

Deze historische roman beschrijft de levensgeschiedenis van Adam Bösch (1762-1824), stamvader van de auteur. Daarnaast geeft het een inkijkje in hoe ‘het gewone volk’ moest overleven tijdens de heerschappij van Napoleon: een tijd van oorlog, armoede, epidemieën, kindersterfte en analfabetisme. Adam kiest een andere weg dan zijn voorouders, die al vanaf 1480 een boerenbestaan leiden in de Toggenburg (Zwitserland).

Hij zoekt zijn geluk in de Nederlanden, waar hij in 1790 tromslager wordt bij het Staatse leger. De tromslager geeft niet alleen het loopritme aan, maar is ook belangrijk om commando’s van de bevelhebber over een grotere afstand door te geven aan de manschappen via muzikale signalen.

Hij neemt deel aan de verdediging van de Brabantse stad Grave, het laatste bolwerk dat nog verzet biedt tegen de Fransen. Na de verovering door de Fransen sluit Adam zich tegen wil en dank aan bij het nieuwe Bataafse leger. Tijdens gevechten in Noord-Holland tegen de Engelsen en de Russen raakt hij gewond en getraumatiseerd. Als er een jaar later een enorme veldslag dreigt in Duitsland deserteert hij.

Ondanks alle beproevingen lukt het hem met veel doorzettingsvermogen, vindingrijkheid, hulp van vrienden en liefde voor muziek een gezin op te bouwen in Haarlem en kan hij zijn leven weer betekenis geven. De slechte economische omstandigheden dwingen hem echter met zijn gezin te verhuizen naar Den Helder. Daar werkt hij mee met de bouw van de fortificaties en staat hij in 1811 heel even oog in oog met keizer Napoleon.

Na de Franse nederlaag in 1815 gaat Adam met veel plezier werken als ‘dienaar der politie’ en zal hij vaak zijn mooie handtekening zetten onder geboorte- en sterfaktes van inwoners van Den Helder, maar een maand nadat hij geschorst wordt door de nieuwe schout overlijdt hij en neemt hij een groot geheim mee in zijn graf.

‘Waarom bent u hier?’

‘Bij Bergen was mijn bataljon in gevecht met de Russische troepen en toen kwam er een enorme explosie en verloor ik mijn bewustzijn.’

‘Wat is uw rang?’

‘Eh muzikant, ik ben tromslager?’

‘En toen dachten de Russen, die man is gevaarlijk, die moeten wij uitschakelen!’ zegt de chirurgijn smalend en zijn bulderende lach is tot ver in de gang te horen.

De zuster vertrekt geen spier. Adam vertelt over de explosie, dat zijn been waarschijnlijk is gebroken en dat hij veel last heeft van angstige herinneringen.

‘Wie heeft de spalk aangelegd?’

‘De chirurgijn van mijn regiment.’

‘Mag ik even kijken?’ De chirurgijn buigt Adams knie en draait zijn been een kwartslag.

‘Auw,’ schreeuwt Adam.

‘Uw been herstelt goed. Wanneer is de spalk aangelegd?’

‘Een paar dagen geleden,’ zegt Adam, bijkomend van de pijn.

‘Niks aan doen, die spalk is prima, je kan nu naar huis en nog drie weken oefenen met krukken.’

Adam protesteert. ‘Maar ik heb hier helemaal geen huis en mijn regiment is onderweg naar Deventer. Ik kan nog niet goed lopen en die gruwelijke beelden blijven maar terugkomen in mijn hoofd.’

De chirurgijn spreidt zijn armen: ‘Mijnheer Bosch, u denkt toch niet dat ik mij met dit soort onzin ga bezighouden?’

Dat Frits kan schrijven wordt al gauw duidelijk bij het lezen van de eerste paar zinnen van het boek dat leest als een trein. We hebben het dan ook in no-time uitgelezen, want het was echt niet mogelijk om het weg te leggen. Het verhaal is super goed geschreven. Wat heel vaak gebeurt bij historische boeken, is dat de auteur de mist in gaat als hij het verhaal te wetenschappelijk maakt. Ook kiezen auteurs vaak liever voor een literaire schrijfstijl dan een die prettig leesbaar is. Weinig auteurs kunnen een historisch verhaal op een luchtige manier verwerken, maar Frits Bosch heeft dat met De Tromslager wel gedaan. In de inleiding vertelt de auteur dat hij veel research heeft gedaan en archieven heeft geraadpleegd. Dat is best lastig voor een auteur die geen historicus is, maar hier is dat heel goed gedaan. Het boek geeft een inkijk in het leven van Adam Bosch, die leefde van 1726 tot 1824. In die periode werd een groot deel van de bevolking geteisterd door oorlog, armoede, epidemieën, kindersterfte en analfabetisme. Je volgt zijn leven stap voor stap, het is echt uitgebreid en goed beschreven. Alles klopt aan dit boek: de dialogen, het verhaal en de schrijfstijl.

Meesterwerk

De auteur blikt goed terug in het leven van Adam Bosch. Je leert veel over de periode waarin hij leefde. Wat een meesterwerk heeft de auteur geleverd. Het boek is zeer boeiend en leest als een trein. Voor je het beseft heb je het verslonden. Een boek over geschiedenis, maar dan op een manier geschreven die interessant is voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Verkrijgbaar bij alle (online)boekhandels en een directe link naar het boek vinden jullie hier

3 thoughts on “Recensie: De Tromslager