Recensie: Genezing van een zieke wereld

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Genezing van een zieke wereld van Richard Hoeben. Ik ga dit boek vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Dit boek is geschreven voor iedereen die per direct gezonder en gelukkiger wil leven op deze Aarde. Een Aarde die daarna zal moeten genezen van alle ziekten die we als mensheid zelf hebben veroorzaakt. En dat brengt ons in een unieke situatie: we zijn ironisch genoeg niet alleen de oorzaak, maar óók de oplossing van het probleem.

Een hoopvolle boodschap.

Als wij onszelf genezen, genezen we de wereld.

Inspirerend boek:

Genezing van een zieke wereld is een inspirerend boek. Het boek behandelt diverse thema´s en ziektes van COVID-19 tot en met politieke onderwerpen. De auteur, zelf een huisarts heeft maar een doel de aarde genezen van ziekten die we als mensheid zelf mede veroorzaakt hebben.

Het boek is opgedeeld in 21 hoofdstukken van de essentie van ons leven, tussen gezond en ziek, klimaatverandering, vreemdgaan en jaloezie enzovoorts.

Als arts kijk ik vaak naar de wereld alsof het een patiënt is.

De wereld, de Aarde heeft veel ziekten.

Maar hoe genees je de hele wereld?

Dit is mijn behandelplan.

´Een nogal ambitieus behandelplan´denk je nu waarschijnlijk . Maar als geneeskunde studenten na vele jaren studie eindelijk arts worden, krijgen zij vaak de vraag ´Waarom wilde je dokter worden?´

Het meest gegeven antwoord is: ´Omdat ik mensen wil helpen!´ We zien het dan al voor ons: het geromantiseerde plaatje van de arts die zien het dal al voor ons: het geromantiseerde plaatje van de arts die een hand op de schouder van de geholpen en weer lachende patiënten legt. In de dagelijkse praktijk van tegenwoordig blijkt de patiënt toch niet altijd zo goedlachs te zijn en heeft deze allerlei andere vragne en klachten die ook  nog besproken moeten worden, ook al heeft deze ´mensen – helper´daar geen tijd meer voor op het drukke spreekuur.

We hebben veel boeken over gezondheid, duurzaam en welzijn gelezen. Dit boek onderscheid zich van andere boeken over deze onderwerpen. Hij legt de nadruk op het belang van innerlijke transformatie en bewustwording. Herben benadrukt dat echte verandering begint bij onszelf en dat we allemaal een rol te spelen hebben in het creëren van een gezondere wereld voor onszelf en onze toekomstige generaties.

Waarom is het noodzakelijk dat wij ons gedrag moeten aanpassen. Omdat wij ons niet genoeg beseffen dat onze wereld bijna terminaal is. En ons gedrag als mensen is de hoofdoorzaak.

Dit boek laat je zien hoe je eigen lichamelijke en geestelijke gezondheid voor het grootste deel afhankelijk is van de gezondheid van de Aarde waar je op leeft. Als je goed voor jezelf en je kinderen wil zorgen, is het noodzakelijk dat je gelijktijdig ook goed voor je omgeving en je wereld moet zorgen .De wisselwerking tussen het klimaat, de natuur, de huidige maatschappij en je gezondheid moet beter begrepen worden om dit goed te kunnen doen. Gezien de tijd en de ecosystemen van de Aarde aan het instorten zijn,  hebben we als mensen simpelweg niet de luxe van de tijd om eerst aan onze gezondheid te werken en daarna aan de andere aspecten van onze gezondheid van afhankelijk is. Als de Aarde moet wachten op de volgende generatie om te gaan zorgen voor het herstel van de ecosystemen is het helaas waarschijnlijk te laat. Wanneer in de natuur een organisme uitsterft, kan deze zich waarschijnlijk nooit meer herstellen. De snelheid waarmee organismen op dit moment uitsterven is vergelijkbaar met eerder massa uitsterven is vergelijkbaar met eerdere massa uitstervingen die de aarde voor de mensheid al vaker heeft meegemaakt, dus elke dag dat we als mensheid nog wachten met het stoppen van dit proces raken we weer een dag verder verwijderd van een gezond leven en een gezonde toekomst. Het boek is echt een meesterwerk. Dit is toch wel een pareltje in de collectie van Uitgeverij Aspekt.

Het boek heeft mij  aan het denken gezet over hoe je levensstijl en consumptiegedrag invloed hebben op het milieu en de planeet. Ik ben mij meer bewust geworden van de impact van mijn keuzen en ben vastbesloten om duurzamer te leven en mijn steentje bij te dragen een gezondere planeet. Daarnaast ben ik mij ok meer gaan verdiepen in gezonde voeding en bewegen, en ben ik vastbesloten om beter voor mijn lichaam te zorgen. Ik heb ook besloten om meer te sporten. Kortom, dit boek heeft me op vele vlakken geïnspireerd en ik ben blij dat ik het gelezen heb.

Mijn mening:

Ik vond genezing van een zieke wereld een verfrissende, hoopvolle en dichterlijke boek dat mij  heeft geïnspireerd om meer bewust te worden van mijn eigen gedrag en de impact daarvan op de wereld om ons heen. Hoeben´s  heldere schrijfstijl en praktische tips maken het boek toegankelijk voor een breed publiek en ik zou het zeker aanraden aan iedereen die geïnteresseerd is in het creëren van een betere wereld.

De auteur is van mening dat voor alles een oplossing is op de wereld. Met name symptoombestrijding kan plaats vinden als een probleem wordt erkend. De auteur begint bijna iedere hoofdstuk met een quote van een bekende persoon. Frank Sinatra´s quote my way vonden we erg mooi. De auteur blikt tegelijk op 37-jarige leeftijd op zijn materialistische  levensdoelen die hij behaald zou hebben, getrouwd zijn en de kinderen waren gezond. Hij zou de mooiste beroep hebben huisarts, in een mooie auto rondrijden, in een mooie huis wonen. Er was toch een gemis ondanks dat hij bijna alles had.

Het boek is doordrenkt van diepzinnige gedachten van het menselijke bestaan en de rol van geneeskunde erin. De auteur neemt de lezer mee op een reis door de complexe wereld van ziekte en gezondheid, en weeft erbij poëtische beschrijvingen en filosofische overpeinzingen ineen. Dit boek krijgt vijf sterren!

Lees hier meer van Uitgeverij Aspekt en zijn auteurs:

Interview met: Jan van den Berg lees je hier.

Interview met: Elles Santegoets lees je hier.