Recensie: Zuster Wat zie jij er raar uit!

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Zuster wat zie jij er raar uit. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Twee verpleegkundigen in het wit zien we op de prachtige cover. Wat een mooie cover is dit. De titel kopt in het grijs met de naam van de auteur en uitgeverij.

Dit boek is de moeite waard om te lezen omdat het een unieke weergave is van wat corona doet bij mensen met dementie. Het geen een diepe indruk van de crisis die ontstaat
wanneer het virus binnendringt op een woongroep. De hectiek, de werkdruk, de protocollen die gehandhaafd moeten worden, het beleid wat moet worden nagestreefd, maar ook het menselijke aspect als verdriet, rouw, eenzaamheid, onrust en het gemis. Neem daarbij ook de prachtige ontroerende momenten, de humor en de vrolijkheid die er ontstaat en gecreëerd wordt door zowel de cliënt zelf als door de zorgmedewerkers en je hebt een subliem stukje warme intensieve zorg in handen door middel van dit boek.

Het lijkt ons echt heftig om naast dementie corona te hebben. Je kunt dan niet normaal tegen een ziekte vechten. Wat een aangrijpend boek is dit. Met name de onderwerp zelf dementie en corona. Het boek is actueel. Het is geen zware leesvoer maar juist erg licht .Het boek blikt in het leven van de psycho-geriatrische woongroep. De auteur is helemaal gek op de bewoners. Je  krijgt een kijken in het leven van psycho-geriatische patienten. We moeten eerlijk zeggen we hadden er van gehoord, maar wat het precies inhield wisten we natuurlijk niet.

Er is een nieuwe opname deze dag bij gekomen. Een erge zieke man weer. Dat is wat corona doen met mensen qua: het en zo’n, heftig agressief virus, dat mensen doodziek worden  over het algemeen. Ik werk al ruim vijfentwintig jaar in de ouderen zorg en heb al veel voorbij zien komen, ook dat mensen griep hadden of longontsteking. Maar dit virus is echt van een hele andere soort. Het slaat iemand pardoes neer.

De auteur schrijft op een prettige en bijzondere manier dit wordt al meteen duidelijk na het lezen van de eerste paar zinnen. Ondanks het onderwerp kun je niet meer stoppen met lezen. Corona daar worden we mee doodgegooid in het nieuws, maar dat er een boek zou komen over corona dat ons geruststelling zou bieden hadden we niet verwacht. De auteur vertelt de verhalen op een prettige manier. Alsof ze niet over corona maar een andere minder ingrijpende ziekte praat.

Meesterwerk:

Ze legt heel helder uit wat de ziekte met de bewoners en haar collega’s doet. Wat sommigen zijn ook positief, alhoewel ze zich niet zo voelen. Wat een goed idee om een inkijkje in het leven van een pg-woongroep met corona te geven.

Ook deze middag weer wat extra uurtjes werken. Onze mannelijke bewoner mag ’s middags uit zijn bed van fysio. Dit is echter behoorlijk zwaar ,en hij moet met de tillift geholpen worden in een aangepaste stoel. Deze is juist vanmiddag beschikbaar en onder toeziend oog van de ergo en de fysio neemt de bewoner plaat in zijn stoel. Hij lijkt comfortabel te zitten, alleen de voetsteunen moeten verlengd worden want nu zien we pas echt goed hoe lang deze man is. Al die weken in bed gelegen, en nu weer in een stoel zitten. Toch ook weer bemoedigend voor hem.

Wat een meesterwerk heeft de auteur geleverd. Voor je het beseft heb je het boek binnen no-time verslonden. Er zitten ook prachtige foto’s in het boek. Deze maken het verhaal nog levendiger. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt een directe bestellink vinden jullie hier.

#samenwerking lees disclaimer

One thought on “Recensie: Zuster Wat zie jij er raar uit!