Recensie: Vrij van Schaamte

Vrij van schaamte vertelt het verhaal van Christine Caine. Ze groeit op in een orthodox Grieks gezin. Zij is in het verleden misbruikt en worstelt met schaamte in haar leven. Op het balkon heeft ze een ontmoeting met Jezus hierna verandert haar leven.

9789033801167 - kopie

“Mijn vroegste herinneringen staan in het teken van seksueel misbruik. Veel te jong om te begrijpen wat er gebeurde, besefte ik alleen dat wat me werk aangedaan lelijk en verkeerd aanvoelde, waardoor ik het gevoel had dat ik lelijk en verkeerd was. Mijn ouders wisten niet dat dit gebeurde. Deze geheime handelingen vonden plaats achter gesloten deuren ik beschikte niet over de woorden o ze te omschrijven, zelfs als ik me veilig genoeg gevoeld had om het te proberen. Maar ik was vanaf het allereerste begin zo in de ban van schaamte dat ik evengoed geen woord had durven zeggen. Als je misbruikt wordt, schaam je je in eerste instantie alleen voor wat er met e gebeurt. Na verloop van tijd begin je echter te denken dat wat er gebeurt, gebeurt vanwege jou. Het misbruik hield vele jaren aan- gedurende mijn hele kindertijd. Het was verborgen; het was altijd verborgen geweest en ik geloofde dat het verborgen moest blijven. Tenslotte, zo dacht ik, moest er wel iets heel erg mis zijn met mij. Het kan niet anders of het is mijn schuld. Ik moet wel een slecht meisje zijn. Ik ben het niet waard om beschermd te worden. God zal wel niet van me houden. Ik denk dat ik zijn aandacht net waard ben. Dat is wat schaamte doet. Schaamte fluistert je ziel leugens in. “

Christine gaat weer terug naar school, waar ze aanvankelijk mee was gestopt. Ze meldt zich aan bij een christelijk jongerencentrum om kansarme jongeren te helpen. Hierna wordt ze door John, een vriend uitgenodigd om naar de kerk te gaan.

“Zo stapte ik voor het eerst binnen in Hills Christian Life Center, een gemeente die tegenwoordig bekend is als Hillsong Church in Sydney. Vanaf het moment dat ik over de drempel stapte, voelde ik dat ik mijn huis gevonden had- het thuis waarvan ik niet eens besefte dat ik ernaar zocht.”

In haar boek maken we niet alleen kennis met haar verhaal dat ik het teken staat van schaamte maar ook met andere Bijbelse vrouwen. De vrouw die twaalf jaar aan bloedverlies leed  en Jezus’s zak aanraakte en genas.  De vrouw die overspel pleegde. Ook onbekende vrouwen krijgen een bijzonder plek in haar boek zoals Yun, die verkracht wordt en gedwongen wordt om als prostituee te werken. worden genoemd. De ene is advocaat en nog ongehuwd gebleven.  De andere wordt bevrijdt uit de seksindustrie. Deze vrouwen hebben allemaal een ding gemeen: schaamte!

In 192 pagina’s maken we kennis met Caine’s geweldige boek. Openhartig en bijzonder goed geschreven. Op de mooie cover zien we een bevrijde jonge vrouw. Dat is ook precies wat de inhoud van het boek ons vertelt. Elf hoofdstukken worden aan schaamte gewijd. Bijna ieder hoofdstuk bevat bijzondere passages uit de Bijbel die je aan het denken zetten. Zeer knap dat Caine haar gevoelens zo op papier durft te zetten en te delen met de lezer. Dit lijkt wel een zelfhulpboek. Dit is zeker een van de beste boek dat ik ooit heb gelezen. Sommige boeken lees je niet maar die voel je. Dit is een van die boeken. Zeker een aanrader voor iedereen.

Verkrijgbaar bij Ark Media.

13 thoughts on “Recensie: Vrij van Schaamte

1. Heel interessant onderwerp! Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf geen gelovig persoon ben! En dat dat stuk mij dan ook helemaal niet aanspreekt… Wel heb ik er respect voor hoeveel kracht mensen kunnen putten uit hun geloof!

• De uitnodiging ken ik niet. Ik heb even gesurft en zag twee boeken met deze titels eentje van Young en de andere van Erkens. Ik ben benieuwd of welke van de twee je het hebt. Dan kan ik het boek kopen! Ik ben benieuwd.

2. Lijkt me een heel speciaal boek. Zelf ben ik christen, dus ik denk dat dit boek mij wel in de smaak valt. Al is orthodox wel weer wat anders dan het christendom, lijkt me een speciaal boek!

3. Ik moet echt weer in het lezen van boeken komen. Want er komen zulke goede voorbij, net als deze. Hopelijk straks weer in mijn lange vliegreis richting Zambia.