Recensie: De Fontein door Els van Steijn

Els van Steijn schreef een boek De Fontein vind je plek dat verscheen bij Uitgeverij Het Noorderlicht. We gaan dit boek vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Grip op je leven door inzicht in je familiesysteem

Loop je in je dagelijks leven keer op keer tegen dezelfde problemen aan en wil je af van een onbestemd gevoel? Voel je je vaak schuldig en houd je iedereen graag te vriend? Zit je vast in een verkeerde relatie of is de band met je ouders moeizaam? Hoe leer je hiermee omgaan zodat je meer rust in je leven ervaart?

Hardnekkige patronen in je leven zijn vaak terug te voeren op je familiesysteem: de onlosmakelijke verbinding met al je familieleden. Net als de natuur kent dat systeem onzichtbare wetmatigheden waarvan je je vaak niet bewust bent, maar die grote invloed op je leven uitoefenen. Mijn handboek vol praktische tips en heldere theorieën legt uit hoe je deze systemische wetmatigheden voor je kunt laten werken, om daarmee op volle kracht in het leven te komen staan.

Aan de hand van de fontein als metafoor voor het familiesysteem leer je wat jouw eigen, unieke plek is. Op die plek ontvang je de stroming die essentieel is voor hoe je leven verloopt. Veel mensen staan onbewust niet op de juiste plek, waardoor ze op allerlei vlakken problemen kunnen ervaren. Mijn boek geeft je inzicht in de werking van de fontein en zorgt voor meer grip op je leven.

Het boek is onderverdeeld in twaalf hoofdstukken: inleiding, de fontein, je schuldig en onschuldig voelen, je lot, opstijgen manier Een: oneigenlijke verantwoordelijkheid overnemen, opstijgen manier twee: veroordelen en uit verbinding gaan, opstijgen manier drie: onbetwiste identificatie: je plek aannemen, afdalen, je ouders, partner relaties, scheiding en co-ouderschap en ten slotte waar sta je?

De inleiding begint meteen met een illustratie. Vervolgens zien we een quote:

´Dankjewel voor het vele goede dat ik ontvangen heb, ik doe er iets goeds mee.´

Hoe zoek je geluk? Hoe wordt je gelukkig? Wie ben je eigenlijk? Dit zijn allemaal vragen die beantwoord worden door Els in haar boek. Ze is een coach. Dat is echt duidelijk te zien in het boek. Ze coacht de lezers heel goed. Wie zich ongelukkig voelt, zijn dag niet heeft of zichzelf beter wil leren kennen moet dit boek echt lezen. Eigenlijk is dit boek gewoon aanbevelenswaardig voor iedereen. Zo goed schrijft ze. Ieder hoofdstuk begint met een illustratie en vervolgens een quote. Daarna komt haar verhaal. Echt leuk dat het zo gedaan is. Dan zie je niet alleen maar lappen teksten. Ze blikt ook op het onderwerp familiesysteem. Je schuldgevoel.

Op het moment dat je schuld echt neemt, voel je de kracht in je lichaam en geest ontstaan. Dit is een systematische wetmatigheid: je schuld nemen geeft kracht en stevigheid aan jou als mens. Als je je schuld halfslachtig aanneemt, openbaar deze kracht zich nog niet. Door mee te gaan in de dynamiek van schuld en onschuld raak je geaard en geworteld. Je gaat verantwoordelijkheid dragen voor jezelf.

Een quote om over na te denken is het volgende:

Dat wat tussen je ouders speelt., gaat jou als kind niet aan.

Toevallig hadden we het hier laatst nog over. Kinderen moeten niet betrokken worden bij de ruzies en of andere prive-dingen van de ouders. Dit is echt niet goed voor het kind. Dit boek lees je niet dit boek voel je. Je krijgt eigenlijk gewoon een coach training door haar boek. Wat is het boek toch goed. Het geeft je een duidelijke blik op het leven. Ook een eerlijke blik op het leven. ZE HEEFt het zelfs over medicijnen

Tegenwoordig worden veel antidepressiva voorgeschreven. In sommige gevallen heb ik daarbij bedenkingen. Antidepressiva zijn heel geschikt om een bepaalde periode door te komen. Het is dan een symptoombestrijder. En ik zie ook dat door de pillen de weg naar de echte oorzaak te gaan gedeeltelijk wort geblokkeerd.

Dit is ook iets wat ons lang dwars zat. Sommige van de redactieleden zijn medisch geschoold. Haar vraag  is zeker in sommige opzichten en gevallen.

“Blijf je liever boos of zie je jouw lot onder ogen?”

Ja dit is ook een vraag om goed over na te denken. Een hele lastige vraag zelfs. Wel een goede vraag. Els heeft echt een goed boek neergezet. Dit boek is aanbevelenswaardig voor iedereen. Het leest als een trein en ondertussen denk je na. Het is echt goed voor je brein om dit boek te lezen. Zo ontdek je jezelf nog meer dan dat je je al kende. Zo blijf je ook bezig met jezelf i.p.v. alleen anderen. Wij mensen hebben ook vaak de neiging om alleen maar naar anderen te kijken. Dit boek legt de focus op jezelf. Wie ben je nu eigenlijk als persoon, wat maakt je gelukkig, hoe zit je lot in elkaar, ze vertelt ook over de valkuilen in het leven, ze biedt opties aan (verander het, hou ervan en stop ermee), ze blikt op de ouders, het verlies van een kind. Dit is echt een van de beste boeken over je brein, gevoel, geluk dat we ooit hebben gelezen. Er verschijnen jammer genoeg weinig van dit soort boeken op de Nederlandse markt. Wij zijn blij dat Els dit boek heeft geschreven. We hebben het heel graag gelezen. Wat een meesterwerk heeft ze geschreven. Dit boek krijgt vijf sterren.

Prachtig uitgevoerd hardcover boek. Dagelijkse verzending met persoonlijk kaartje van Els. Gratis verzending binnen Nederland

Bindwijze: Hardcover
Formaat: 17 x 24 cm