Recensie: De Stier

Mascha Gesthuizen schreef een boek De stier dat verscheen bij Futuro Uitgevers. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Op de mooie cover zien we landschap, bomen, gras, wolken en een fiets. De titel kopt in het rood. De naam van de auteur en de uitgeverij in het wit.

De boerderij ligt afgelegen. Wat zich daar afspeelt kan niemand vermoeden. Bart en Joris groeien op met hun ouders op de boerderij. Er moet hard gewerkt worden, de verwachtingen zijn hoog. Een biertje kan de druk af en toe verlichten. Terwijl vader het gedrag van zijn jongens probeert te begrijpen door dat van zijn koeien te observeren, verkeert moeder voortdurend in tweestrijd; moet ze volgens de huwelijkse wetten haar echtgenoot steunen of moet ze haar kinderen in bescherming nemen tegen hun vaders wreedheid?

De jongens zijn er voor elkaar, tot Barts vriendin Olivia bij hem intrekt. Liefde en pijn. Vriendschap, drank, het koude water. Hoe blijf je overeind als niemand je helpt? Hoe ontwijk je het gevaar, als je het niet aan ziet komen? In ‘De stier’ gaat het om leven en overleven. Een dynamisch boek vol verrassende wendingen. “Het verhaal is geschreven. De stier is vrij.”

Dit is een van de weinige boeken die passages uit de Bijbel na sommige hoofstukken toevoegt. Het voegt wel iets toe aan het verhaal. Zo had ze uit Exodus iets gehaald

“Toon eerbied voor uw vader en uwe moeder.”

Dit is echt een hele bekende vers. Hier zijn we zelf mee opgegroeid. Veel monotheïstisch gelovigen zullen zich hierin herkennen.

Dit is ook echt heel erg bekend

“Leg over een ander geen valse getuigenis af.”

Dit is echt de allerbelangrijkst

“Pleeg geen overspel.”

Ik denk dat bijna iedere monotheïstisch gelovige hier zo een beetje mee opgegroeid is. Dit is echt regel nummer 1.

Rolverdeling 1950:

Het verhaal kent diverse delen. Het begint bij deel 1 en eindigt met deel 4. Het verhaal gaat van 1997 naar, 1958 en uiteindelijk naar 2005. De jaartallen zijn absoluut niet verwarrend voor het verhaal. Veel mensen denken dat een verhaal verwarrend zal zijn als er diverse tijdlijnen in staan. Hier is alles echt goed beschreven je hebt hier echt geen last van. De auteur heeft echt een goed verhaal geschreven. Ze beschrijft het op een uitnodigende manier. Je moet per se verder lezen. Je kunt het boek niet wegleggen. Dat ze schrijftalent heeft is wel erg duidelijk. Dat merk je vrijwel meteen bij het lezen van de eerste paar bladzijdes. Het boek begint met een proloog.

Als je dit boek leest ga je een beetje terug naar de rolverdeling van jaren 50, er zijn genoeg mensen die zo leven maar de meeste mensen zijn gemoderniseerd tegenwoordig. De boerenvader regelt het huwelijk van zijn zoon. Hij koppelt haar aan een meisje. Zoon wil eerst nog het meisje zien. De bruiloft vindt plaats over een maand. Ze zijn getrouwd krijgen een tweeling.

Religie:

Religie staat hoog in het vaandel. Er wordt veel over God gesproken. Dat is erg lang geleden dat we dat in een boek hebben zien staan. Echt goed gedaan. Het leek wel alsof religie een beetje uitstierf. In de stier kwam het weer tot leven. Je ziet ook echt een duidelijke Bijbelse rolverdeling in het boek. De vrouw dient de man, zo leert ze het van haar moeder en dat past ze toe in haar huis. Het is nu ondenkbaar in deze tijd maar er zijn veel mensen die zo leven. Het lijkt er een beetje op dat de auteur een christelijke achtergrond heeft. Ze leert een leerzaam les vanuit de Bijbel in het boek. Je merkt ook dat bepaalde aspecten echt cultuur zijn en karaktereigenschappen i.p.v. religie.

Origineel boek:

Het verhaal is origineel, bevat diverse thema´s. De opbouw van het verhaal en de schrijfstijl zijn erg goed. Het verhaal leest makkelijk weg. We zijn erg benieuwd naar nog meer werk van de auteur. Ze geeft thema huiselijk geweld wel echt een stem met haar boek. Het is lastig om met huiselijk geweld om te gaan. Veel mensen weten het in deze tijdperk ook niet echt altijd raad mee. Dit boek is echt een aanrader voor iedereen al heb je geen gelovige achtergrond. Dit boek krijgt vijf sterren.

Verkrijgbaar bij klik op de banner om te bestellen.

Graag willen we Uitgeverij Futuro bedanken voor een recensie-exemplaar.

Lees hier nog een boekrecensie Koffie met Kardemom