Recensie: Logica en Islam deel I: geloofskwesties

Vandaag een review over het boek logica en islam deel 1 geloofskwesties verschenen bij Uitgeverij Aspekt. Lezen Julie mee?

Deze knalgroene cover trekt zeker de aandacht van de ‘gelovige’lezers. Wat een leuke cover is dit.

‘In de loop van de geschiedenis heeft een gelovige geen logisch bewijs nodig gehad om in God te geloven omdat het spiritueel bewijs altijd genoeg was om het bestaan van God te erkennen en zich te onderwerpen aan God. God vinden is geen wiskundige formule die moet worden bewezen, maar het is eerder een spiritueel gevoel dat wordt opgeroepen in een mens. De relatie tussen God en zijn scheppingen is eerder een spirituele dan een logische relatie.
Hoe dan ook, met de ontwikkeling van de wetenschap en technologie is deze spirituele relatie verminderd. Op de dag van vandaag is de moderne mens op zoek naar logische en wetenschappelijke antwoorden op vele vragen gerelateerd aan God en de godsdiensten. Niet alleen niet-gelovigen of atheïsten zijn op zoek naar antwoorden op dit soort vragen, ook gelovigen die hun geloof willen vergroten en twijfels willen wegnemen.
Het voornaamste doel van dit boek is om te proberen een logisch antwoord te geven op vragen gerelateerd aan het geloof in God, de schepping en de Islam. Deze vragen zijn gegroepeerd rond verschillende onderwerpen, zoals 1) God, 2) de schepping, 3) de ziel, 4) het hiernamaals, 5) Het lot en keuzevrijheid, 6) de heilige Koran en 7) de Islam.
Het belangrijkste kenmerk van dit boek is dat de auteur logische stroomdiagrammen geeft bij elke gestelde vraag met betrekking tot de verschillende onderwerpen. Elk logisch stroomdiagram heeft drie fasen: een start, een proces en een einde.

Een van de beste boeken ooit over religie. Heel weinig mensen kunnen een goed boek schrijven over religie, met name over de islam. Een boek schrijven over de islam is erg lastig, niet veel mensen hebben kennis over de islam. De auteur van dit boek heeft het duidelijk wel. Je merkt het al vanaf de eerste paar bladzijdes. Hij vertelt ook dat er geen bewijs voor het goddelijke bestaan kan worden gevraagd, maar dat God er wel is. Dat is precies waar de islam om draait. Wat mensen vergeten is dat er geen dwang in religie is in de islam. Dat laat de auteur ook zien in zijn boek. Hij blikt op diverse onderwerpen van God tot en met islam hoe je dat kunt beleven. Diverse thema’s en aspecten kwamen hierin voorbij. Wij misten dit wel in veel andere boeken.

De auteur heeft echt een goede schrijfstijl. Hij beschikt over een vlotte pen. Als je eenmaal begint aan het boek lukt het niet om te stoppen met lezen. Dit is een van de beste boeken over de islam ooit geschreven. Dit boek kent ook een deel II. Binnenkort ook hierover een recensie online. De auteur heeft bijna op iedere vraag een antwoord. Het lijkt wel een zingevend boek. Bij het lezen van het boek kom je ook vaak herkenbare aspecten tegen. Ook veel onbekende aspecten. Je leert veel van het boek. Alsof je een lesje islam krijgt zoals het hoort, niet zoals je het in de media ziet.

Hij verantwoord alle bronnen. De auteur weet waar hij het over heeft. Zijn boek is geweldig. Hij schrijft echt heel erg goed. We hebben veel kennis opgedaan door dit boek. Eindelijk een auteur die veel kennis heeft en het boek zo goed heeft verwoord dat iemand die geen kennis heeft over de islam het echt goed kan volgen. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Logica en Islam – Deel I: geloofskwesties

Auteur: Magd Abdel Wahab

ISBN: 9789463387415