Recensie: Gevangen in geluid Joan van Baarle

In september vorig jaar verscheen bij Uitgeverij Lucht het boek Gevangen in Geluid van Joan van Baarle. In Gevangen in Geluid vertelt Joan over haar dochter Gaby Olthuis die jarenlang kampte met tinnitus (o.a. oorsuizen, piepgeluiden horen in oren). Dit boek ga ik vandaag reviewen. Lees je mee??

Lucht.Tinnitus.Voorplat.B-pdf

Een zoektocht naar een oplossing voor haar ‘ziekte/aandoening’ begint in de medische wereld en eindigt bij alternatieve geneeswijzers. Helaas is er geen oplossing de geluiden in haar oren beginnen erger te worden. Zelfs in Israel wordt er geen oplossing gevonden voor haar probleem. Gaby zondert en isoleert zich meer af van haar omgeving.  Als eerst moet ze haar werk als haptotherapeut opgeven, verjaardagsfeesten bijwonen en afspreken met vriendinnen zit er ook helaas niet meer in. Alles staat in het teken van haar aandoening.  Tinnitus beheerst haar leven zo erg dat Gaby uiteindelijk voor euthanasie kiest. Dat blijkt ook niet zo gemakkelijk te zijn. Daar moet je ook toestemming voor vragen en uiteindelijk krijgt ze die met veel moeite. Ze laat twee kinderen achter.

“Ik ben trots op mezelf, hoe ik gegroeid ben de afgelopen jaren en wat ik toch nog allemaal heb kunnen neerzetten ondanks mijn ziek-zijn. Ik ben zo dankbaar en kan echt zeggen en voelen : ik hou van mij! Ik hoop nu op rust. Veel en lang. Alleen maar stilte, licht en liefde. Zijn.”

Ik heb bijzonder veel respect voor Joan dapper dat ze haar verhaal zo opschrijft. Het moet aangrijpend zijn om je kind te verliezen, zeker als het heel veel pijn lijdt. Ik heb vrijwel nooit lang over het schrijven van een recensie gedaan behalve bij dit boek.  Normaliter weet ik wat ik meteen kan opschrijven maar dit boek was anders ( positief). Heel anders. Het heeft me geraakt, persoonlijk geraakt. Ik wil er niet veel over kwijt maar heb zelf ook jarenlang last gehad van ernstige oorsuizen, overigens heb ik dat nu soms nog steeds. Ik kan Gaby zeker begrijpen. Ernstige oorsuizen zijn zeer vreselijk. Je moet ze voelen om te begrijpen hoe verschrikkelijk het is om hiermee te leven.  Ik vond het zo vreselijk voor Gaby en haar familie dat ze dit heeft meegemaakt. Het boek vertelt op een aangrijpende wijze welke impact tinnitus heeft op Gaby en haar familie.

Gaby was een haptotherapeut die leed aan een ernstige vorm van tinnitus. Het boek begint eerst met een brief van Gaby, gevolgd door een vers uit De Talmoed ( Tenach), gevolgd door een woord vooraf daarna vertelt Joan het verhaal van haar dochter dat begint met een knal. Gaby besluit om met haar gezin drie jaar in Jemen te verblijven. Explosies volgden in Jemen. Ze voelde zich niet meer veilig daar. Nietbeseffend dat die knal een aanleiding zou vormen voor haar tinnitus. De functies van horen worden uitgelegd in het boek. Omdat er nog geen boek was over dit onderwerp voor een algemeen publiek besloot Joan er een te schrijven. Drie weken voor het overlijden van Gaby had de NCRV een documentaire over Gaby gemaakt. Dit om erkenning en aandacht voor tinnitus te willen bewerkstelligen. Dat is haar zeker goed gelukt.

“Lieve, lieve mensen. Ik heb vastgehouden en  losgelaten, gestreden tot ik niet meer kon. Ik heb en ben liefgehad op vele mooie manier, op vele momenten en met vele mooie mensen. Terugkijkend waren er veel zware en droeve uren. E veel wat mij betreft. Had ik het anders kunnen doen? Nee. Ik heb naar al mijn vermogens steeds weer de keuzegemaakt vanuit wat ik op dat moment kon overzien, ervaren en voelen. Ik heb geen spijt en heb veel geleerd.”

Ook komen andere mensen met dezelfde aandoeningen aan het woord in het boek. Zij vertellen hoe zij de ziekte ervaren en hoe het allemaal begon.  Dit boek is een erkenning voor tinnitus. Moedig, dapper en openhartig geschreven. Iedereen zou dit boek moeten lezen. Zeker een aanrader voor iedereen. Afgezien van het onderwerp heeft Joan op een prettige manier en vlotte wijze de lezers meegenomen naar de vreselijk strijd die haar dochter voerde tegen tinnitus. Alsof je er letterlijk bij was. Gevangen in geluid is zeker een erkenning voor deze aandoening. Het is zeker goed dat iedereen dit boek gaat lezen en awareness creëert, tenslotte hebben 1,2 miljoen Nederlanders last van oorsuizen. Dat zijn veel mensen. Hopelijk wordt er spoedig een oplossing gevonden voor dit probleem. Ook hoop ik dat Gaby de rust heeft gevonden die ze verdiende.

Joan van Baarle (1946) studeerde politicologie en had verschillende leidinggevende functies bij de opvang van asielzoekers en mishandelde vrouwen.

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Lucht.

De opbrengst van dit boek gaat naar Stichting Gaby Olthuis Fonds

6 thoughts on “Recensie: Gevangen in geluid Joan van Baarle

1. Dit is de eerste review van je waar ik het niet droog heb kunnen houden. Erg spijtig om te horen dat ze euthaunsie moest plegen vanwege die stomme klachten. Ik ben hier stil van.

2. Ik denk niet dat ik het durf te lezen. Ik heb zelf ook al meer dan 30 jaar last van zeer ernstig oorsuizen, met daarbij hyperacusis (overgevoeligheid voor harde geluiden) en sinds een jaar zeven ook LFG (laag frequente geluiden) overgevoeligheid. Ik zit 24/7 in de geluiden van een opstijgend passagiersvliegtuig. Gaat nooit meer over. Ik kan begrijpen wat ze heeft meegemaakt. Vreselijk als het nooit meer stil zal zijn. Mijn enige remedie is: aan de gang blijven en er zo min mogelijk aandacht aan schenken, anders word je knetter.