Recensie: Slapen doen we morgen weer

Ik heb meegedaan aan een leuke leesclub georganiseerd door: samenlezenisleuker. Hiervoor hebben we het boek: Slapen doen we morgen weer gelezen van  Alice Bakker uitgegeven door Gordijn Publishing. Benieuwd wat ik ervan vond lees dan snel verder.

18985279_1478165222247622_942611087_n

Slapen doen we morgen wel blikt in het leven van de 15-jarige Merel. Op Koningsnacht besluit zij om met haar vrienden naar een concert te gaan waar de populaire band Twils optreedt. Merel en haar vriendin Sarah zijn een grote fan van deze band. Wat een leuke en feestelijke Koningsnacht had moeten worden verandert in een hel: er wordt een aanslag gepleegd tijdens het concert. In beginsel bestaat het vermoeden dat het om een ‘terroristische aanslag’ gaat niets blijkt minder waar. Wie heeft de aanslag gepleegd en waarom. Wat heeft Merel met de dader?

Het eerste wat ik dacht toen ik dit boek uithad was: wat een originele verhaallijn. Het verhaal is zo boeiend en spannend geschreven dat het voor mij niet mogelijk was om te stoppen met lezen. Ik moest weten hoe het boek afliep. Tijdens het lezen vraag je je af: Wie zou de aanslag hebben gepleegd en waarom? Je merkt duidelijk dat Merel geraakt is door de aanslag. Ze wordt gevoeliger en emotioneler. Terwijl ik in het begin meer het idee kreeg dat Merel een tikkeltje rebels is, een alledaags tiener: opstandig tegen haar ouders.

Wie denkt dat dit typische een Young Adult is komt bedrogen uit: zeker als je naar de cover kijkt krijg je als lezer de indruk dat het boek over jongeren en  feesten gaat. Ik kreeg eerder het idee dat dit boek ging over vrijheid en feestjes waar de jeugd tegenwoordig naar op zoek is.

Alice Baker beschikt over een vlotte pen. Ze neemt de lezer op een intrigerende manier mee in de wereld van Merel. Wat ik wel een beetje miste was een iets uitgebreide kennismaking met Merel. Ik had net op sommige momenten het idee dat sommige gebeurtenissen een tikkeltje te snel gingen in het boek. Dat was een beetje jammer want ik had op sommige momenten niet het gevoel dat ik Merel echt kende. Je ziet wel dat Merel in het begin een beetje rebels is en na de aanslag verandert. Dit is een heerlijke en actuele Young Adult dat ik met veel plezier heb gelezen. Dit boek zal een breed doelgroep aanspreken. Ik vond dit een prachtig boek. Een van de leukste Young-Adults die ik heb gelezen! Dit boek krijgt vijf sterren.

Alice Baker (1970) is een freelance schrijver en heeft haar eigen tekstbureau ‘In woordenland’. Slapen doen we morgen weer is haar debuut. Eerder publiceerde zij diverse verhalen in verhalenbundels.

Verkrijgbaar bij Gordijn Publishing

Lees hier de groepsrecensie op samenlezenisleuker.