Recensie: Criminelen in de houtrakpolder

Bij uitgeverij Aspekt verscheen recentelijk het boek Criminelen in de Houtrakpolder van Hans Werdmölder. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

9789463388702_covr-195x300

Als allereerst wil ik zeggen dat de cover supergaaf is ontworpen. Te zien zijn drie lichten met een touw. Dit wekt voor mij de impressie dat criminelen achter slot en grendel horen.

Top 600

Dit boek blikt in de Top600 lijst. Voor de mensen die niet weten wat dit inhoud. De Top600 is een lijst van 600 personen die de afgelopen jaren relatief veel high-impact delicten hebben gepleegd. Het gaat dan om overvallen, straatroven, woninginbraken, zware mishandeling, openlijke geweldpleging en moord/doodslag (Gemeente Amsterdam).In het boek wordt 149 op de lijst genoemd de 30-jarige Mohammed die in Polen ondergebracht is bij Eelco en zijn Poolse vrouw, Mohammed wordt opgezocht door Vincent Tersteegh, directeur van de re-integratieproject De Herstelling. Het boek is erg informatief geschreven. Ik heb zeker van de Top600-lijst gehoord. Ik wist alleen niet wie er op stond. Ik deed een poging om de namen te zoeken op Google helaas vond ik de personen niet. Het enige wat ik vond waren twee interviews met slechts alleen voornamen.

Interessant boek

192 bladzijdes telt dit boek. Voor je het week heb je hem binnen no-time verslonden. Het boek is zeer interessant. Het geeft een kijkje in de verborgen wereld van de Top600. Ook worden nog meer feiten besproken zo over de re-integratietraject, De kans traject, De uitdaging enzovoorts. Beleidsmaker en politici hhebben geleerd van hun fouten. De maatschappelijke problemen moesten beter aangepakt worden zo kwamen ze vanaf eind jaren negentig met een oplossing dat jongeren niet zomaar een uitkering krijgen. Ze moesten zich melden voor een banenpool, dat zijn gesubisideerte Melkertbanen. Verder  in 2007 kregen Amterdame werklozen tot 27 jaar niet zomaar een uitkering meer. De jongeren met dit traject zijn verplicht om een werk of een scholingstraject te volgen.

“Met de aanpak van hardnekkige criminelen in het kader van de Top600 waait er ook een nieuwe wind op het terrein van veiligheid. Sinds mei 2011 worden de Amsterdamse geweldplegers geconfronteerd met een intensieve lik-op-stuk-methode. Justitie wil ook geen taakstraffen bij zware geweld- en zedendelicten. Er zijn vele projecten voor voor doorverwijzing van de Top600/jongemannen. Een van de trajecten is het traject De Vinkenburg. “

Perfect onderzoek

De auteur heeft al meer dan dertig jaar onderzoek gedaan onder criminele jongeren in Nederland. Dat zie je zeker terugkomen in zijn boek. De cijfers zijn keihard en bijzonder hoog. Mensen van verschillende afkomsten komen voor op de Top600. Zo komt iemand met de Surinaamse afkomst, Turkse en Marokkaanse afkomst voorbij. Uiteindelijk zijn ze allemaal criminelen. Niet iedere crimineel is geschikt voor een traject blijkt uit het boek. Verder blijkt ook dat de oorzaken voor crimineel gedrag voo riedereen hetzelfde zijn, namelijk een lage mate van zelfcontrole. Etniciteit zien zij niet al een belangrijke variabele. Het gaat eerder om persoonlijke omstandigheden en kenmerken, die de kans op succes in andere levensdomeinen beinvloeden. De lage mate van sociale controle die al in de vroege kindertijd wordt gevormd, is bepalend voor het afwijkende gedrag en blijft stabiel gedurende de levensloop. Binnen deze theorie ligt de nadruk op het leren van sociale vaardighedengedurende de kindertijd zogenaamd ankerfiguren (ouders, leraren en opvoeders) die heb in de samenleving wegwijs maken. Dit zijn methoden van Gorfredson en Hirschi  (1990).

De auteur heeft een prachtwerk neergezet. Je ziet duideiljk dat hij ervaring heeft. Hij heeft een makkelijke weglezer gepresenteerd. Het boek motiveert je om verder te lezen. Ik kon niet meer stoppen met lezen. Ik moest en zou het hele boek achter elkaar verslinden. Het was me al goed gelukt binnen een paar uur was hij uit. Ik kon alleen maar zeggen dat dit een perfecte boek is. Dit boek krijgt vijf sterren. Zeker een aanrader voor iedereen.

Criminelen in de Houtrakpolder

Auteur: Hans Werdmölder

ISBN: 9789463388702

Aantal pagina’s: 192

Publicatie datum: 16-04-2020

Prijs: € 19.95

Hans Werdmölder (1951) is criminoloog en antropoloog. Al meer dan dertig jaar verricht hij onderzoek onder criminele jongeren in Nederland. Eerder verscheen van zijn hand zeer leesbare boeken over jonge Marokkaanse criminelen, waaronder Van vriendenkring tot randgroep (1986), Een generatie op drift (1990; Engelse vertaling in 1997), het met een prijs bekroonde boek Marokkaanse lieverdjes (2005), De werkmeester (2012) en Marokkanen in de marge (2015).

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt kik hier om te bestellen.

7 thoughts on “Recensie: Criminelen in de houtrakpolder

1. De top600 is mijn onbekend. Ik begrijp door je recensie wel zeker wat het inhoud. Ik vind dit soort boeken interessant om te lezen. Ik ga het bestellen.