Recensie: De Hollandse Studente

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek De Hollandse Studente. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Aspekt lovers:

Ik moet zeggen zodra bij hun een nieuw boek uitkomt mijn hart weer sneller begint te bonken van enthousiasme. Een van de weinige uitgevers die boeken in diverse genres uitgeeft waarvan ze bijna altijd wel goed zijn.

In de Italiaanse havenstad Genua valt Erica Sonderland voor maffiabaas Angelo. Hij neemt haar mee in zijn criminele leven met broeierige nachtclubs en een façade van ijszaken. Maar zijn duistere lessen om met politieke invloed, seks en geweld in de bovenwereld te infiltreren staan haar steeds meer tegen. Als Erica’s jeugdliefde opduikt, ontpopt Angelo zich tot een stalker. Haar Italiaanse studievrienden hadden nog zo gewaarschuwd: het verwrongen vrouwbeeld in kunst en reclame lokt seksueel geweld uit. Weet Erica’s vader, een rechter uit prostitutiebolwerk Amsterdam, een uitweg of rest enkel het slechte pad?

Een spannende, mysterieuze en prachtige cover zien we. In het zwart zien we de achtergrond. De titel van het boek in het wit. De NAAM VAN DE AUTEUR, ROMA EN INCLUSIEF PLAYLIST en de naam van de uitgeverij in het oranje. Een vrouw waarvan we alleen de lippen en neu en de onderkant van het gezicht zien, zien we onderste boven. Er gebeurt veel in deze cover. Super mooi. Meestal worden we niet geleid door een cover. Maar dit maal wel. Deze cover zegt echt iets over het verhaal.

Het verhaal begint meteen al erg spannend. Er zijn weinig boeken die ons meteen het verhaal in hebben gelokt omdat het zo spannend is. Vaak moet een verhaal op gang komen in het begin pas na een kwart van het verhaal komt een boek vaak op gang. Dit boek begint vanaf de eerste bladzijde al spannend. Dit vonden we een spannend stuk:

“Het was een hel. De vlammen sloegen uit de spiegelkast. We hebben het vuur snel met een deken geblust. Klootzakken! Een molotovcocktail naar binnen gooien bij een ijszaak.’

‘Maar hoe gaat het? Niks ernstigs? ‘, vraag ik velletjes wegtrekkend op mijn schouders na een pijnlijke zonnebrand. ‘

‘Door de harde klap heb ik pijn aan mijn oor’, zegt Massimo de zwarte haarlokv oor zijn ogen wegvegend. ‘Die pieptoon maakt me gek!’

‘Wat rot! Is de politie weg?’Ik ga naast hem zitten, doe mijn walkman af met Italo house van het Italiaanse Black Box.

‘Si zij wel.’ Massimo kijkt boos naar me. ‘Wil je een ijsje  met glasscherven?’

‘Een brandbom naar binnen gooien. Wie doet zoiets?’, vraag ik ontzet. De bovenste knoopjes van mijn rode zomerjurkje knoop ik open. Laat op de avond is het nog altijd bloedheet.

‘Een aanval komt vaak uit het niets.’Met een bleek gezicht komt Ermanno in zijn witte jas uit de bijkeuken gesloft. Met een theedoek veegt hij het roet van een omgevallen stoel en komt bij ons zitten. “

Meeslepend verhaal:

De dialogen en de gedachtegang van de hoofdpersonen zijn super goed. Vaak zijn dialogen te lang of zeggen niet altijd iets over het verhaal. Ook rekken dialogen vaak een verhaal uit. Hier niet het geval. Hier pasten ze uitstekend bij. Het boek begint eerst in het heden en dan gaan we als lezers weer acht maanden terug in het verhaal. Waar we kennismaken met hoofstuk castelletto. Dit boek is een dikke pil 455 bladzijdes. Daar merk je overigens tijdens het lezen niets van. Voor je het beseft heb je het boek uit. De auteur is super goed. Het verhaal is fictie, maar bij het lezen van het verhaal vraag je je stiekem af is dit toch niet echt? Of DAT BEPAALde dingen echt gebeurd zijn. Zo goed weet ze het verhaal te beschrijven. Het boek leest als een trein. Het is meeslepend geschreven.

We staan ver van de onderwereld af dus het is als lezer niet makkelijk om met kennis in het verhaal te gaan. We kennen de onderwereld van het nieuws. Met dit boek maak je stiekem kennis met het maffialeven. Dat echt een ver van je bed show is in het echt. Jessica de Jong heeft echt schrijftalent. Wij begrijpen wel waarom Uitgeverij Aspekt dit boek uitgaf. Ze heeft echt een super goed verhaal neergezet. Voor je het beseft heb je het boek uit. Wat een meesterwerk heeft zij geschreven. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

De Hollandse studente

Auteur: Jessica de Jong

ISBN: 9789464241105