Recensie: Doe en denk als Coco Chanel

Bij Uitgeverij Kosmos verscheen recentelijk het boek Doe en Denk als Coco Chanel. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee???

Coco Chanel wordt door velen gezien als de invloedrijkste modeontwerper aller tijden. Ze liet de wereld meer na dan alleen prachtige ontwerpen en heerlijke geuren, ze zette modetrends in gang die vrouwen de mogelijkheid gaven comfortabele en tegelijkertijd stijlvolle kleding te dragen. In 2021 is het 50 jaar geleden dat Coco Chanel overleed. Doe en denk als Coco Chanel laat zien wat wij vandaag de dag van haar kunnen leren. Ontdek hoe je net zo’n pionier, net zo innovatief, stijlvol, moedig en succesvol wordt als Coco Chanel. Met dit boek wordt een van de invloedrijkste personen van de twintigste eeuw ieders persoonlijk coach. Vanaf 2 maart 2021 in de winkels.

Op de cover zien we een foto van Chanel en een tas en een geurtje van haar. Wauw wat een mooie cover.

Wij zijn gek op Chanel geurtjes, tassen en make-up. Wij kopen vaak de CC cream, Chanel geurtje. Een boek over het leven van Coco Chanel kan echt niet ontbreken in je collectie als je zo een grote Chanel collectie in huis bent en een fan bent van zowel boeken als van make-up. Een boek over je favoriete ontwerper lezen is natuurlijk altijd leuk. Leuke quotes komen er voorbij in het boek. Deze raakte ons heel diep: “Een meisje moet kunnen zijn wie en wat ze wil.” Niet vanzelfsprekend voor iedereen.

Ze vertelt dat Coco Chanel een eenzame jeugd heeft. In 1910 opende ze haar eerst winkel. Haar geliefde trouwt en wordt later dood gevonden. Ze krijgt ook nog eens een miskraam doordat ze eerdere en abortus had gepleegd. Blijvende schade dus aan haar lijf. Deze dood heeft echt een diepe impact op Coco. Ze laat zelfs haar kamer opnieuw inrichten. Veel aspecten van haar leven kenden we niet. Tenminste deze worden niet breed uitgemeten in de media, dus dan hoor je het ook niet. Sommige dingen zijn echt nieuwe ontdekkingen geweest in het boek. Wel goed dat we haar nog beter leren kennen hierdoor. Mooie inkijkje in haar privé-leven.

Leuke schrijfstijl:

De auteur schrijf super leuk. Naast teksten zien we Super leuke illustraties voorbij komen zo van een Eifeltoren, masker, geurtjes van Chanel. Super mooie inhoud heeft dit boek. Naast een goed verhaal heeft het echt mooie illustraties. Dat komt niet heel vaak voor in volwassenboeken. De titel past goed bij de inhoud van het verhaal. Ook vinden we de cover echt super mooi. Ze hebben toevallig de meest favoriete items afgebeeld. Onze geur n5 Chanel en de zwarte tas. Het boek heeft een gouden en witte inhoud. Zodra je het openslaat zijn de eerste twee bladzijdes goud. Daarna gaat het weer naar wit. Je ziet ook prachtige illustraties voorbij komen van haar gouden classic jurk. Echt super leuk gedaan dit.

Duitse affaire:

Coco Chanel heeft ook een duistere kant tijdens de tweede wereldoorlog heeft ze een affaire met een Duitse officier Von Donklage en ze doet er van alles aan om de aandelen van joodse fabrikanten van heer parfums in handen te krijgen. Ze had een obsessie met cijfers la haar shows vonden plaats  op 5 februari en ene fascinatie voor haar sterrenbeeld waarvan zij dacht dat die haar beschermden tegen ongeluk.

Chanel wordt gearresteerd in het Ritz door de Franse binnenlandse strijdklachten vanwege haar verhouding met een duitse officier, baron Hans Gunther von DoncKlage. Na een kort verhoor komt ze weer vrij.

We hadden er al iets over gehoord. Een foute verleden maar we hadden niet geweten dat ze ooit eens gearresteerd werd. Het lijkt ons best lastig om een keertje opgepakt te worden omdat je een affaire hebt. Wat moet het aangrijpend zijn geweest om dit mee te maken. We snappen wel waarom ze dit gedaan zou hebben. Je moet natuurlijk wel blijven verkopen. Ach ja veel Duitsers hadden een affaire tot een echte huwelijk leidde dat vaak niet en verder kreeg je er vaak na de oorlog heel veel problemen mee. Wat heeft ze mazzel gehad dat ze er vanaf is gekomen. Ze is toch wel een bofkont vinden wij.

Meesterwerk:

Echt een biografie van Coco Chanel zoals je dat nog nooit eerder hebt gezien. Wat een goede biografie. Echt meesterlijk geschreven. Het boek leest als een trein. Voor je het beseft heb je het boek binnen no-time verslonden. We konden niet meer stoppen met lezen zo leuk is het geschreven. Wat een meesterwerk is dit boek zeg. Er zijn weinig boeken die zo interessant en meeslepend zijn geschreven. Aurelie Grefory heeft echt super goed werk geleverd. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Titel: Doe en denk als Coco Chanel
Auteur: Aurélie Godefroy
ISBN: 9789021579030
Prijs: €15,-
Verschijningsdatum: 25 maart 2021

Verkrijgbaar bij Bruna

6 thoughts on “Recensie: Doe en denk als Coco Chanel

1. Ik erken Coco Chanel als een goede ontwerpster, maar dat wil niet zeggen dat ik haar stijl mooi vind. Ze heeft veel gedaan voor vrouwen in die zin dat ze het mogelijk maakten dat we niet meer enge corsetten hoefden te dragen ( de ontwikkeling van de techniek speelde daar natuurlijk ook wel een rol in)
    ik heb een parfum van Chanel gehad, die vond ik erg lekker

2. Goh, ik ken haar alleen van de parfumlijn, maar wist ook niet over haar verleden tijdens de WOII. Zo’n boek zou ik zelf niet snel kopen, maar wel door bladeren bij de boekhandel.