Recensie: Wat zou Frida Doen?

Bij Uitgeverij Kosmos verscheen het boek Wat zou Frida doen? Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee??

Een super vrolijke en prachtige gele cover heeft dit boek. We zien Frida op de cover omringt door een papegaai, bloemen, bladeren en wat vlinders. Ze heeft rozen op haar hoofd en draagt grote oorbellen. Onze complimenten voor de vormgever.

In Wat zou Frida doen vertelt Arianna Davis hoe Frida Kahlo zou handelen en leven in deze hedendaagse tijd, hoe ze om zou gaan met de dagelijkse tegenslagen en uitdagingen, en vooral hoe ze zou blijven genieten van het leven en altijd in haar kracht zou blijven staan. Frida Kahlo werd bekend om haar kunst, maar ook om haar flamboyante persoonlijkheid en scherpe geest. Van Oscar-winnende films tot T-shirts en barbies, haar invloed blijft onmiskenbaar en met fans als Madonna en Beyoncé blijft zij een hedendaags icoon van lef, vrouwelijkheid en creativiteit. In Wat zou Frida doen? leren we leven als Frida. Intieme details uit haar leven, gevleugelde uitspraken en inzicht in haar dappere keuzes inspireren de lezer om net als Frida schaamteloos zichzelf te zijn.

‘Frida Kahlo is in trek bij jonge vrouwen. De liefde gaat verder dan schilderijen: haar persoon spreekt ook tot de verbeelding.’ – Het Parool

‘Velen zien haar als icoon, maar Frida Kahlo was veel méér dan dat. Naast feministe, activiste en vrije geest was ze o.a. de allereerste selfie-koningin. – Elegance

‘Een moderne blik op een vrouw die haar tijd ver vooruit was. Dit boek is een kleurrijk portret van de kracht, moed en liefde die Frida Kahlo door vele tragedies tilden, en ik geloof dat we allemaal een paar lessen van Frida kunnen leren.’ ? Nina Garcia, hoofdredacteur Elle

‘Lees dit boek, liefst gisteren. Kahlo is een feministisch icon, een ongegeneerd onafhankelijke vrouw en een indrukwekkende inspiratie voor ons allemaal om zelfs bij ogenschijnlijk onmogelijke tegenslagen, toch te volharden. – Good Housekeeping

Het boek telt 10 hoofdstukken en is als volgt opgebouwd:

Hoofdstuk 1: zelfvertrouwen

2: pijn

3:creativiteit

Stijl

Liefde hartzeer

Seks

Identiteit

Vriendschap

Viva la vida

Dankbetouignen

Bronnen

Over de auteur

We zien ook een prachtige zwart-witte schets voorbij komen in het boek. Wauw wat is hij mooi zeg. De auteur schrijft graag over het leven van Farida. Ze is echt een groot fan van haar. Ze vertelt over diverse aspecten van haar leven: van haar woningen tot haar kunstwerken.

“ Zelf werd ik verliefd op de Mexicaanse kunstenares met haar doorlopende wenkbrauwen toen ik vijftien was en de film Frida had gezien. Als Latijns/Amerikaanse wist ik natuurlijk wel het nodige van haar status als krachtig icoon en ik had op school iets over haar kunst geleerd. Maar toen ik Salma Hayek een kunstenares zag neerzetten met passie en creativiteit werkelijk vooral uit stroomde – van haar penseel tot haar outfits en haar liefdesverhoudingen – ontstond er iets dat zich uitgroeide tot een levenslange fascinatie.”

De auteur heeft een goed boek neergezet. Haar schrijfstijl is erg goed. Ze vertelt vol bewondering over Frida. Als lezers vonden we het echt leuk om haar passie voor Frida te kunnen bewonderen in haar prachtige boek. Wat ik altijd zelf heel jammer vind ik dat kunstenaars vaak na hun dood beroemd worden of door hun partners beroemd worden. Bijna niemand kent ze goed tijdens hun leven. Met name vrouwelijke kunstenaressen hadden het erg moeilijk. Veel vrouwen konden niets zonder hun echtgenoot. Iets wat normaal was in die tijd. Dat vertelt de auteur ook over Frida. Frida´s werk werd zichtbaar vanachter de schaduw van haar echtgenoot.

Passie:

Wij hebben zelden een boek gezien waarin iemand vol passie over een kunstenaar of een beroemde persoon vertelt. De auteur is er echt in geslaagd om een meesterwerk neer te zetten. Ook mensen die geen fan van Frida zijn zullen dit boek waarderen, omdat het zo goed is geschreven. Je voelt de passie letterlijk bij iedere zin dat je leest.  De auteur vertelt over Frida dat ze geboren werd op 6 juni 1907 als Magdalena Carmen Frieda Kahlo y Calderon. Ze kreeg poli op 6 jarige leeftijd. Haar ene been bleef langer dan de andere door deze ziekt. Hierna kreeg ze een busongeval en moest hierdoor veel operaties laten uitvoeren, en het onvermogen om een zwangerschap te voldragen. Kon het niet goed vinden met haar moeder. Ze maakte zich zorgen over het uiterlijk van haar dochter, haar fysieke problemen zouden haar huwelijkskansen in de weg kunnen staan. In 1925 ontdekte Frida de liefde voor kunst. Wat we niet wisten is dat ze ook geïnspireerd was door het feminisme. Veel beroemdheden zijn fan van Frida te denken valt aan Beyonce, THERA May, Rosalia, Salma Hayek, madonna en Coldplay. Ook hierover wordt gesproken in het boek.

Portretten:

Bijna ieder hoofdstuk begint met een leuke plaatje. Zo zien we een spiegel. Ook in het midden van het boek zie je wat plaatjes voorbijkomen. Dit past echt bij de inhoud van het boek. Naast een goed verhaal leuke tekeningen voorbij zien komen. Een ware boek over een kunstenares daar kunnen plaatjes zeker niet in ontbreken.

Ze had veel pijn in haar leven, Had miskramen en ongevallen en polio overleefd. Werd ook gepest door polio. Allemaal heftige dingen had ze meegemaakt.

Er komen heel veel belangrijke quotes voorbij in het boek. De beste vonden we deze:

“Door te zwelgen in je lijden sta je toe dat het je van binnenuit verteert.”

“Ik heb geprobeerd mijn verdriet te verdrinken. Maar die klootzak heeft leren zwemmen. Nu word ik dan ook overspoeld door dit betamelijke. Goede gevoel.”

“Ik heb nooit dromen of nachtmerries geschilderd. Ik schilder mijn eigen werkelijkheid.”

“Ik zou aan vele levens niet genoeg hebben om te schilderen zoals ik dat graag zou willen, of om alles te schilderen wat ik wil.”

Eenzaamheid:

De beroemdste uitspraak van Frida is toch wel ik schilder mezelf omdat ik vaak alleen ben en omdat ik de persoon ben die ik het beste ken. Dit was toch wel heftig om voorbij zien te komen. Als je zo naar haar keek leek ze niet eenzaam. Maar goed veel eenzame mensen laten dat niet vaak blijken. De auteur is er echt goed in geslaagd ome en geweldig boek over een goede kunstenares neer te zetten. Dit boek is echt geweldig. Met veel passie en bewondering hebben we hem gelezen. Dit boek is zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt 5 sterren.

• Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789021583099
  • Pagina’s: 208
  • Publicatiedatum: 08-06-2021

Arianna Davis is digitaal directeur van O, The Oprah Magazine. Eerder werkte zij voor Refinery29, US WeeklyNew York MagazineGlamour, Marie Claire en PopSugar Latina. Ze woont in New York City.

<strong> </strong>

Nog meer Uitgaves van Kosmos Uitgevers:

lees hier de recensie van Ik kan alles dus jij ook.

Lees hier de recensie van Doe en Denk als Coco Chanel.

Lees hier de recensie van het Killerbody Dieet.

4 thoughts on “Recensie: Wat zou Frida Doen?

1. Wat een boeiende persoonlijkheid! Ik wist eigenlijk niet zoveel van haar af. Dit klinkt als een mooi boek en ook heel divers. Zeker interessant als je meer wilt weten wat ook achter haar schilderijen zit. Ik houd hier wel van. Inmiddels lees ik – helaas – steeds minder fysieke boeken door mijn e-reader en eigenlijk ook te weinig tijd. Voorheen nam ik met plezier fysieke boeken mee op vakantie. Die zat er vorig jaar helaas niet in (ik wilde alleen in Nederland op vakantie en alles was al volgeboekt en / of de prijzen waren torenhoog). Misschien wel dit jaar.

2. Ik vind de schilderijen van Frida Kahlo erg mooi. Het lijkt me interessant om dit boek te lezen en haar leven in te duiken. Dankjewel voor de review!