Recensie: ik kan alles dus jij ook

Bij Uitgeverij Kosmos verscheen het boek Ik kan alles dus jij ook van Frank Bruining. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Een hele vrolijke groene boek zien we voor ons. Bij het zien van de cover voel je blijdschap in je op komen. De cover is echt prachtig en past precies bij de inhoud van het boek.

Frank Bruining laat in ‘Ik kan alles, dus jij ook’ zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn om met jezelf in balans te zijn. Met vijf principes uit de natuur die gaan over energie en ervaring ontdek je de natuurlijke flow van jouw bestaan. Je leert zien dat juist meer rust en minder moeten en doen jou brengen naar geluk. Op nuchtere wijze leer je dat je alles kunt en ervaar je ontspanning en tevredenheid. De vijf principes in dit boek leerde Bruining van de sjamanen in de Andesgebergte, bij wie hij in de leer ging na een moeilijke periode in zijn eigen leven. Ondanks dat hij al jarenlang mediteerde had hij het gevoel dat iets ontbrak, en hij vertrok naar Peru.

Eindelijk weer een boek dat je niet letterlijk leest maar letterlijk voelt. Hiermee bedoelen we dat je geen boekenliefhebber moet zijn om dit boek leuk te vinden. Dit boek is super goed geschreven. Het lijkt alsof je een film bekijkt zo goed schrijft de auteur. Dat komt heel weinig voor de laatste tijd. Je krijgt eigenlijk gewoon een gratis mindfulness-training van de auteur in het boek. Op een heel prettige wijze. Zijn schrijfstijl is super goed, zo goed dat je niet meer kunt stoppen met lezen. Ondertussen doe je mee. Het boek bevat 7 hoofdstukken en 238 bladzijdes. Het is als volgt opgebouwd:

Inleiding

Kawsay

Ayni

Yachay

Munay

Lionkey

Sales

Tot slot

Dankwoord

Over de auteur

Aan het einde en tussen de hoofdstukken door kom je quotes tegen.

Bruce Lee:

De belangrijkste quote vonden we die van Bruce Lee, onze grote voorbeeld op het gebied van vechtsporten.

“I fear not the man who has practiced 10.000 kicks once,

But I fear the man who has practiced one kick 10.000 times.”

Deze quote raakte heel erg. We dachten Bruce Lee goed te kennen, maar na deze uitspraak weten we dat iedereen wel bepaalde angsten heeft hoe sterk je ook bent.

Ook andere quotes raakten ons:

“Als je de ´moetjes´ loslaat, zul je vrijheid ervaren.”

“Je hoeft geen sjamaan te zijn of te worden om de natuurlijke principes toe te passen.”

“Als je je te veel bezighoudt met wat er in de toekomst mis kan gaan, creëer je onrust. Realiseer je hoe goed je het hebt.”

“Hoe mooi is het om alles waar je ooit in geloofd overboord te gooien: ook wie je altijd dacht te zijn geweest. Wat een enorm potentieel ligt er dan voor je om ontdekt te worden.”

“Het gaat niet om emotieloos worden, maar om zien wat er werkelijk gebeurt. Zo ontwikkel je vrijheid, of uchey.”

Wat een belangrijke uitspraken. Wij mensen doen alles op een strikte manier. De auteur leert je om los te laten. Je brein te laten ontspannen. Iets wat veel mensen niet kunnen. Sommigen van ons al helemaal niet. We zijn bezig met allerlei aspecten in het leven. We doen alles en altijd maar hetzelfde. De quotes en het verhaal zijn inspiratievol.

5 methoden:

Dit boek hanteert de 5 natuurlijke principes die hij leerde van de sjamanen in Peru:

1. Alles bestaat uit levende energie (kawasay)
  2. Energie is altijd in evenwicht (ayni)
  3. Wijsheid vanuit de directe ervaring (yachay)
  4. Onvorowaardelijke liefde voor alles en iedereen (munay)
  5. De juist actie, los van het resultaat (Llankay)

Wat een handige principes zijn dit.  Veel mensen zullen vast al wat dingen gebruiken in hun leven, zoals onvoorwaardelijke liefde voor alles en iedereen. Dat is iets wat wij wel doen. Ook alles bestaat uit levende energie ja dat zit ook wel goed. Wijsheid komt vanuit directe ervaring dat vinden we ook. De rest kenden we niet echt voordat we dit boek lazen.

Burn-out:

De auteur schreef dit boek n.a.v. een motorongeluk waar hij zijn duimen brak en een burn-out kreeg. Hij wilde zijn leven radicaal veranderen door deze gebeurtenis. Hij stopte met zijn goedbetaalde baan en zette een punt achter zijn huwelijk. Na het volgen van trainingen besloot hij om naar Peru te gaan. Hij leerde veel van het land. Heel apart dat een bepaalde gebeurtenis je leven zo kan veranderen en tegelijkertijd je een leerzaam en informatief boek kunt schrijven. Wij denken dat veel mensen wel eens iets ergs hebben meegemaakt in hun leven. Te denken valt aan een ziekte, trauma of een oorlog. Zo hebben heel veel redactieleden iets meegemaakt denk maar aan Angela, ze deed 4 keer een zelfmoordpoging lees haar verhaal hier, een andere redactielid heeft kanker, de een burn-out en de ander heeft een oorlog meegemaakt. Tja stuk voor stuk erge dingen de kunst is het overleven. Dat is nu net wat de auteur laat zien met dit boek. Hoe overleef je met je vrije brein. Dit soort boeken zijn schaars op de markt. Wij zijn gek op dit soort boeken. Alleen weinig auteurs kunnen zo een goed boek neerzetten in deze genre. Dit boek is zeker een aanrader voor iedereen. Ook een niet-lezer zal dit boek geweldig vinden. Dit boek krijgt vijf sterren.

Taal: Nederlands

ISBN: 9789021579801

Pagina’s: 240