Recensie Een brief voor jou van mij

Wieke Mulier schreef een boek Een brief voor jou van mij voor haar overleden man regisseur Bob Löwenstein. Eerder verscheen van haar hand Honingdouw een thriller, herinneringen aan morgen, een liefde in Zeeland. Een brief voor jou van mij gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

We zien een knalroze en prachtige cover. In sierletters kopt de titel en de naam van de uitgeverij. De naam van de auteur in normale letters.

Actrice/schrijfster Wieke Mulier schreef een brief aan haar overleden man regisseur Bob Löwenstein. Die zij dikwijls Burschie noemt, wat jochie betekent. Die “over ‘t lijden” heen is. Want is het leven op aarde niet een tranendal? Kan iets, wat dan ook verdwijnen? Nee, desnoods opgesplitst in duizenden onderdelen, zal het voortbestaan. Iets dat be-staat, bestaat voor altijd. Zo is het ook met de mens. Zelfs als hij verbrand is. Zijn geest blijft. Voor altijd. Dat is wat de schrijfster zeggen wil. Is er leven na het overlijden? U vindt haar antwoord. Gewoon heel kalm uitgelegd. Leest u maar, hoe de brief hem dichter bij haar bracht. Leest u maar over haar hoop: dat de brief ook u zal helpen; aan een eigen brief. Tenzij u zelf al op dat idee kwam. (Bob Löwenstein is o.a. de regisseur van Sil de Strandjutter).

In het boek begint de auteur met een woord vooraf. Hierin vertelt de auteur dat ze 86 jaar oud is, niet veel vrienden heeft, stelt de vraag of hij de geest van zijn moeder al gezien heeft. Het eerste hoofdstuk begint met Razzia, verraad van Joodse buren, coronapandemie komt voorbij. De auteur kan goed schrijven. Dat wordt zeker duidelijk aan het begin van het boek. De schrijfstijl is super vlot en meeslepend. Alles is zo makkelijk beschrijven dat je helemaal in haar hersenspinsels zit. Dit is een boek waar je niet echt lang bij hoeft na te denken. Je leest gewoon goede gedachten van de auteur. Geen zware leesvoer dus. Een boek dat je er alledaags even bij kan pakken en even kan ontspannen. De auteur ging in een supervilla wonen. Haar kind vond het niet zo leuk.

“Dat was heerlijk wonen. Met een kleine tuin, een appelboom en een perenboom, tegels en veel, veel groen. Een grote voortuin, een gazon dat af en toe gemaaid moest. Heerlijk en praktisch allemaal, met de te scheiden eet-en zitkamer, die slaapkamers op de eerste en twee op de tweede verdieping, die voor onze jongens waren.”

“Toen Victor als 12-jarige besefte dat wij echt in die supervilla gingen wonen, kreeg hij een enorme huilbui. Niet te stoppen, tot ik hem aanraadde om over tien jaar, als hij royaal volwassen zou zijn, ons ‘oude huis’ , zelf weer terug te kopen. Dan kalmeerde hij, vond het een uitstekend plan ; maar toen hij het zou kunnen doen, omdat ons ‘oude’ huis op een gegeven moment weer te kop stond, had hij als dertiger geen interesse meer.”

De auteur praat over diverse aspecten van het leven, haar toelatingsexamen, verliefdheid, haar jeugd, haar familie broertje, vaccineren, pensioen. Onderwerpen waar bijna iedereen wel mee te maken krijgt in zijn leven.

“Wie was Bob Löwenstein  eigenlijk

In vier woorden het antwoord:

Een warm en mooi mens.