Recensie: honingdauw

Beste mensen,

Hopelijk gaat alles goed met jullie. Het caronavirus heeft ons land echt super enorm geteisterd. De meeste mensen werken niet. Wat kun je ondertussen doen? Lekker lezen. We kregen van de week nog een mooi Uitgeverij Aspekt boekenbox in huis. We gaan vandaag een psychologische thriller Honingdauw van Wieke Mulier reviewen. Lezen jullie mee?

Wanneer leraar biologie Johan K. een moord bekent zonder te weten, hoe en waarom wordt hij opgenomen. ‘Overwerkt en verward,’ is de diagnose. ‘Er is geen moord, alleen verzinsels van een dodelijk vermoeide docent.’

Tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis begint Johan aan een verhaal; dat doet hij graag, verhalen schrijven. Dit keer gaat het over een bediende in een boekwinkel, Siegfried K.
‘Is die bediende niet in feite de auteur, mijn eigen Johan zelf?’ bedenkt zijn vrouw Eva iedere avond thuis, tijdens het rangschikken van de door Johan meegegeven vellen tekst. ‘En ligt daarin niet de oplossing van die raadselachtige moord?

HONINGDAUW… een verhaal in een verhaal…een schokkend verhaal.

Als eerste wil ik mijn complimenten uiten over de cover van het boek. Het oogt erg mysterieus lekker grijs met een beetje overloop naar wit. Op de cover ien we een schaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd fan ben van psychologische thrillers. Vaak hebben ze een commercieel tintje dan is het vaak zo dat het verhaal zelf een beetje wegvalt. Deze psychologische thriller is anders. Hij is erg boeiend geschreven. De auteur beschikt over een vlotte pen. Het boek is zo spannend dat je niet meer kunt stoppen met lezen. Er komen super spannende passages voorbij in het boek. Deze vond ik erg goed:

“Waarom had ze het gevoel of ze moest huilen? Ze had toch al geneog gehuild? Johan zou toch misschien over twee weken thuis komen? Zou hij thuis verder mogen rusten? Niet meteen naar spoken die hem het leven zo zuur maakten – lieve hemel, wat haatte ze die pubers, die geniepzakken die haar huwelijk vernielden. Goed was het dat Johan nu kon rusten, lėėrde te rusten. Maardan moest hij het ook doen! Niet schrijven, niet piekeren, loslanten! En zeker die dwaze betekenis intrekken: “ik heb iemand vermoord. Ik weet niet waar. Ik werd wakker. Nee, nee, ik weet niet waar. Wie? Ik weet niet wie. Ik sliep. Ik was bewusteloos. Ik liep door de straten. De schrijversbuurt Ja, nu weet ik het, door de Beethovenstraat. O ja, dat is waar, Beethoven was geen schrijver, een componist, maar ik las Vondelstraat, en toen kwam die hoofdpijn.”

Het boek telt 107 bladzijdes. Ik heb het boek binnen no-time verslonden. Het lijkt me een lastige taak om een boeiende thriller te schrijven zonder al te verwarrend over te komen. Het is Wieke gelukt om een makkelijke weglezer te schrijven. Ik ben zeker benieuwd naar nog meer titels van Wieke. Dit is een boek dat mensen lang zal bijblijven. In sommige passages van het boek zullen veel mensen zich herkennen. Met heel veel plezier heb ik dit prachtige boek een thriller verslonden. Ik heb mijn gedachten nu veranderd nu ga ik vaker psychologische thrillers lezen, er kunnen vast goede boeken tussen zitten. Dat bewijst Wieke Mulier zeker wel met honingdauw haar debuut. Je merkt tijdens het lezen zeker niet dat het om een thrillerdebuut gaat. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Auteur: Wieke Mulier

ISBN: 9789463387200

Aantal pagina’s: 107

Publicatie datum: 2020

Prijs: € 14.95

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt.

Klik op de banner om te bestellen via bookspot:

9 thoughts on “Recensie: honingdauw

1. Lezen is leuk, maar soms moet er ook gewoon iets uit mijn handen komen. Ik kan niet blijven lezen. Vaak moet een verhaal even bezinken voordat ik aan een nieuwe begin. Maar honingdauw lijkt me een heerlijk spannend boek en staat genoteerd op mijn wishlist.