Recensie Het nieuwe spookhuis Tjerk Noordraven

Bij Uitgeverij Moon is het bijzondere boek: Het nieuwe Spookhuis van Tjerk Noordraven verschenen. Dit boek gaan we vandaag reviewen.

Het_nieuwe_spookhuis_omslag_v3_DEF

Dit boek vertelt het verhaal van Nera wiens vader een spookhuis heeft dat altijd veel bezoekers trok. Maar sinds kort is er een tweede spookhuis op de kermis dat veel enger is. Het heeft een levensechte mummie ie uit zijn sacrofaag kruipt, een faun en zelfs een doodenge vampier die dreigend op je afspringt. Nera ontdekt dat deze griezels echt zijn.

“Nog een paar keer loopt Nera door het spookhuis. Elke keer ziet ze meer details in de vampier. Ze ontdekt dat zijn ogen rood zijn en dat er wat puistjes op zijn witte huid zitten.

De vijfde keer dat de vleermuis voor haar neus van gedaante verandert kijkt ze de vampier direct diep in zijn ogen.

‘Ben jij echt?’ vraagt ze.

Ze ziet hem schrikken uit zijn rol vallen. Hij zet een paar stappen achteruit en kijkt haar verbaasd aan.

Te laat verandert hij weer in een vleermuis en vliegt weg. Met bonzend hart loopt Nera terug over het kermisterrein. Nu weet ze het zeker. Dit was geen pop. Dit was echt.”

Allereerst willen wij zeggen dat we de cover erg mooi vinden en ‘eng’. Op de groen/bruin en gele cover is een spookhuis te zien met een attractie. Zodra je het boek openslaat zie je in het zwart ‘PAS OP DIT BOEK IS NIET VOOR BANGERIKEN!’ staan. Wat is het boek toch erg prachtig samengesteld werkelijk alles is prachtig: de cover de inhoud, verhaallijn en de illustraties. Op ieder bladzijde van het boek bevinden zich zwarte illustraties op de achtergrond. Zo is er een spin met een spinnenweb, een spookboom en een vleermuis te bewonderen. Ook de titels zijn eng getikt. Het boek is erg spannend geschreven.

Het boek is bestemd voor de leeftijdscategorie 9+. Hele goede doelgroep. Zij zullen dit boek erg leuk vinden. Tjerk Neerdraven beschikt over een vlotte pen. Ergens deed zijn schrijfstijl me denken aan die van Paul van Loon. Het verhaal was erg spannend geschreven. Als lezer kun je niet meer stoppen met lezen. Het verhaal was erg origineel en fantasierijk dat maakt het boek nog leuker. Vampieren, mummies en fauns niets is de auteur teveel om het boek nog spannend te houden. Hij heeft het boek erg aantrekkelijk en fantasierijk geschreven. Kinderen zullen dol zijn op dit boek. Het boek hadden we met veel plezier binnen no-time uitgelezen. Ieder kind zal dit boek erg leuk vinden en binnen no-time uitlezen. Wij zijn erg benieuwd naar deel 2 van dit boek. Dit boek krijgt 5 sterren.

Tjerk Noordraven  (1987) liep als kind twee keer van huis weg, beide keren met een boek onder zijn arm. Vervolgens werkte hij in een circus, en daarna als plantenwatergever, landmeter, nachtwaker en redacteur van boeken. Na zijn studie Nederlands aan de Radboud Universiteit Nijmegen schreef hij twee non-fictieboeken. Het nieuwe spookhuis is zijn fictiedebuut.

O.a. verkrijgbaar bij Uitgeverij Moon Bruna, eci.nl

Shop via eci:
Duik in een boek