Recensie: Om en nabij Auschwitz

Het is Bevrijdingsdag vandaag. Vandaag vieren we allemaal de bevrijding. Een boek over de bevrijding dat recentelijk is verschenen heet Om en Nabij Auschwitz ( en het lot van twee dochters). Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Dit boek is opgebouwd in 7 hoofdstukken. Ieder hoofdstuk begint met een zwart en wit foto en een quote. Zo zien we een luchtopname van het Russische leger, eind januari 1945 van een deel van de uitgebreide kampterrein van Birkenau. In deel 2 zien we Kamp Westerbork. In deel 3 zien we Straatbeeld in een stad in Duitsland. Deel 4 Overvolle Barakken. Els en Karla van Hasselt zien we in deel 5. En foto van transport van Judekampe in Birkenau zien we in deel 6 en de muur vanuit Palestijns gebied in deel 7.

Wat moet dit een afschuwelijke periode zijn geweest daar is geen uitleg meer voor nodig. Het beeldmateriaal geeft een nog beter beeld hoe erg de periode was. Je leert historische feiten die we nooit tijdens geschiedenislessen kregen die je noch op Google kunt vinden. Ook wordt er soms over bekende mensen iets verteld Otto Frank komt ook aan bod in het boek.

De auteur vertelt ook zijn verhaal, van zijn familie en nog veel onbekende mensen die deze afschuwelijke periode hebben meegemaakt. Sommige overleefden andere overleden. Afgezien van het onderwerp heeft de auteur een prachtig boek geschreven. Hij heeft met Om en Nabij Auschwitz een meesterwerk neergezet. Het lijkt me erg moeilijk om als auteur zo een afgrijselijke periode te beschrijven, zeker als het je familie betreft. Het boek heb je ondanks het onderwerp binnen no-time verslonden.

Je vraagt je tijdens het lezen zeker af hoe had dit kunnen gebeuren? Waarom is er niet ingegrepen? Een van de ergste passage was die over Gunter Gaus waarin verteld wordt dat ze het had overleefd maar dat er niets meer over was voor haar, haar man en kinderen waren weg, geen van de buren of vrienden leefden nog. Ze was alleen.

Dit is een emotionele maar tegelijkertijd ook een sterk relaas over de oorlog. Nog nooit eerder vertelde verhalen komen hierin naar buiten. De auteur is zeker geslaagd om een informatief en leerzaam boek te schrijven. Dit boek zouden ze als verplichte studiemateriaal moeten opnemen op scholen. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Om en nabij Auschwitz

Auteur: Ron van Hasselt

ISBN: 9789463387989

Aantal pagina’s: 234

Publicatie datum: 06-01-2020

Prijs: € 19.95

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt een directe link om te bestellen vinden jullie hier.

10 thoughts on “Recensie: Om en nabij Auschwitz

1. Het lijkt me een heel mooi boek en zeker een aanrader voor scholen om te laten lezen. Dit zijn interessante boeken en de verhalen moeten door verteld worden. Ik ga het onthouden.

2. Ik vind dit de moeilijkste boeken om te lezen en toch word ik erdoor aangetrokken. Omdat het verhalen zijn die het waard zijn om te worden onthouden. Om te lezen en weten dat (mede)mensen zo slecht zijn behandeld. Dat er zulke afschuwelijke onwerkelijke dingen met hen zijn gebeurd. Dat mag nooit meer gebeuren en het mag – vind ik – nooit vergeten worden. Van de eerste generatie blijven er steeds minder mensen over, maar door boeken als deze vergeten we ze niet.

3. Dit is een boek dat ik zeker zou willen lezen. Het is weliswaar niet mijn genre, maar wat is het interessant. Het lijkt mij ook heel heftig en emotioneel om te lezen. En “mooi” dat de auteur zijn verhaal vertelt.
    Dit is inderdaad een geschikt boek voor scholen.