Recensie: Verwondering

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Verwondering van Jaap van den Berg. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee??

Een prachtige foto van Italië zien we. Echt mooi geschoten. De cover geef je echt rust. We zien wolken de zon, wat bomen een hek. Wat een prachtige cover is dit. We krijgen ook zin om naar Italië te vliegen helaas mag dat niet  momenteel.

In Italië kunnen we ons over alles verwonderen: de gewoontes, de taal, de natuur, de cultuur. Met Mauri spreek ik dagelijks over al deze zaken, in het Italiaans. We praten over de aarde die we verpesten, de dierenwereld die grotendeels in beslag genomen wordt door de mens met alle gevolgen van dien. Maar ook onze waarnemingen komen ruimschoots aan de orde. Italië als paradijs, en niet te vergeten de rijke eeuwenoude cultuur die de fundamenten heeft gelegd voor het huidige Italië. Het land is schatrijk aan cultuur waar een ieder heden ten dage nog enorm van genieten kan. Italië vormt de basis van onze beschaving.

Een boek over de Italiaanse cultuur en reizen zie je niet heel vaak voorbij komen in een romanvorm. De auteur beschrijft in zijn boek dat hij al 20 jaar naar Bolsena gaat. Deze plek kenden we niet eens. De auteur beschrijft het boek duidelijk uit zijn ervaring. Dat hij wat reizen achter de rug heeft en echt een reiziger is, is echt duidelijk als je het boek leest. Wat leuk om kennis te maken met bekende en onbekende plekken in Italië.  Dit vergroot alleen maar onze liefde voor Italië. Wij wilden altijd al naar Italië, door corona kwam het er niet van. We hadden alles al gepland een wereldreis en een route door Italië. Nu moeten we nog geduldig afwachten. De auteur beschrijft het verhaal op een pakkende wijze je proeft echt Italiaans sfeer in het boek. Een reis is tijdelijk dus niet nodig. De auteur heeft een vlotte schrijfstijl. Als lezer kun je niet meer stoppen met lezen. Je wil nog meer dingen kennen van Italië.

Hij beschrijft zijn vriendschap ook in het boek Ook zie je wat Italiaanse zinnen voorbij komen. Je maakt kennis met de taal, cultuur en het land. Het is duidelijk de auteur is gek op het land.

“Wat een goddelijk land is Italië toch. Van de vroege ochtend tot laat in de avond zijn we buiten. Eigenlijk beseffen we dat we in een dergelijk klimaat geen huis nodig hebben. We hebben een caravan om in te slapen, een voortent om in te koken. Op een enkele koude dag brengen we daar onze tijd door. Het is een klein huishouden waarin zich alles bevindt wat men nodig heeft. In principe kan een mens met weinig ruimte toe. Wat hebben we ons toch allemaal aangehaald met de aanschaf van dure huizen, hoge hypotheken, dure auto’s en allerlei geldverslindende bijzaken. We zijn losgeraakt van de werkelijkheid die teveel vraagt van ons. De mens wordt opgejaagd in onze maatschappij die dwingend is, afrekent op productie, aantallen vaagt die ziekmakend zijn. Als je het huis drie maanden achter je kunt laten, het inruilt voor het wonen in een caravan, kom je tot het inzicht dat je je leven anders zou kunnen inrichten, eenvoudiger, minder kostbaar.”

Hier heeft de auteur zeker een punt. Dit boek doet je ook echt nadenken over het werkelijke aspecten in het leven die bij veel mensen op de achtergrond zijn gebleven. Het werkelijke leven zou niet materialistisch moeten zijn. We zien inderdaad dat mensen nu echt volgens een maatschappelijk idee moeten leven i.p.v. hun eigen vrije wil. Je moet meedraaien in de samenleving ander hoor je er niet bij. De auteur schrijft op een prettige en meeslepende wijze. Het boek is vlot geschreven, de schrijfstijl is erg goed. Als lezer heb je het boek ook binnen no-time verslonden. Dit boek is echt een aanrader voor iedereen. We zijn benieuwd naar nog meer werk van de auteur. Dit boek krijgt vijf sterren.

Verwondering

Auteur: Jaap van den Berg

ISBN: 9789463389594

Aantal pagina’s: 214

Publicatie datum: 01-10-2020

Prijs: € 18.95

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Aspekt een directe bestellink vind je hier.

Contact ons beautyandbooksmagazine@gmail.com voor vragen

Of stuur een dm op Instagram.

10 thoughts on “Recensie: Verwondering

1. Toevallig lees ik nu een boek wat zich ook afspeelt in Italië. Ik kan mij heel erg voorstellen dat als je daar leeft (sowieso in de zuidelijke landen) dat het leven heel anders is. Het klimaat zorgt daar ook al voor (rustig aan doen, siësta eventueel tussen de middag en juist ‘s avonds langer doorgaan). Maar ik heb zeker het gevoel dat de kwaliteit van het leven anders is in Italië. Minder gejaagd en meer gericht op het ervaren.