Recensie: Zien der Ogen

Zien der ogen van Simon Slijkhuis verscheen recentelijk bij Uitgeverij Aspekt. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee???

“Het ligt voor eeuwig te wachten in je eigen hart. Je kunt ernaar zoeken, maar dan beweeg je er alleen van weg. Het kan door geen duizend legers in bezit worden genomen en door geen duizend professoren worden uitgelegd. Het is rijker dan de schatkamers van de rijkste koningen. Het is geduldiger dan engelenkoren. Het wacht eenvoudig om door jou te worden ontdekt.”

‘Zienderogen: Visioen van de nieuwe aarde’ is een bundel teksten waarin het onzegbare op elke pagina voelbaar wordt gemaakt. De lezer, die ontroering niet schuwt, voelt al gauw dat een zeer gevoelige snaar wordt geraakt. De beeldrijke teksten, die los van elkaar te lezen zijn, maar niettemin één krachtig visioen vormen, brengen dezelfde hoopvolle boodschap tot uitdrukking: wanneer de mens de weg vindt naar zijn eigen hart kan hij de verandering zijn die hij zoekt in de wereld, hij wordt de wegbereider van de ‘nieuwe aarde’.

Het wacht eenvoudig om door jou te worden ontdekt.

Een tikkeltje magie en een tikkeltje filosofie bevat dit boek. Een magisch boek over het leven zelf, de mens, visie, visioenen, vrijheid. Een boek over alle aspecten van het leven. Zo een boek schrijven is super moeilijk. Respect voor de auteur. Hij heeft zijn hersenspinsels op een interessante wijze geopenbaard in het boek. Wij vonden het boek erg leuk. In 10 hoofdstukken en 147 pagina’s maken we kennis met het interessante brein van Simon Slijkhuis. Aan het begin van bijna ieder hoofdstuk maken we kennis met twee quotes de ene geciteerd uit de Bijbel en de andere van een beroemde persoon. Zo komen er quotes voorbij van Johannes, Carl Jung, Mahatma Ghandi, Roald Dahl, Howard Turnman. Er waren wat quotes die we echt goed vonden zoals deze:

“Je kunt me ketenen, je kunt me martelen, je kunt zelfs dit lichaam verwoesten, maar je kunt nooit mijn geest gevangennemen.” (Mahatma Gandhi)

Wie naar buiten kijkt, droomt. Wie naar binnen kijkt, wordt zich bewust en ontwaakt Carl Jung.

Zij die niet in magie geloven zullen die ook nooit vinden. Roald Dahl

Dit zijn quotes om echt over na te denken. Vooral de eerste quote is bijzonder sterk. Niet veel mensen denken op zo een geweldige manier.

Multigetalenteerd auteur:

Bij het lezen van de eerste paar bladzijden van het boek Zien der Ogen wordt het algauw duidelijk dat de auteur echt getalenteerd is. Het boek is niet zoals de gemiddelde boeken op de Nederlandse markt (positief). Je bent duidelijk multigetalenteerd als je zo een type boek kunt schrijven. Zeker als het over diverse onderwerpen gaat en je dit zonder moeite bij elkaar kunt brengen is dat wel erg goed. Simon heeft echt een intelligente brein. Dat weet hij maar al te goed in het boek te beschrijven. Je raakt echt verslaafd aan dit boek. Vanaf de eerste bladzijde wordt je meegezogen in dit prachtige boek. Je kunt niet meer stoppen met lezen. Het boek hebben we dus binnen no-time verslonden. Er zijn weinig van dit soort goede boeken op de Nederlandse markt. Wat super jammer is. Wij lezen graag dit soort boeken. Uitgeverij Aspekt weet de goede auteurs uit te kiezen voor haar uitgeverij.

“In ons hart ligt alle wijsheid van de kosmos. Nee niet daar waar de emoties van het dagelijks leven elkaar verdringen, niet aar waar vreugde en vrees elkaar afwisselen in een eindeloze wedloop, maar in ons diepe hart dat onder al deze onstuimigheden stroomt als een diep en donker water. Hier is nergens onrust, hier is een diep en donker weten van alle dingen. In ons hart welft een eeuwig wijsheid. We worden geboren met deze eeuwige wijsheid in ons, we dragen allemaal de vonken van het eeuwige vuur in ons binnenste. “

Dit is een heel filosofisch boek. Dit boek lees je niet dit boek voel je. De gedachtengoed van de auteur zijn intelligent en andersdenkend te noemen.  De gemiddelde aardse bevolking denkt niet op zo een manier na.

“Als ik naar de aarde kijk dan zie ik blauwe meren, dan zie ik bergtoppen waarop steenbokken naar de sterren reiken, ik zie naaldwouden die een groen en glinsterend tapijt tussen de stammen leggen van eeuwenoude reuzen, ik zie naaldwouden die en groen en glinsterend tapijt tussen de stammen leggen van eeuwenoude reuzen, ik zie bijen kruipen over bedauwde bloemstelen en dezelfde majesteit ligt over alle dingen en overal wacht schoonheid om haar fluisterzachte lied te zingen.”

“Als ik vanavond deze aarde verlaten zou, ik zou door het venster naar de wereld kijken, ik zou aanschouwen hoe de lucht langzaam stil wordt en hoe de vogels een voor een neerstrijken op de daken. Ik zou registreren hoe de melodie van de daag langzaam overgaat in de tragere symfonie van de nacht, zoals een paard in galop overgaat in draf, om daarna hinnikend tot stilstand te komen. Terwijl het stilstaat schudden nog de gouden manen.”

Bij het lezen van het boek kwam we allemaal tot de conclusie dat de auteur super intelligent is misschien wel hoogbegaafd. Vandaar dat hij zo een meesterwerk heeft kunnen neerpennen. We moesten het boek z.s.m. tot en met de laatste bladzijde verslinden. Super mooi boek. De schrijfstijl van de auteur is super goed en verslavend. Voor je het beseft heb je dit boek binnen no-time verslonden. Dit boek is echt een meesterwerk. Heel briljant, origineel en verslavend. geschreven. Dit boek krijgt vijf sterren.

Zienderogen

Auteur: Simon Slijkhuis

ISBN: 9789464626032