Recensie: zwart kwartier Friso Leunge

Bij Uitgeverij Keff & Dessing verscheen het boek Zwart Kwartier. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Een mysterieuze en mooie cover zien we. En bos met bomen omringt door een schaduw.

‘Je hebt mijn hele leven verpest’ zijn de onbegrijpelijke laatste woorden die de stervende vader van Axel Esser zijn zoon toebijt. Als Axel die avond met zijn vrouw Eveline wegrijdt bij zijn ouderlijk huis, raken ze betrokken bij een gruwelijk ongeluk waarbij Eveline omkomt en Axel zwaargewond raakt. Hij herinnert zich vaag dat ze hem vlak voor het ongeluk nog iets belangrijks had verteld, maar wát…?

Het mysterie zet Axel op een zoektocht naar zichzelf en het duistere verleden van zijn vader, doorsneden met verontrustende flarden van het laatste gesprek met zijn vrouw.

Zwart kwartier is een beklemmende thriller over de onbetrouwbare geest van herinneringen. Een verhaal dat je langzaam meezuigt in een dodelijke draaikolk van obsessie en leugens op weg naar een onthutsend einde dat je nog lang zal bijblijven.

Het zijn meestal vrouwen die thrillerkoninginnen zijn in ons eigen land. Friso bewijst maar als een van de weinige mannen dat een man ook een thrillerkoning kan zijn en dat je niet per se een vrouw moet zijn om een goede thriller neer te pennen. De genre thriller is in Nederland megapopulair. Wij zijn hier niet altijd van gecharmeerd, dit komt omdat de meeste thrillers op elkaar lijken en het verhaal vaak niet origineel is. Je ziet ergens wel wat nagepende elementen in een verhaal. Zwart kwartier is echt anders. Het is een origineel verhaal. Een spannend verhaal, een goed verhaal en een meeslepend boek. Je hebt echt het idee dat de auteur nagedacht heeft over zijn boek. De dialogen zijn echt goed beschreven.

Op verjaar/ en feestdagen kreeg hij praktische cadeaus: schoenen, een jas of schooltas, met soms als hoogtepunt een nieuwe fiets. Geen geknuffel, nooit had hij als een aapje aan de schouders van zijn vader gehangen. De liefde en aandacht zat er bij zijn vader gewoon niet in. Het mooiste cadeau dat hij zich kon herinneren was een Scaletricracebaan, die hij kreeg voor zijn achtste verjaardag. Uren kon hij zijn race/autootjes laten rijden over de zwarte stukken plastic die hij in steeds andere combinaties op het tapijt van zijn slaapkamer legde. Vaak speelde hij er samen met zijn vriendje Timmi mee. Een mooie tijd.

Een herinnering overviel hem. Een keer was zijn vader bij hem op de slaapkamer gekomen voor een rondje samen op de racebaan, onverwachts, vlak na het avondeten. Zolang was het niet gelden dat hij aan dat moment terugdacht? Aan de kinderlijke blijdschap en verbondenheid die hij toen voelde. Voor het eerst. En misschien wel voor het laatst. In kleermakerszit naast elkaar op de grond. De zwarte plastic controller als een pistool in de hand, de racewagentjes zorgvuldig naast elkaar gezet aan het begin van het lange rechte stuk. Alles zou zijn vader eens laten zien hoe goed hij kon racen.

Dit boek telt 260 bladzijdes. Voordat je het beseft heb je het boek al binnen no-time verslonden. Het is echt een spanende weglezer. Eindelijk een thriller die niet standaards is zoals de meeste thrillers op de Nederlandse markt. Wij waren thrillers echt helemaal zat geworden. Deze thriller bewijst maar weer eens dat er nog hoop is op leuke thrillers in thrillerland. Dit boek was zo spannend dat we heb niet weg konden zetten. Het boek hebben we binnen een paar uur verslonden. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.