Review: Johan Cruijff Mijn verhaal

Vanaf jongs af aan ben ik een grote fan van voetbal en ook van Johan Cruijff. Ik heb vroeger in het meisjesteam gezeten op school. Wat heb ik onwijs veel bewondering van Johan Cruiff. Ik heb hem altijd gevolgd. Toen ik hoorde dat Uitgeverij Eenvoudig communiceren met een biografie kwam kon ik wel een gat in de lucht springen. Een boek over zijn leven heette mijn verhaal van Frans van Duin. Vandaag ga ik dit boek reviewen. Lezen jullie mee?

Johan Cruijff - hires

“Ik heb geen diploma´s. Alles wat ik weet, heb ik in mijn echte leven geleerd. Ik was twaalf jaar toen mijn vader doodging. Na zijn dood werd Ajax erg belangrijk in mijn opvoeding. De terreinknecht van de club werd mijn tweede vader. En de trainers Jany van der Veen en Rinus Michels leerden me niet alleen maar beter voetballen. Nee, ze leerden me ook hoe ik me moest gedragen.”

In het boek Mijn verhaal leren we Johan Cruijff echt goed kennen. Ik ken hem van t.v. jullie vast ook, het is toch anders als je een boek of een biografie leest van iemand. In de biografie kun je ook lezen hoe iemand zich voelt en denkt. Op t.v. zie je alleen emoties en wat oppervlakkige gezichtsuitdrukkingen en daarbij ook hoe iemand voetbald. Maar Johan Cruijf als mens heb ik gemist. Ik heb hem jaren lang op t.v. gevolgd en in de kranten maar een boek over zijn leven heb ik spijtig genoeg nooit gelezen. Ik snap alleen niet waarom.

Het boek Mijn verhaal is erg prettig geschreven. Het is in begrijpbare en makkelijke taalgebruik geschreven. Dit boek is toegankelijk voor iedereen ook voor mensen die niet van lezen houden. Bijna alles wordt besproken in dit boek. Het wordt algauw duidelijk dat Cruijf altijd van voetballen heeft gehouden ook in de klas waar hij een bal mee naar toe neemt. De bal wordt vaak afgepakt. Ik als voetbalfan leefde met hem mee. Ik kwam ook vaak met een bal naar school. Hij heeft een goede jeugd gehad. In het boek wordt ook geblikt in zijn jeugd, zijn huwelijk en de geboorte van zijn kinderen. Het verhaal wordt in de ik-vorm verteld door Johan Cruijff. Hierdoor kun je je als lezer beter inleven in het verhaal.

Er zijn wat stukken uit het boek die me altijd bij zullen blijven dat zijn deze stukken:

“Mijn familie is heel belangrijk. En dat zijn niet allene mijn ouders, schoonouders, vrouw, kinderen en kleinkinderen. Het zijn ook die mensen bij Ajax. Na de dood van mijn vader was ik een verdrietig jongen. Ik had het heel moeilijk, maar zij hielpen me. Daarom is Ajax ook familie voor mij. ”

“Door die familie werd ik wie ik ben. Een voetballer die naar de top wilde. En het liefst op de allerbeste manier. Ook als coach wilde ik altijd het hoogste. Mijn team moest het allerbeste spelen. Want ik kan maar een kant op, en dat is naar de top Zo ben ik nu eenmaal. Mijn doel? Zelf beter worden. Maar ook andere beter maken. Zo heb ik altijd gedacht en geleefd. Ook buiten het voetbalveld.”

Ik heb Johan Cruijff echt heel goed leren kennen, persoonlijk leren kennen door dit boek. Op de prachtige cover zien we nummer 14 staan met twee foto´s van Cruijff erin. In het boek wordt algauw duidelijk waar het nummer toe dient. In het nawoord vertelt de zoon van Cruijff nog iets over zijn vader. Wat een perfect boek is dit.  Het boek heeft 112 pagina´s voor je het weet heb je het boek zo verslonden. Iedere fan (lezer) zal zich herkennen in bepaalde passages in het boek. Zeker aanbevelenswaardig voor iedereen. Een echte Cruijff-fan moet dit boek gelezen hebben.

Verkrijgbaar bij Uitgeverij Eenvoudig Communiceren voor 13,50.

#Samenwerking zie disclaimer

17 thoughts on “Review: Johan Cruijff Mijn verhaal