Recensieꓽ Schaduwtaal

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen op 14 november het boek Schaduwtaal van Elles Santegoets. Wij waren aanwezig op de boekpresentatie en vandaag gaan we het boek reviewen. Lezen jullie mee??

Coverꓽ

Op de cover zien we een beeldje. Het beeldje heeft een betekenis. Dat beeldje heeft de auteur meegenomen uit de Sulu Eilanden. De cover is supermooi. Het past ook echt goed bij de inhoud van het boek.

Over het boekꓽ

Plotseling wordt er plaats gemaakt om iemand door te laten. Het is Tibor. Ik kijk verbaasd naar hem. Een man met zoveel gezag en toch zo verlegen, zo eerbiedig tegen iedereen. Hij kijkt mij aan en zegt zo zacht dat alleen ik het kan horen: ‘Wat je ziet is niet gezag, het is respect.’ Ik kijk hem geschrokken aan en een blos kleurt mijn wangen. Ik was vergeten dat hij mijn gedachten kon lezen.

Zo begint het verhaal van de ik-figuur in deze roman ‘Schaduwtaal.’
Wat een welverdiend pensioen moest worden, wordt overschaduwd door gevoelens van eenzaamheid, verlies en pijnlijke herinneringen. Als de hoofdpersoon besluit te verhuizen naar een kleinere woning wordt ze gedwongen veel weg te gooien. Maar hoe doe je dat, je leven in een vuilniszak stoppen en weggooien? De draden van toen vallen samen met de draden van nu. Een bont geweven kleed van tijd en afstand, van verdriet en geluk omhult haar als een tweede huid. Tussen alle pijnlijke herinneringen vindt ze de opdracht terug die Tibor haar ooit op de Filippijnen heeft gegeven. Ze besluit mee te gaan met een humanitaire medische missie naar een van de gevaarlijkste plekken op de Filippijnen, de Sulu eilanden. Maar nog voor ze vertrekt krijgt ze geheel onverwacht te horen dat ze kanker heeft. Zal dit haar laatste reis zijn? Is het waar dat je geluk kunt afdwingen?

Over haar debuutroman ‘Verloren schaduw’ zegt NBD Biblion: een poëtische en beeldende schrijfstijl, meeslepend geschreven en een mooi taalgebruik.

Over ‘Schaduwtaal’ zegt Frank Heine:
Wie dit boek in handen krijgt en zich de moeite getroost om het te lezen zal een mooi samengestelde roman ontmoeten, waarin de spirituele elementen een prachtige rol spelen en waarachtig blijven doordat deze in reële decors van tropen, verhuizing en ziekte zijn geplaatst. De taal is mooi, het verhaal is authentiek en de spanning blijft voelbaar tot het einde.

Onze meningꓽ

Het eerste dat opvalt als je dit boek leest is het dichterlijke taalgebruik van de auteur. Dat de auteur goed kan schrijven wordt al duidelijk vanaf de eerste paar zinnen van het boek. Je wordt als lezer echt meegelokt in het verhaal, ondanks dat ze soms over heftige dingen praat voelt het niet aan als zwaar leesvoer. Eerder luchtig. Ze denkt zorgeloos te genieten van haar pensioen, maar het lot had andere plannen. Wanneer ze net te horen krijgt dat ze kanker heeft, had ze vlak ervoor al een reis geboekt. Volgens de arts zou ze nog tijd genoeg hebben en moet ze vooral de reis maken. De auteur maakt een bijzonder reis naar de Sulu Eilanden in de Filipijnen. Tijdens vorige reizen heeft ze Siquijor bezocht, een eiland met een bijzondere betekenis.

“Het eiland van genezers en magie. De naam alleen al roept angst op bij mensen die het horen. Maar ik laat me niet tegenhouden. Op een onverklaarbare manier word ik naar dit eiland toe getrokken. Iets zegt mij dat hier, op Siquijor, mijn zoektocht zal eindigen.

Siquijor. Het eiland van Robert. Met liefde denk ik terug aan onze eerste ontmoeting. Ik ben in slaap gevallen op het warme zand als ik iemand hoor roepen. Ik open langzaam mijn ogen, proef de zandkorrels in mijn mond, til mijn hoofd op en kijk even verdwaasd om me heen. Op een afstandje staat Nico, de eigenaar van het hotelletje, bij het lage muurtje tussen de tuin en het strand, naar mij te roepen. Naast hem staat een man. De felle zon staat pal achter hem zodat ik alleen zijn omtrek zie. Een donkere, levende schaduw tegen een achtergrond van wit zonlicht. Ik voel hoe de man naar mij kijkt. Snel graai ik naar mijn omslagdoek, drapeer die handig om mijn lichaam, en schudt het zand uit mijn haren. ‘Dit is Robert’, zegt Nico. ‘Hij woont hier op het eiland, heeft een motor en ik heb hem verteld dat je op zoek bent naar genezers. Hij kent er een aantal en kan je daar mee naartoe nemen als je dat wilt.’ Robert kijkt mijn schuchter aan. Zijn zwart golvend haar is kortgeknipt. Hij draagt een smetteloos wit T-shirt en een spijkerbroek, zijn blote voeten in slippers. Als hij naast mij staat en zijn hand uitsteekt, merk ik zijn verlegenheid. Terwijl ik zijn hand aanneem, ontmoeten onze ogen elkaar. Een rilling loopt over mijn rug. Dan laat hij mijn hand los en verbreekt daarmee de elektrische geladen spanning die tussen ons hangt. Op het veldje met witte kruizen gaf hij mij zijn eerste kus. Met gesloten ogen beantwoord ik zijn kus. Dan doe ik mijn ogen weer ogen, kijk in de zijne en verdwijn in de diepte van zijn ziel. “

Humanitaire missieꓽ

De auteur maakt veel dingen mee. Ze heeft zo een beetje alles gedaan en durft echt veel. Ze gaat bijvoorbeeld op een humanitaire medische missie omringd door militairen in de Filipijnen. Ook is ze voor Artsen zonder Grenzen naar Sierra Leone geweest. Dat resulteerde in columns voor de krant. Wat de auteur vooral duidelijk maakt is dat alles een betekenis heeft in haar leven. Ze is echt een goede denker. Ze lijkt soms wel een dichter en een filosoof. Deze auteur is multi getalenteerd en haar brein helemaal. Alsof ze van een andere wereld komt. Een taal spreekt die weinig mensen spreken. Denkt zoals weinig mensen denken.

“Wat is de zin van ons bestaan? Waar ligt onze verbondenheid met eeuwenoude culturen en de spirituele wereld waar alles door liefde met elkaar wordt verbonden. Hoe kom ik tot de kern waarin we Een zijn, waar geen rivaliteit, geen machtsstrijd is.”

Meesterwerkꓽ

De auteur schrijft zo leuk dat je echt niet kunt stoppen met lezen. Pagina voor pagina en letter voor letter lees je door. Het is zo meeslepend dat het lijkt alsof je naar een film kijkt, een film over haar leven. De auteur schrijft zo goed dat we hopen dat dit boek verfilmd wordt. Het boek is echt een meesterwerk. Ze lokt de lezers op een prettige manier in haar verhaal. Wat ondanks haar ziekte een waar avontuur is. Een prachtig boek over haar leven en de strijd die ze levert tegen haar ziekte. Dat de auteur dapper is, merk je al gauw in het boek. Ziek zijn en naar een onbekend en wildvreemd eiland gaan zouden niet veel mensen durven. Zij durft wel. Het resultaat zijn twee boeken die ze schreef. Haar debuut Verloren Schaduw dat in 2019 verscheen en dit boek Schaduwtaal. Het lot bepaalde dat ze deze boeken zou schrijven. Op het eiland ontmoet ze Tibor. Tibor zei tegen haar dat ze een boek zou schrijven. Ze moest er iets mee doen.

‘Hier zit je kracht, je moet gaan schrijven. Ik schrik. In een enkele zin raakt hij mijn diepste wens.  ‘Dat heb ik altijd gewild,’ breng ik stotterend uit, ‘maar ik weet niet of ik het kan. ’Je hebt een verhaal te vertellen. Je hebt een opdracht.’ Korte afgebeten zinnen. ‘Je bent uitverkoren.’

Dat is zeker gelukt. Het is vast geen toeval geweest. Het boek is supermooi geschreven en we konden niet meer stoppen met lezen. Wij waren zo benieuwd hoe Elles haar avontuur heeft beleefd. Ze heeft het maar al te goed neergepend. Na het lezen van dit verhaal krijgen we ook zin om een enkeltje naar het eiland te boeken. Het boek krijgt vijf sterren en is zeker een aanrader voor iedereen.

Over de auteurꓽ

Elles Santegoets is behalve moeder ook maatschappelijk werker en wereldreiziger met een passie voor fotografie. ‘Volg je hart’, is haar levensmotto. Gedreven door nieuwsgierigheid, oprechte belangstelling en een open blik, volgt ze wat op haar weg komt. Vaak tegen de heersende normen in. Na haar opleiding maatschappelijk werk heeft ze bij diverse hulpverleningsinstanties gewerkt zoals een Penitentiaire Inrichting voor Vrouwen en de Raad voor de Kinderbescherming. Daarnaast is ze uitgezonden geweest naar de Filippijnen en Sierra Leone. Ze is afgestudeerd in ‘Christendom en Islam’. ‘Schaduwtaal’ is haar tweede autobiografische roman.
Ze heeft een poëtische en beeldende schrijfstijl en een mooi taalgebruik.

Overige gegevens van het boekꓽ

Schaduwtaal