Recensie: Crime top 100 1975-2020

Bij Karakter Uitgevers verscheen het boek Crime top 100 geheel herziene editie 1975-2020. Dit boek gaan we vandaag reviewen lezen jullie mee??

De cover heeft een zwarte achtergrond en de tekst staat in het blauw en wit. Super mooie cover past precies bij de inhoud van het  boek.

Het is alweer 5 jaar geleden dat de succesvolle Crime Top 100 verscheen. Sindsdien is het landschap van de misdaad fl ink veranderd. De Mocro Maffia speelde nog geen dominante rol in de Hollandse onderwereld en het fenomeen ‘vergismoord’ bestond nog niet, Willem Holleeder stond nog niet terecht voor 5 liquidaties en van Ridouan Taghi of Rico de Chileen had nog bijna niemand gehoord. Tijd dus voor een geheel herziene versie van de Crime Top 100!

Naast de nieuwe lijst met de 100 grootste criminelen van Nederland bevat het boek ook allerlei nieuwe rubrieken, zoals ‘Zo vader, zo zoon’, ‘De domste criminelen’, ‘Gepakt door undercovers’, ‘Gezocht!’ en ‘Geheime berichten van criminelen’.

Net zoals bij de eerste editie wordt deze hagelnieuwe uitgave van de Crime Top 100 samengesteld door de journalisten van Crimesite, een website over misdaad met 1,5 miljoen bezoekers en 4 miljoen pageviews per maand. Ook nu mogen de lezers van Crimesite weer hun stem uitbrengen (zie www.crimesite.nl).

Nummer 1:

De inhoud van het boek begint heel spannend. Bij de inleiding zien we een rode achtergrond, waarschijnlijk een link naar bloed of het duistere. We zien op de tweede bladzijde een man in een zwarte waas met een pistool. In het boek worden de top 100 criminelen van Nederland genoemd. Hele beroemde namen komen voorbij: Riduan Taghi, Desi Bouterse, Michael P., Willem Endstra, Dino Soerel. Je ziet ook veel foto´s voorbij komen. Dit is echt een super goed geschreven boek over diverse criminelen in Nederland. De criminelen die de media echt bezighield. Jullie zijn vast benieuwd wie op nummer 1 staat. Het zal jullie vast niet verbazen als jullie zijn naam lezen: Willem Holleeder.

Indrukwekkend:

Dit boek is echt indrukwekkend. Iedere thrillerliefhebber moet dit boek in huis halen. Ook vinden wij dat alle misdaadjournalisten en criminologiestudenten dit boek in hun bezit moeten hebben. Eigenlijk moet dit verplichte lesmateriaal worden voor iedereen die met strafrecht te maken heeft. Door Peter R. de Vries wist ik dat Klaas Bruinsma echt een grote crimineel was in Nederland. Ook hij wordt genoemd in het boek.

Bruinsma is een van de meest beruchte criminelen van na de tweede wereldoorlog omdat hij de belichaming vormde van de opkomst van de georganiseerde misdaad in Nederland.

Je ziet ook een geliquideerde foto van Bruinsma. Hij ligt op de grond met gespreide armen. Wel heftig om te zien voor sommige mensen, wij hebben hier geen last van. We hebben vaker dit soort beelden live gezien. We wisten alleen niet dat het mocht in het boek. Wel heel goed dat je ook dit soort beelden mag zien. Dit weerhoudt je ervan om zelf het slechte pad te bewandelen.

In februari 1990 wordt een lading van 45.000 kilo zwarte Pakistaanse hasj, die Bruinsma het land binnenbrengt, onderschept door de politie. De ´grote berg´, zoals hij wordt genoemd, is dan de grootste lading drug die in Europa ooit in beslag is genomen.

Verleden:

Er wordt ook veel verteld over de jeugd van de criminelen. Dan maak je kennis uit wat voor soort gezin iemand komt. De een komt uit een arm gezin, de ander is een zon van een frisdrankenfabrikant, weer anderen zijn hecht met hun eigen gemeenschap, weer een ander is analfabeet. Ze hebben een ding gemeen ze zijn crimineel. Het boek is erg toegankelijk geschreven. Heel makkelijk taalgebruik. Heel prettig om te lezen. Wees gewaarschuwd als je eenmaal aan dit boek begint kun je niet stoppen met lezen. Ondanks wat ze doen hebben de auteurs voor een topboek gezorgd. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

ISBN: 978 90 4521 718 5

Aantal pagina’s: 216

Uitvoering: Gebonden

Verschenen: december 2020

Verkrijgbaar bij klik op de banner om het boek te bestellen.

3 thoughts on “Recensie: Crime top 100 1975-2020

1. Beroemde mensen, het schuim der aarde, het leed wat deze mensen (beesten) andere mensen hebben aangedaan is met geen pen te beschrijven. Voor mij mag voor dit volk de doodstraf worden ingevoerd. Wat heeft het voor nut om dit volk achter de tralies te stoppen, je hebt er alleen maar last van, en toegevoegde waarde heeft zulk volk toch niet, zijn allemaal klootzakken met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. May they rot in hell. En vooral niet behandelen, heeft geen enkele zin.

• Beste Willem,
      Ik ben het zeker met je eens dat sommige mensen echt de doodstraf verdienen. Helaas kennen we dat niet meer. In sommige gevallen zou het echt zo goed zijn. Inderdaad heeft behandelen in de meeste gevallen toch geen zin. Ze doen het toch nog een keer.
      Bedankt voor je reactie.