Recensie: Een splinter in de ziel

Bij Uitgeverij Aspekt verschijnt het boek Een splinter in de ziel van Jolande van Gorssel. We gaan dit boek vandaag reviewen. Lezen jullie mee?

De cover is mooi vormgegeven. We zien een gebouw, omringt door bomen en wolken. De titel van het boek en de naam van de uitgeverij koppen in het wit. De naam van de auteur en de onderkop in het geel.

Omdat haar familie vlak na de oorlog werd beschuldigd van verraad, en Sofie daar na al die jaren nog steeds mee worstelt, gaat ze op zoek naar de waarheid. Wat gebeurde er werkelijk in 1943 toen Joodse onderduikers werden verraden? Waarom werd juist haar oma gestraft?
Werd de verzetsman Johannes Post wel op het landgoed in Ugchelen gearresteerd? Sofie ontdekt dat er een groot verschil bestaat tussen geschiedschrijving en wat nabestaanden vertellen, en hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe meer ze wordt tegengewerkt. Als ze uiteindelijk persoonlijk bedreigd wordt, is ze vastbesloten de waarheid boven water te halen en dringt ze steeds
dieper door in een wereld van spionage, verraad en intriges.

De boeken van Uitgeverij Aspekt waarderen wij enorm. Iedere keer wanneer een boek verschijnt en met name een oorlogsboek dan zijn we helemaal verkocht want we weten dat het gewoon dat het altijd goed is. Elke historische uitgave van Aspekt is gewoon geweldig. Zo is deze historisch boek van Jolande van Gorssel ook echt geweldig te noemen. Het boek wordt in diverse tijdlijnen geschreven 1943 en 2005. We worden eerst meegenomen naar het jaar 1943 in Ugchelen. Daarna gaan we naar 2005. De tijdlijnen zijn duidelijk weergegeven. De auteur heeft het verhaal echt overzichtelijk gepresenteerd naast het feit dat het een goed verhaal is. Het boek leest makkelijk weg. Het is geen zware leesvoer ondanks dat het over de oorlog gaat. Is dit boek echt een lichte leesvoer. Het boek blikt in het leven van Sofie. Ze is opzoek naar de waarheid over haar oma tijdens de oorlog. Waarom werd ze gestraft? Het verhaal is super goed geschreven. Als je eenmaal begint aan het boek dan lukt het je niet om te stoppen ermee. Zo spannend heeft de auteur het boek geschreven.

“BEPROEFD 1945

Keer op keer had Eefje geestelijke bijstand gevraagd en vandaag kreeg ze dan eindelijk bezoek: priester Dullemond van het Apostolische Genootschap waarbij ze zich hadden aangesloten toen ze tien jaar geleden op het landgoed kwamen wonen. De priester omhelsde haar warm. Toen hij haar vroeg hoe het met haar ging, kon ze geen woord uitbrengen. Ze was zo blij om iemand die ze volledig vertrouwde na lange tijd weer te zien. Ze boog haar hoofd. Vader Dullemond legde zijn hand onder haar kin en tilde haar hoofd zachtjes op. Hij dwong Eefje hem aan te kijken.

´Dit hele gedoe is zo beschamend´, snikte ze.

´Het spijt me wat je overkomen is, Eefje. Ik begrijp dat dit een onmogelijk zware tijd voor je is. Wil je vertellen wat er is gebeurd?´

Ze slikte haar tranen weg en begon te vertellen.

Hij luisterde en knikte af en toe om haar te stimuleren door te praten en alles eruit te gooien. Toen ze eindelijk zweeg, zei hij: Eefje ik geloof je. Het lijkt erop dat iemand een lastercampagne tegen jullie is gestart. Je weet zelf ook wel dat je geen crimineel bent.´

´Maar ik zit wel in de gevangenis. De gevangenis´, zei Eefje nadrukkelijk. ´Hoe behoud je daar in vredesnaam je gevoel van eigenwaarde? Ik voel me een totaal waardeloos mens!´

´Ik denk dat God je een geweldig geschenk geeft.´

´Hoe dan?´

´Hij beproeft je.´

Omdat hij vermoedde dat haar geloof wankelde na alles wat ze had moeten doormaken, koos Dullemond elementen uit het geloof, waar ze in deze situatie wat aan had. Hij gaf voorbeelden waar ze houvast aan zou kunnen hebben. ´Dit is een zeer zware last die je moet dragen´, zei de priester.

Ík heb zo hard gewerkt en ik ben alles kwijt. Ik hoop zo dat we vinnenkort vrijkomen, dat alles een misverstand blijkt te zijn en dat we weer kunnen terugkeren naar het landgoed. Dit keer in vrijheid.´

´Laten we daarvoor bidden´, zei priester Dullemond zacht. “

We hadden hoge verwachtingen van dit boek. Aan deze verwachtingen werden zeker voldaan. Uitgaven van Uitgeverij Aspekt stellen je zeker nooit teleur. Zo heeft dit meesterlijk boek echt ons hart gestolen. Wat een geweldig boek is dit. Dat de auteur schrijftalent heeft zie je zeker wel bij de eerste paar bladzijdes van het boek. Op sommige momenten van het boek was het extra spannend want toen werden mensen meegenomen in het boek. De auteur beschreef het op zo een manier dat iedereen dat ondanks de gebeurtenis nog steeds als lichte leesvoer zal beschouwen.

Doppenberg was woest op Lamberts en hevig vloekend dirigeerde hij het hele gezelschap het pension weer in waar Van den Berg de onderduikers in de woonkamer met een pistool bewaakte. Iedereen zag er koud en bang uit. Eefje was erop gebrand Lex op de bank te krijgen en zijn wond te verzorgen. Zodra die vrij was, drukte ze hem praktisch neer op de bank. De bloeddruppels op zijn overhemd vormden een spoor dat onder zijn rechterarm verdween. Ze knoopte zijn overhemd los. Wat ze zag leek eerder op een snijwond dan een kogelwond. Ze slaakte een zucht van verlichting. ´Het ziet ernaar uit dat het alleen een schampschot is gewest. Met hetzelfde gemak had die kogel dwars door je borst heen kunnen gaan. Je hebt geluk gehad.´

Lex keek haar aan met een van pijn vertrokken gezicht. ´Misschien is het meer een kwestie van goddelijke interventie dan van geluk.´

Wat bedoel je?

Lex pakte zijn overhemd wees op het borstzakje, het gat waar de kogel naar binnen was gegaan en haalde er het horloge aan een ketting uit dat hij van zijn vader had geërfd. In het klepje van het horloge zat een lelijke deuk. Kennelijk waakt hij nog steeds over me.´

De dialogen, gevoelsbeschrijving, karakterbeschrijving, verhaallijn zijn allemaal goed beschreven in het boek. Een splinter in de ziel is echt een meesterwerk. Dit boek is een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Jolande van Gorssel (1957) is een energieke, creatieve geest die moed en gezond verstand in de juiste dosis combineert. Zij heeft een sterk analytisch vermogen, een groot gevoel voor rechtvaardigheid en is oprecht geïnteresseerd in de mens en zijn beslissingen. Als ondernemer dacht zij al buiten de kaders, als onderzoeker werd dat haar kracht. Ze staat dan ook bekend als een gedreven speurneus met een missie: lotgenoten aan te zetten in hun eigen geschiedenis te duiken.

isbn 9789464247053
334 pagina’s
15 x 23 cm