Recensie: Francien laat je tieten nog eens zien

Bij Blossom Books verscheen het boek Francien laat je tieten nog eens zien. Vandaag gaat de redactie dit boek reviewen. Lezen jullie mee’??

We zien een vrouw in een topje en een spijkerbroek. Haar hoofd is niet te zien. We zien wel krullend haar dat reikt aan haar borst. Een mooie cover. De titel is in het geel de onderkop in het wit.

Francien Regelink stuurde op haar vijftiende een foto van haar borsten naar de jongen op wie ze verliefd was. Na de vakantie hingen er kopieën door de hele school.
Sinds het verschijnen van Francien laat je tieten nog eens zien in 2016, is Francien regelmatig aangeschoven in programma’s als EenVandaag en RTL Boulevard om over (shame)sexting te praten en geeft ze gastlessen op middelbare scholen. Met haar persoonlijke verhaal wil ze vooral benadrukken dat het nooit jouw schuld is als foto’s ongevraagd worden gedeeld en dat sexting ook heel leuk is. In een tijd waarin foto’s via sociale media nog sneller verspreid kunnen worden, is dit boek relevanter dan ooit.

Sexting:

Sexting is een actueel onderwerp. Wij schreven er een artikel over lees dat hier. Soms doen mensen iets zonder erbij na te denken een impulsieve actie. Je kunt iets dat je online doet niet meer ongedaan maken. Zeker niet als je naaktfoto gedeeld is. Het verspreidt zich als een lopend vuurtje het nieuwtje. Vroeger kon je makkelijk wegkomen met dingen die je gezegd had, maar sinds socialemediakanalen bestaan moet je echt goed nadenken voordat je wat doet. Een misstap en je hebt gelijk spijt voor de duur van je leven. Zo overkwam Francien ook iets heftigs. Ze had haar naaktfoto naar haar vriendje gestuurd en na de zomervakantie hingen de foto´s op school. Iedereen zag ze. Wat moet dat een heftige gevoel zijn als je zoiets hebt meegemaakt. Aangrijpend. Destijds stonden socialemediakanalen in de kinderschoenen. Wat als het nu was geweest bedenken we ons steeds. Dan was het nog heftiger.

Aangrijpend:

Francien is een tiener. In het tweede jaar van de brugklas is ze druk bezig met dansen en uitgaan. MSN en Hyves tijd was het toen. Tijdens het uitgaan ontmoette ze de jongen, een voetballer. Na haar eerste keer seks begint haar moeder over de pil.  Op de helft van het boek wordt de titel echt duidelijk. Het past ook echt bij het boek.

Het eerste wat Francien hoort als ze na de zomervakantie terugkomt is Francien laat je tieten nog eens zien. Ze fiets snel weg. Durft het niet te vertellen aan haar ouders. Tot overmaat van ramp valt haar telefoon uit omdat de batterij leeg is. Ze gedraagt zich vreemd als ze naar huis gaat. De volgende dag op school moet ze meelopen met een vertrouwenspersoon. Die begint over de foto´s. Ook de conciërge haalt de A4´tjes van de muur. Ze moet daarna gymen maar heeft er geen zin in. Later blijkt dat haar beste vriend de foto heeft gestuurd. Haar vriend Jip maakt het uit. Hij was er boos over dat ze de foto´s had gestuurd. Het boek is aangrijpend en meeslepend geschreven. Wat moet het heftig zijn geweest dat ze dit heeft meegemaakt. Als lezer leef je mee met Francien, alles wat ze meemaakt. Alsof je naar een film zit te kijken. Zo goed beschrijft ze de gebeurtenissen die ze had meegemaakt. Van een slechte ervaring leer je zeker wel. Al helemaal als je er een boek over schrijft om andere te waarschuwen. Het is Francien goed gelukt om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van foto´s versturen van jezelf. Dit boek is zeker een aanrader voor iedereen. Ook handig als lesmateriaal voor iedere brugklasser. Dit boek krijgt vijf sterren.

Meer van Blossom Books lees hier de recensie van Gevalletje borderline.