Recensie: Graaschoreografieën

Bij Uitgeverij Muller verscheen het boek Graaschoreografieën. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

De cover is echt mooi. We zien de titel van het boek in het blauw. In het hoekje zien we wat blauwe lijntjes lopen en een blauwe schaduw. Ook als je het boek omdraait zien we hetzelfde. Alleen het lijntje loopt door. Wat een mooie cover.

In Graaschoreografieën heeft de koe een hoofdrol. Het boek sluit daarmee aan bij actuele discussies over de agrarische sector: hoe betekenisvol is de grazende koe voor Nederland? In de samenleving is een groeiende polarisatie, aan de ene kant staat de actievoerende boer, aan de andere kant de hartstochtelijke dierenactivist of veganist of politici die de Nederlandse veestapel willen halveren.

Het boek Graaschoreografieën kiest de kant van de koe. Te zien krijg je haar niet. Het gaat hier dan ook niet om hoe mooi ze eruit ziet, maar om wat ze doet: grazen. De kunstenaars hebben daar urenlang naar gekeken met het potlood in de hand. Om mee te maken hoe het omstreden landschap ontstaat, hap voor hap, onder je ogen.

Graaspatronen van koeien, in 48 tekeningen en notities:

Een boek over urenlang genieten van het markantste dier in het Hollands (en Zwitsers) landschap. Gewapend met een vel papier, een aquarelpotlood en water trokken Esther Polak en Ivar van Bekkum naar het vlakke land in Noord Groningen en de bergen van het Engadin om de bewegingen van koeien te tekenen, als een menselijke GPS.

Wat een prachtig boek is dit. Het is echt een actief boek. Naast het lezen van een journaal kun je de tekeningen openvouwen. Zo zien we tekeningen van de graaspatronen van koeien, in Tschlin- Engadin, Zwitserland en Feerwerd – Groningen, Nederland. Er komen echt leuke tekeningen voorbij. Veelal in indigo ( blauw getekend) en met aquarelpotlood gedaan tevens is er gebruik gemaakt van Van Eyck platte kwast 5 cm. 48 kunstwerken zien we voorbij komen in het boek. Stuk voor stuk prachtig. Er is ook veel informatie gegeven over de kunstwerken. Zowel in het Nederlands als het in het Engels. Iedere tekening is uit te vouwen. Wat een leuk idee voor een boek. Een ware kunstliefhebber moet dit boek aan zijn collectie toevoegen. Het lijkt ons erg moeilijk om dit boek samen te stellen. En je let op de vormgeving, en je let op het verhaal en je moet ook nog eens de kunstwerken af laten drukken zodat ze uit te vouwen zijn. Wat een lastige taak. Maar dat is ze super goed gelukt. Dit is een van de beste kunstboeken die we hebben gezien. Het is ook erg origineel. Wij hebben nooit een boek gezien die je zo kunt openvouwen. De tekeningen doen ons echt wat. Ze voelt vrede en rust als je ernaar kijkt. Als je hoofd vol zit maak hem dan echt los door naar deze tekeningen te staren. Zo vonden wij de tekening en deze tekst geweldig:

“Vier koeien op een rij (exact gelijk) in mijn richting graasden, nam ik als uitgangspunt om te zien of die gelijkvormigheid zich zou handhaven. Iets wat nu niet het geval leek. Misschien omdat het patroon werd verstoord door twee dieren die vanuit het noordwesten aankwamen lopen en via dezelfde route weer vertrokken? Zij leken meer samen op te trekken.

Locatie: Groenenlaan. Even ten noorden van Torensmaweg. Feerwerd. Kijkrichting: west.

35×50 cm; aquarelpotlood Derwent Inktense Ink Black nr. 2200; water uit plantenspuit; Van Eyck platte kwast 5 cm.”

Wauw wij vonden het een heel geslaagd boek. Een ware kunstliefhebber moet dit boek echt in zijn bezit hebben. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.