Recensie: het einde van alzheimer

Alzheimer, een ziekte waar we allemaal weleens over gehoord hebben. Dr. Dale Bredesen schreef er een boek over Het einde van Alzheimer verschenen bij Uitgeverij Scriptum. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee?

HeteindevanazlheimerHR

Het boek bestaat uit vier delen deel 1 De oplossing voor alzheimer, deel 2 Alzheimer ontrafelen, deel 3 Evaluatie en maatwerk en deel 4 Maximaal succes behalen. Ieder hoofdstuk begint met een uitspraak van diverse mensen. Deze uitspraken vond ik fijn:

Je kunt dingen nooit veranderen door te vechten tegen de bestaande realiteit. Om iets te veranderen, bouw je een nieuw model, zodat het bestaande model vanzelf achterhaald is – R . Buckmister Fuller.

Iedereen kent wel iemand die kanker heeft overleefd, maar niemand kent iemand die alzheimer heeft overleefd. Dit is zeker waar. Ik ken ook niemand die het overleefd heeft. Veel mensen uit mijn omgeving kampten met deze ziekte.

Tijdens het lezen vergaar je veel informatie over de ziekte, zowel de bekende als heel wat onbekende dingen. De ergste vond ik toch wel om te lezen dat er miljarden geïnvesteerd is in deze ziekte en er tot op heden geen echte oplossing is gevonden voor deze verschrikkelijke ziekte. Alles wordt heel duidelijk uitgelegd en kun je makkelijk volgen. Dit boek bevat ook plaatjes. Je ziet de hersenen en neuronen, onbalans bij chronische zieken, een dak met 36 gaten. Ik heb veel boeken gelezen over alzheimer. Ik ben toch van mening dat dit het beste boek is over alzheimer.

De auteur biedt diverse oplossingen en tips aan in het boek. Een daarvan is dat je uit moet kijken voor oliën waarmee je kookt, me name als je op hoge vuren kookt. Duidelijk werd dat je het beste op ghee, roomboter, kokosolie, avocado olie, dierlijke vet kunt koken. Ik weet wel dat ik dat vroeger te horen kreeg. Ik ben al jaren bezig met ghee en roomboter, soms kookte ik met olijfolie. Mijn arts werd ontzettend boos op mij ik moest stoppen met olijfolie en vervang door bijv., slaolie. Ik besloot om et alle olieen te stoppen behalve als ik wilde frituren. Ik gebruik hoofdzakelijk roomboter het liefst ook vegan. Ik hoop dat ik nooit alzheimer krijg, maar goed iets wat je hoopt krijg je niet altijd. Dit is gewoon een verschrikkelijke ziekte dat zou je bijna je ergste vijand niet toewensen.

ll

Wat nieuw was in dit boek is dat er mogelijk wel een oplossing gevonden kan worden voor deze ziekte als je er op tijd bij bent. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd uit het boek. Gluten kunnen de darmwand beschadigen, leiden tot een lekkende darm. Ik schrok wel van dit stuk. Je hoort vaker dat je het best glutenvrij kunt eten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook een tijdje heb gedaan, de echte reden waarom ik dit deed was eerder omdat ik misselijk werd van alles en ik darmproblemen had. Toen werd me geadviseerd om liever geen gluten en lactose te eten. Ik kwam er later achter dat ik een lactose allergie had. Ik had toen mijn gehele voedingsprogramma aangepast. Ik eet echt geheel lactosevrij. Glutenvrij houd ik me vaak wel aan. Nu weet ik waarom je het beste glutenvrij kunt eten.

Dit boek is zeer informatief. De auteur heeft een meesterwerk geleverd. Het boek bevat naast een sterke ziektebeeld, over goede bronnen en nooit eerder vertelde informatie over deze ziekte. Ik heb zelden een boek gezien over ziektes dat interessant is, vaak krijg je saaie boek met medische terminologie gepresenteerd. Ben blij dat dit psychologisch en gezondheidsboek makkelijk leesbaar was en heel duidelijk en helder informatie gaf over alzheimer. Dit boek krijgt vijf sterren.

Paperback, 16 x 24 cm
248 pagina’s, zwart-wit
Nederlands
ISBN ebook : 9789463191739
ISBN boek : 9789463191722

Klik op de banner om te bestellen via bookspot:

10 thoughts on “Recensie: het einde van alzheimer

1. Ik wist hier eigenlijk heel weinig over en dat wat je vertelt heb ik niet eerder gehoord. Ik dacht altijd dat olijfolie beter was dan slaolie bijvoorbeeld. Het lijkt mij een interessant maar ook moeilijk boek. In die zin dat ik niet weet of ik het wel zou willen lezen (zeker niet op dit moment waarin ik niet op mijn best ben)…