Recensie: Het Heksenhuis

Bij Uitgeverij de Brouwerij | Brainbooks verscheen het boek Het Heksenhuis. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee?

Complotdenken over de verspreiding van ziekte leidde tot een van de grootste heksenjachten in de geschiedenis. Een gegeven dat actueler is dan ooit. In de 17e eeuw werden heksen verantwoordelijk gehouden voor misoogsten en besmettelijke ziekten. Ze hielden geheime bijeenkomsten met de Duivel erbij en aten babyvlees. Om te zorgen dat ze de namen van hun mededeelnemers aan de heksensabbat noemden, was marteling geoorloofd. Het Heksenhuis beschrijft hoe angst en complotdenken kunnen leiden tot de totale ontsporing van het rechtssysteem, het opleggen van censuur en een wildgroei aan bizarre ideeën over de verspreiding van ziekten. Klinkt dit wellicht bekend?

Het Heksenhuis is een historisch verhaal, maar het is nu actueler dan ooit. Het verhaal is gebaseerd op bestaande personen, brieven en processtukken over de massale heksenjacht in het Duitse bisdom Bamberg. De jonge vrouw Eva ontmoet op de vlucht voor ‘heksenbisschop’ Förner diens tegenstander, de jezuïet pater Spee. Hij schreef een boek tegen de vervolgingen, maar mag het van zijn orde niet publiceren. Met haar gezelschap onderneemt Eva een gevaarlijke tocht. Het Heksenhuis is een pakkend geheel van fictie vermengd met feiten, deels bibliomysterie, deels road novel.

Op de cover zien we twee pentagrammen, een rechts en een links. In het midden buitenaardse wezens, een draakje en nog wat mensen. Wat een prachtige cover. Het geeft je echt een heksenverhaal-gevoel.

In dit boek zien we diverse tijdperken voorbijkomen: eerst het jaar 1632 en dan wordt er een flashback gemaakt naar 1609. We gaan ook naar 1612, 1618-1628, 1629, 1630. Sommige lezers vinden het verwarrend om diverse tijdperken voorbij te zien komen in een boek. Hier is dat niet het geval. Het is allemaal zo netjes en duidelijk opgeschreven dat je makkelijk alles kunt volgen. In dit boek draait het om Eva, eigenlijk heet ze Veronica Maria Junius, een telg van een gerespecteerd geslacht uit de eerbare burgerij. Ze krijgt de raarste verwensingen naar zich toegeslingerd, zoals deze:

“Het meisje trok haar hoofd tussen haar schouderbladen om de kluiten aarde die haar om de oren vlogen te ontwijken. De grote lege mand op haar rug slingerde hinderlijk heen en weer bij elke stap die ze deed, maar vormde tegelijkertijd haar dekking.

‘Hoerenkind!Heksenkind?’

Ze holde met een omtrekkende beweging langs de drie grote jongens die bezig waren met het imponeren van hun gevolg: een stuk of vijf groezelige kinderen met snottebellen. Om iedere schijn te vermijden dat ze zich aan het uitsloven waren, bleef hun aanval beperkt tot scheldwoorden en schijnbewegingen. Op rappe voeten ging ze ervandoor, dankbaar voor hun gebrek aan doorzettingsvermogen, maar nu al met de angst voor de terugweg in haar magere lijf. Ze droeg geen schoenen, want die moest ze van haar moeder bewaren voor de winter.“

Wij hebben veel gelezen over hekserijen en alles wat ermee te maken heeft. Er is veel geschreven over hekserij maar lang niet zo perfect zoals de auteur van dit boek heeft gedaan. Wat een briljant werk heeft ze ervan gemaakt. Wij vind het interessant om boeken over hekserijen en complottheorieën te lezen. Wat we wel hebben gemerkt is dat originaliteit in de meeste verhalen ontbreekt. Je ziet toch vaak dat men bewust of onbewust veel aspecten van elkaar overneemt en het verhaal daardoor zijn originaliteit verliest en veel verhalen wel erg op elkaar lijken. We vinden het belangrijk dat een verhaal origineel blijft. En dat is nu precies wat dit boek wél heeft. De auteur heeft een origineel, actueel, interessant en boeiend boek geschreven.

Boeiend boek:

Jacqueline zorgt ervoor dat de lezers vanaf de eerste tot en met de laatste bladzijde van het boek geboeid blijven. Dat lukt niet veel auteurs, tegenwoordig. Aan haar schrijfstijl en het verhaal zelf is echt duidelijk te merken dat ze veel kennis heeft over het onderwerp waar ze over schrijft. Het was bijna niet mogelijk om het boek weg te leggen, zo interessant vonden we het. Een dikke pil van 370 pagina’s, maar daar merk je tijdens het lezen niets van. Voor je het weet heb je dit boeiend boek verslonden. Prachtig dat er af en toe plaatjes voorbijkomen: we zien een wolf, een ongelukkige vrouwenafbeelding, een plaatje van de ‘duivel’, een kraai, twee draken, een pentagram en twee manen, de gevangene vreesafbeelding, een weegschaal (Exodus), een ander teken en een handgeschreven brief.

Het plaatje van een wolf met een Duits spreekwoord sprak ons zeker aan: “Wie tussen zijn benen door de wereld in kijkt zal de Duivel zien.” Een spreekwoord om lang over na te denken. Als we ons niet vergissen zagen we hier ook iets over religieuze boeken voorbij komen. Ook was het stukje met Exodus (Bijbels hoofdstuk) interessant om te zien. Er stond Malefica non patieres. Gij zult een tovenares niet in leven laten.

Conclusie:

Dit boek is geweldig. Wat fijn dat we dit boek hebben mogen ontdekken. De auteur heeft een meesterwerk geschreven. Wij zijn heel erg blij dat we dit boek hebben mogen lezen. We zijn erg benieuwd naar ander werk van deze auteur. Dit boek krijg vijf sterren.

Titel: Het Heksenhuis
Auteur: Jacqueline Zirkzee
Prijs: € 20,99
ISBN: 9789083114514
Verschenen: 1 dec 2020
Druk: 1e druk
Productvorm: Paperback / softback
Taal: Nederlands
Pagina’s: 372
Uitgever: De Brouwerij | Brainbooks

Het boek is overal verkrijgbaar klik hier om het te bestellen via bruna.

PSSST de auteur organiseert een gratis online event op 31 januari a.s met meer achtergrondinformatie over het boek. Klik op deze link voor meer informatie. Wij gaan ook deelnemen.

13 thoughts on “Recensie: Het Heksenhuis

1. Dat lijkt me zeker een boeiend boek. Ik zou hem meteen willen lezen alleen heb ik hier een heel stapeltje boeken liggen maar ik plaats hem op mijn leeslijst. Zodra het stapeltje hier klaar is lees dit boek meteen beloofd.

2. Ik ben tijdelijk werkloos door Corona. Ik heb niets anders te doen dan lezen. Wat een goede beschrijving hebben jullie geschreven, nu wil ik het boek lezen.