Recensie: Horthy en de strijd om de Hongaarse natiestaat

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Horthy en de strijd om de Hongaarse natiestaat. Vandaag gaan we dit boek reviewen lezen jullie mee??

Op de cover zien we een militair in het midden heel klein afbebeeld en omsingeld door drie grote militairen op een stuk land. De naam van de auteur Perry Pierik en de Uitgeverij staat in het rood. De titel staat deels in het groen en grijs. Wat een prachtige cover.

Na de Eerste Wereldoorlog herrees Hongarije als natiestaat uit de as van de dubbelmonarchie. Rijksregent en admiraal zonder vloot Miklós Horthy speelde daarbij een cruciale rol. De weg naar zelfstandigheid was niet eenvoudig voor de Hongaren. Kort na de Eerste Wereldoorlog pleegden de communisten een staatsgreep en de Ententemachten, en in het bijzonder de Pan-Europeanen onder hen, deden daarna een poging het Habsburgse Rijk te herstellen. Horthy kwam daarmee als oud vleugeladjudant van de Oostenrijks- Hongaarse troon in een lastig parket terecht. Horthy koos voor Hongarije maar bleef een speelbal van de grootmachten. Na 1933 was dat bovenal Nazi-Duitsland dat Hongarije meesleurde in de veldtocht tegen de Sovjet-Unie. In 1944 naderde het Rode Leger de Hongaarse grens en was Horthy genoodzaakt van front te wisselen. De Duitsers sloegen
genadeloos toe, brachten de fascistische Pijlkruizers aan de macht en vervolgden de Hongaarse joden. Na de oorlog verdween Hongarije achter het IJzeren Gordijn,
tot de Pan-Europeanen uiteindelijk vanuit het grensplaatsje Sopron het IJzeren Gordijn hielpen afbreken in 1989. Hongarije keerde terug in de Europese moederschoot, maar met gemengde gevoelens. De huidige Hongaarse politiek onder
Viktor Orbán is daar nog altijd een representant van.

20 hoofstukken en 3 overige gegevens (noten, literatuur & internet) bevat het boek. In het boek wordt stil gestaan op de oorlog in Hongarije. Naast een prachtig verhaal ( afgezien van het onderwerp) krijgen we mooie plaatjes te zien. Zo wordt het verhaal nog levendiger. Het verhaal gaat ook over Horthy ( een militair).  Er worden op diverse aspecten geblikt in het verhaal. Zo wordt er onder andere vertelt dat de moord op de Oostenrijks-Hongaars troonopvolger Franz Ferdinand inSarajevo Europa in ongeluk laat stortten. Het complexe radarwerk van bondgenootschappen leidde er toe dat de militaire draaiboeken zich ontrolden en de eigen logica omtrent het Eirp van 194 ontproot. Voor Horthy was het direct duidelijk dat de zaak ernst was. Daarom wilde hijd an ook zijn militaire comback maken door actief dienst te nemen. Nadat de keizer zijn verzoek had ingewillegd,w as marineman Horthy weer terug op zijn stek.

Wat we ook tegenkomen zijn stakingen door matrozen. Wij wisten niet eens dat stakingen toen al echt actief waren zoals wij die nu kennen. In 1921 wilde koning Karl niet meer langer om steun van Horthy vragen maar zelf macht afdwingen. Horthy had de opdracht gegeven om op de koning te schieten maar dit werd niet uitgevoerd maar er werden bloemen naar de trein waarin hij zat gestrooid. Er wordt ook geblikt op de deportatie van Hongaarse joden.

De treinen reden richting Auschwitz waar een groot deel van de Hongaarse joden de dood vond. De Hongaarse gemeenschap was een van de meest zwaar getroffen nationaliteiten in dit beruchte kamp.

Hier wisten we ook niet vanaf dat Hongaarse joden het meest werden getroffen, terwijl er zoveel over de oorlog is geschreven. De auteur vertelt een belangrijk stukje geschiedenis dat wij nog niet kenden. Jammer dat ze hier niet over vertelden tijdens geschiedenislessen. Zeer goed werk heeft hij geleverd. Iets wat hij ook met zijn eerdere werken Duinkerken 1940, De Spaanse blauwe divisie, Hungary 1944-1945 the forgotten tragedy ook heeft gedaan.

Auteur Perry Pierik bewonderen we enorm. Hij schrijft zelf geschiedenis door geschiedenis op een pakkende wijze te presenteren. Zijn eerdere werken vonden wij ook erg goed. Wij verwachtten ook niets anders dat dit werk ook weer goed zou zijn. Het verhaal is op een pakkend manier geschreven, als lezer kun je het boekje echt niet neerleggen. Je wilt het zo snel mogelijk uitlezen, zo interessant was dit boek. Een stukje onbekend geschiedenis op een prettig, makkelijk en interessante manier geschreven. Wat een meesterwerk. Het verhaal is niet zwaar, of je nu van de oorlog houdt of niet het maakt niets uit het is voor iedereen wel makkelijk te lezen en boeiend geschreven. Wij vonden dit boek erg goed geschreven. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Horthy en de strijd om de Hongaarse Natiestaat

Auteur: Perry Pierik

ISBN: 9789464240573