Recensie: Hoe ver gaat verandering

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen onlangs het boek Hoe vergaat de verandering van auteur Bart Nooteboom. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee??

Op de frisse en prachtige blauwe cover zien we en man in de lucht springen. Hij raakt nog net niet de zon. We vonden de cover zeker bij de inhoud van het boek passen

Na een inleiding over ontologie en scripts wordt een bespreking gegeven van verandering in personen, deugden, evolutie, beschavingen, kennis, organisaties, economie, netwerken, betekenis, weer en politiek.

Een boek over alle aspecten van het leven.  Dit is een heel filosofisch boek. Dit boek lees je niet dit boek voel je. De gedachtengoed van de auteur zijn briljant te noemen. Hij behandelt veel aspecten van het leven. Naast een politieke, economische en organisatiekennis, laat de auteur ons kennis maken met evolutie. Niet zomaar evolutie maar echt met je lichaam en geest. Dus over de mens, sterker nog mens zijn.

“Een persoon bestaat uit lichaam en geest. Haar identiteit wordt deels bepaald door de homeostase van het lichaam, in het geheel van stofwisseling en geest als een samenhangend geheel van neutrale netwerken in het brein, dat dichter wordt naarmate men ervaring opbouwt en verwerkt in het geheugen. Als het stofwisselingsproces radicaal wordt verstoord, wordt men ziek of sterft men, of als het samenstel van lichaam en geest wordt verstoord en me geheugen verliest, dan verliest men zijn identiteit. In de geest hangt identiteit samen met het geheel aan deugden of ondeugden dat me ontwikkeld heeft, en het vermogen om die toe te passen op de manier die past bij de concrete omstandigheden van handeling. Als men systematisch in gaat tegen ontwikkelde deugden verliest met zijn identiteit. ”

Wetenschappelijk:

Wetenschap komt ook aan bod. Dit boek is echt filosofisch. De meeste filosofische boeken zijn saai en wetenschappelijk geschreven. Deze is anders. Deze boek is super informatief geschreven en bewijst maar weer eens dat filosofische boeken ook super mooi kunnen zijn. In ons kikkerlandje lezen de meeste mensen thrillers. Dit boek zou ook wel eens een goed gelezen genre kunnen worden. Zeker als je naar de inhoud van het boek kijkt. Er moeten meer van dit soort type boeken verschijnen op de markt. We hebben ook veel kennis opgebouwd door dit boek. De auteur blikt ook af en toe op zijn eigen brein en leven. Zo vertelt hij dat hij moeite heeft gehad met de opdracht om een instituut te stichten waarin economie en bedrijfskunde samen moesten komen. “Hen samenbrengen bleek onmogelijk. Een dat gaf gemanoeuvreerd en machtspelletjes, uit de gedachte dat die samenwerking niet kon, en werd het een vraag wie zou winnen. Die ervaring was leerzaam. Die ervaring heeft mij geleerd at verschillen tussen de economische hoofdstoom en bedrijfskunde fundamenteel zijn, als volgt. De economie berekent de uitkomst van de maximalisatie van een nutsfunctie, zonder er aandacht aan de bestelden of de berekende uitkomst wel te bereiken is en in welk proces. Voor de bedrijfskundige, daarentegen is juist dat proces cruciaal da vaak geen optimum bereikt.”

Meesterwerk:

Bij het lezen van het boek kwam en ze samen tot de conclusie de auteur is andersdenkend, misschien wel hoogbegaafd, vandaar dat hij zo een pracht boek heeft kunnen neerpennen. Ook blikt hij op de liefde. De mens wordt opeen bijzonere manier beschreven. Bijna alles wat in de samenleving past komt voor in dit boek. Het boekje Het boek leest als een trein. We bleven maar verder lezen. Wegleggen was geen optie. We moesten het boek z.s.m. tot en met de laatste bladzijde verslinden. Super mooi boek. De schrijfstijl van de auteur is super goed en meeslepend. Voor je het beseft heb je dit 63 pagina’s tellend boek binnen no-time verslonden. Dit boek is echt een meesterwerk. Heel briljant, origineel en meeslepend geschreven. Dit boek krijgt vijf sterren.

Hoe ver gaat verandering

Auteur :Bart Nooteboom

ISBN: 9789464628517