Recensie: José Herrera Ruud van Ommeren

Bij Uitgeverij Scriptum verscheen het boek José Herrera van Ruud van Ommeren. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Wat een mooie en vrolijke en kleurrijke cover heeft dit boek. Op de cover zien we een van de werken van José Herrera.

De Spaanse kunstschilder José Herrera (Madrid 1943) wiens werken verspreid zijn over de hele wereld, viert zijn 50-jarig kunstenaarschap met deze uitgave met afbeeldingen die representatief zijn voor zijn gehele oeuvre. De invloed van het kubisme is in zijn oudere werken nog bespeurbaar, maar dan gemodelleerd en weer tot herkenbare proporties teruggebracht. Geïnspireerd door zijn illustere voorgangers Picasso en Dali ontwikkelde hij al snel een geheel eigen, wat surrealistische stijl: kleurrijk, met onbetwist Spaanse kenmerken. Zijn latere werken zijn meer figuratief, maar hij is geen fijnschilder die streeft naar een natuurgetrouwe weergave van de wereld. Zijn figuren, hoofdzakelijk vrouwen, naakt of gekleed in oogverblindende gewaden, stralen een fierheid en dynamiek uit die men terugvindt in de dansen van mannen en vrouwen in de flamenco kelders van Sevilla. Af en toe gebruikt José in zijn werk maar een enkele kleur of tint waarbij hij het accent volledig legt op de sobere weergave van de figuren.
De invloed van zijn langdurig verblijf in Parijs is in zijn werken navoelbaar. José Herrera werkt graag alleen en schildert zelden naar modellen. Hij boetseert zijn werken naar zijn eigen fantasieën. De laatste jaren geeft hij die fantasieën graag driedimensionaal weer in robuuste bronzen waarvan er ook enkele in dit boek staan afgebeeld.

Wij zijn echt kunstliefhebbers. We schilderen zelf ook in onze vrije tijd. Super leuk om te doen. Nog leuker is om naar schilders te kijken. Hun werken te bewonderen. Dat kan maar al te goed met dit boek. Hier komen super veel schilderijen voorbij. Werken als Emptiness, Autoportrait, Femme Debout,The blissfull lady, Songe enz. Het beste werk van hem is La poupée Charlotte 1996. We zien een droeveige donkerharige vrouw met groene kleding en een poppetje in haar handen met een rode jurk. Deze schilderij is zo goed gemaakt dat het lijkt alsof de vrouw en het poppetje echt leven. Zo realistisch is hij geschilderd.

Veelzijdige schilder:

Hij heeft verschillende stijlen. Hij schildert diverse thema’s van een naakte dame tot en met een scupturen. Wij waarderen het enorm dat een auteur veelzijdig is. Hij gebruikt vaak olieverf. We zijn niet zo een fan van mensen die altijd hetzelfde maken. Dat wordt dan eenzijdig. We houden van veelzijdige kunstenaars. Daar behoort José zeker tot. Een veelzijdige schilder. Een ware kunstliefhebber moet dit boek in huis hebben. Het is een dikke pil maar een leuke pil. Meer schilderijen dan tekst. Dus qua tekst valt het allemaal mee. Je geniet van de schilderijen. Wauw wat een meesterwerk is dit. Dit boek krijgt vijf sterren.

Hardcover met stofomslag, 24 x 30,5 cm.
304 pagina’s, fullcolour
Nederlands/Engels/Frans/Spaans