Recensie: Kruimeltje en de strijd om de goudmijn

Kennen jullie Kruimeltje nog? Ik wel.  Er is nu eindelijk in 2020 een vervolg op Kruimeltje genaamd Kruimeltje en de strijd om de goudmijn van uitgeverij Kluitman. Dit boek gaan we vandaag reviewen. Lezen jullie mee??

Jeugdsentiment

In mijn jeugd maakte ik kennis met Kruimeltje door een vriendin van mijn moeder. Meteen mocht ik die film, terwijl ik normaliter Hollywoodfilms leuker vond. Echter keek ik zelden naar Nederlandse films. Kruimeltje bewees mij vroeger dat er ook leuke Nederlandse films bestaan. Ik begon toen meer daar films van eigen bodem te kijken. Sommigen bleken erg leuk te zijn. Lezen deed ik altijd al. Kruimeltje was een van de films waarvan ik het boek eerst niet had gelezen. Hier in huis was iedereen fan van Kruimeltje. Toen ik een persbericht kreeg dat er een vervolg kwam op Kruimeltje toen kon ik wel een gat in de lucht springen. Helemaal toen hij eindelijk op de deurmat plofte.

Het verhaal

In dit nieuwe avontuur is Kruimeltje eindelijk samen met zijn ouders. Ze zijn rijk en wonen in een villa. Toch is Kruimeltje niet blij. Hij mist het rumoer en de spanning van de stad. Waar Kruimeltje ook is, overal raakt hij binnen de kortste keren in de problemen. Zijn ouders weten niet meer wat ze met hem aan moeten. Daarom besluit hij samen met zijn trouwe hond Moor weg te lopen. Maar wat moet hij doen als er een oude bekende opduikt die het op hem en zijn familie gemunt heeft?

Die is prachtig en kleurrijk vormgegeven. Je ziet kruimeltje rennen en een meisje houd hem bijna vast. Op de achtergrond zien we drie mannen eentje op een paard en twee anderen waarvan eentje wijst. Ook zien we zijn hond. Mijn complimenten aan de vormgever.

Mijn mening

Nederlandse kinder-jeugdboeken zijn over het algemeen leuk. Deze genre is zeker op hoog niveau. Ik verwacht er dan super veel van het verhaal. De kunst van een leuke jeugdboek schrijven is dan ook dat naast een goede verhaallijn, je als lezer in de hoofdpersoon kunt verplaatsen. Dat is nou juist niet iets wat iedere auteur kan. Met name in jeugdboeken is het lastig om ‘jongeren’ mee te lokken in het verhaal. Hier op de redactie hebben 4 jonge redactieleden naast mij het boek gelezen. Ze waren het allemaal unaniem met mij eens Kruimeltje en de strijd om de goudmijn is super geweldig geschreven. Het verhaal was spannend en super leuk bedacht. Christine en Tijs hebben een pakkend verhaal neergezet. Ook waren we tevreden over hun schrijfstijl. Heel fijn dat er leuke gekleurde foto’s in het boeken zaten. Je ziet Kruimeltje op een paard zitten op de ene foto, ook zie je hem met zijn hond, vervolgens met zijn ouders. Dat maakt het verhaal nog levendiger. Dit is een filmeditie boek. Deze film draaide vanaf 5 februari in de bioscoop.Wat we ook fijn vonden is dat de titels van de hoofdstukken groot zijn weergegeven. Ook zie je bij sommige hoofdstukken een preview van de hoofdstuk ook erg leuk. Deze preview was erg spannend:

‘Lize, het spijt me,maar ik kan niet langer wachten. Ik moet iets doen?’zegt Harry gespannen en hij duwt nog een kogel in het magazijn van zijn pistool.

Deze stuk ook :

“De man duwt zijn zwarte hoed ene klein stukje naar achteren, waardoor Kruimeltje zijn gezicht kan zien. Kruimeltje slikt een keer, want hij weet meteen wie hij voor zich heeft.”

Eindoordeel

De auteurs zijn zeker geslaagd om een goed en spannend boek te schrijven. Wij zijn erg tevreden over dit boek. Iedereen was echt lovend hier op de redactie over dit boek. Alles is goed: het is een spannend verhaal, heeft een meeslepend karakter, het verhaal is super goed en hij is origineel. Het is hun gelukt om een super goed vervolg te schrijven waar iedereen enthousiast over is geworden. Dit boek is zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Verkrijgbaar bij …. klik op de banner om het boek te bestellen

One thought on “Recensie: Kruimeltje en de strijd om de goudmijn