Recensie: Te warm voor whisky

Bij Uitgeverij Aspekt verscheen het boek Te warm voor whisky van Ernst Low. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee??

whiskey

Een man rookt een sigaret en staat tegen een zwarte muur. Leuke cover een beetje mysterieus ook.

Over het boek

De ‘grootste kop van Vlaanderen’ neemt het woord. Teruggeworpen tot zijn eigen existentiële vragen na de dood van zijn vader, vecht de hoofdpersoon zijn weg terug naar het leven. Versluierd in een rookgordijn van alcohol, drugs, porno en volle asbakken speelt het leven zich af tussen bank en avondwinkel. Zijn partner houdt het even voor gezien en wijkt uit naar het zonnige Spanje. Löws hoofdpersoon blijft achter in een mist van verwarring. De omstandigheden dwingen tot een besluit. Het leven moet weer op de rails.

In een roadtrip verlaat de hoofdpersoon het verzuurde Antwerpen en reist af naar het zonnige zuiden. Het kompas lijkt gezet. Een nieuw leven en een herwonnen liefde voor zijn partner drijven hem voorwaarts. Halverwege strandt hij bij zijn huisdealer in een dampig warme tussenstop in Frankrijk. Hier krijgen oude demonen weer de overhand. Een aantrekkelijke vrouw dient zich aan, verleiding en hondentrouw vechten om voorrang.

sisley

Mijn mening

Ernst lijkt wel een filosoof in dit boek. Hij vertelt over zichzelf. Er komen dialogen voor in het boek. Die zijn net als zijn verhaal goed uitgewerkt. Er komen interessante stukken voor in het boek die een beetje blijven hangen in je hoofd ook al heb je het boek uitgelezen. Zoals deze:

De dood van mijn vader, of het aangeboren gebrek aan levensvreugde, maakten van mij een vermoeid man. Er ligt een oceaan aan verschillen tussen bitterheid en vermoeidheid. Bittere mensen zijn mensen die ooi die in het leven geloofden. Het geloof werd hen onderweg terloops afgenomen. De omstandigheden waren ernaar. Het geloof werd hen terecht afgenomen. Geloof laat je immers niet ontnomen. Geloof zit in je als je werkelijk gelooft. Anders geloof je dat je gelooft en iets geloven is lang niet zo sterk als iets zeker weten.

Huiswerk dat ik tot op heden nog steeds niet af heb. Want hoe kan een mens van zichzelf houden? Hoe doe je dat? Dat is toch onmogelijk en zeker als je vader jou vanaf minuut 1 een monster vindt en je ook nog eens in een puberteit terecht komt waarin je opgezadeld wordt met allerlei vreemde gedachtes en gevoelens waar je absoluut geen weg mee weet.

Papa dood en begraven. Wie had dat kunnen denken? Als kind ga je er toch van uit dat en je ouders niet gaan scheiden, en dat ze nooit doodgaan. Ik ken mensen die nog steeds de scheiding van hun ouders niet verwerkt hebben. Ik ken mensen die nog steeds de dood van hun moeder en/of moeder niet verwerkt hebben. Ik vind dat zonde van de emotie, al die onverwerkte dingen. Juichen moet je! Zoals Louis van Gaal, de beste trainer op Johan Cruyff de filosoof na, ooit luidkeels op een training brulde.

In het boek worden verschillende gedachtes en perspectieven van de auteur opgesomd. Zo begint hij de ene keer over de dood van zijn vader, de andere keer over zijn militaire dienst waar hij na twee weken genoeg van had, zijn relatie met Deborah, zijn sigarettenverslaving enzovoorts. Soms moest ik bij sommige passages lachen, zo hilarisch waren zijn gedachten. Bij andere passages werd het iets serieuzer. De auteur wist de passages zo goed te mixen dat je zowel van de hilarische als de serieuze passages gecharmeerd werd. Ook was ik echt te spreken van zijn goede schrijfstijl.

Conclusie

Dit is een zeer interessant boek. Vanaf de eerste bladzijde wordt het algauw duidelijk dat Ernst super goed kan schrijven. Je wordt als lezer in het verhaal gelokt. Verschillende thema’s komen voorbij in het boek waar de auteur bij stilstaat, dood,vakantie, emoties, relaties. Voor je het beseft heb je de 355 pagina’s tellend boek zo verslonden. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt 5 sterren.

Overige gegevens

Te warm voor whisky

Auteur: Ernst Löw