Voedingstips tijdens het coronavirus

De afgelopen tijd ontkwamen we er niet aan de gebeurtenissen op de wereld: het coronavirus. Deze virus hield ons de afgelopen weken bezig en houdt ons nog zeker de komende weken bezig. Het aantal patiënten met corona neemt ook toe. Het enige wat wij kunnen doen is onze weerstand op pijl houden door gezond te eten en zo veel mogelijk binnen te blijven.

photo-1504674900247-0877df9cc836 (3)

Het virus brak uit in december 2019 in Wuhan in China. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken en heeft zich inmiddels verspreid over de wereld, ook in Nederland. Het RIVM heeft inmiddels al strenge maatregelen genomen voor ons om de ziekteverspreiding te verminderen. Het is vooral noodzakelijk om deze richtlijnen zo goed mogelijk op te volgen. Door goede hygiëne en gezond en gevarieerd te eten krijg je alle essentiële vitamines binnen die je nodig hebt om je immuunsysteem te versterken in deze moeilijke tijd.

Wat zijn de symptomen van het coronavirus?

Het virus veroorzaakt klachten zoals:

  • verkoudheid
  • hoge koorts
  • keelpijn
  • niezen
  • kortademigheid

De bovengenoemde symptomen lijken sprekend op een gewone virus. Juist daarom is deze virus zo gevaarlijk, omdat het niet te onderscheiden is van een gewone griep. Je vormt pas een risicogroep als je een (chronische) longaandoening hebt, een zwak immuunsysteem hebt en daarbij regelmatig in grote groepen bent geweest. Het virus kan van mens op mens worden overgedragen.

a

Wat kun je er zelf tegen doen? 

Probeer zo gezond mogelijk te eten, voldoende thuis te trainen en vermijd het naar buiten gaan. Af en toe een frisse neus neus kan geen kwaad, zolang dit niet in grote groepen is. Iedere dag bij de lunch en avondmaaltijden een portie groenten (250 gram) en 2 stukjes fruit per dag zijn essentieel. De schaal van 5 van het voedingscentrum geeft ook een goede richtlijn om gezond te eten. Ook raad ik aan om in de ochtend citroensap te drinken met warm water. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat citroen een bijdrage levert aan het versterken van het immuunsysteem. Daarnaast heeft het ook een detoxificerende werking wat andere ziektewerkers (bacteriën) kan doden en het geeft je spijsvertering een boost. Daarnaast is het mogelijk dat je geen symptomen hebt en je niet ziek voelt, maar dat het virus wel aanwezig is in je lichaam. Juist daarom is het van belang zo veel mogelijk thuis je blijven om jezelf maar ook andere mensen te beschermen. Het kan namelijke zo zijn dat iemand anders met een zwakkere immuunsysteem wel klachten krijgt.

Mocht je hulp nodig hebben om gezonder te eten en het versterken van je immuunsysteem, maak dan een afspraak bij Hosai Safi, voedingsdiëtiste van Nutrihealth die in deze moeilijke tijden, telefonisch consulten doet.

Contactgegevens NutriHealth:

Joop Geesinkweg 501

1114 AB Amsterdam

Email: info@nutri-health.nl

Tel:     06-40164874

 

Bronnen:

https://www.longfonds.nl/corona-longziekten

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-extra-vitamine-c-of-vitaminepillen-nodig.aspx

9 thoughts on “Voedingstips tijdens het coronavirus

  1. Zelf eet ik sinds september koolhydraatarm en eet veel meer groenten, dit houden we er nu heel erg in, we lunchen met veel groente en ook ‘s avonds bij het avond eten zorg ik hier voor gezond eten. We wandelen in de avond ook een rondje als het rustig is op straat en sporten thuis. Heel belangrijk om gezond en fit te blijven. Goed om hier de aandacht aan te geven.

  2. Ik eet niet anders dan normaal, maar welk elke dag fruit en groenten. Maar zeker ook af en toe een lekkere vettige hap voor tussendoor hoor, haha. Lekker in balans blijven.

  3. Ik eet uit mezelf niet genoeg groenten en fruit behalve in de zomer. Ik ben er nu wel veel bewuster mee bezig. Was ik sowieso al omdat ik ijzertekort heb dus ben veel bewuster aan het eten.

  4. Ik eet sowieso altijd al vrij gezond, en ik ben mezelf gewoon keigoed aan het quarantainen dus ik voel me wel goed =D x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.