Recensie: Het voorgesprek door Simon Hammelburg

Het Voorgesprek, het boek van Simon Hamelburg verscheen onlangs bij Uitgeverij Aspekt. Een boek over de journalistieke wereld.

Hammelburg_Voorgesprek_OMS_9_01_17

“De vrouwen gingen lezen, Tonko maakte een perslijst, een brief voor de uitgever en een opzet voor een korte samenvatting. Bij de verkoopstelling en de doelgroepen stokte hij. Hoe kon je dat nou van te voren weten? Er werd in stilte snoeihard gewerkt tot na enen. De vrouwen keken elkaar aan. ‘Het is wel duidelijk,’constateerde Helen. “Of je het leuk vindt of niet, wij gaan ons ook met het schrijven bemoeien, want alles moet afgetimmerd zijn. Een foutje en er wordt gehakt van je gemaakt. Het is nogal wat.”

Wat een heerlijk boek heb ik gelezen. Als je de journalistieke wereld (beter) wil leren kennen moet je dit boek zeker lezen. Er komen diverse thema’s aan bod in dit boek: perslijst, journalistencafé, nieuws, dopingsschandalen van Armstrong, Jodendom, manuscripten enz.

“Geïrriteerd reed Tonko door de nacht naar huis. Dat hij niet aan het woord was gekomen vond hij niet zo erg. Wel dat hij een uur aan de telefoon had gehangen met de redacteur voor een voorgesprek. Wat was dat voor rare, nieuwe mode? Journalisten horen zichzelf  voor te bereiden. Wat is dat nou voor moeite? Een boek lezen en een paar vragen opschrijven? Hij had het zelf zo vaak gedaan. Kwamen de presentatoren schier onvoorbereid naar een studio en lieten zij zich leiden door redacteuren die er zelf vaak niets van begrepen hadden of hun werk slecht deden? Waren het onbetaalde krachten die de ‘hogere goden’ moesten bedienen? Wie beoordeelde wat nieuws was?”

Dit boek heeft de perfecte ingrediënten voor een heerlijke weglezer: het leest als een trein en af en toe zijn er hilarische momenten te vinden. Bovendien is de schrijfstijl van de auteur erg apart (positief). Hammelburg beschikt over een vlotte pen.  De titel doet het verhaal zeker eer aan. Een prachtige cover heeft het boek , beeldt het verhaal uitstekend aan: een man die fietst bovenop kranten (geniaal gewoon). Voor ik het wist  had ik het boek binnen no-time uitgelezen.  Ik heb ik het verleden de opleiding journalistiek gedaan had ik dit boek toen maar gehad. Dit boek is een aanrader voor iedereen.

Pssst doen jullie al mee met een winactie van dit boek we verloten 10 exemplaren. Meedoen kan tot en met 24 april 2017. Doe snel mee klik hier.

2 thoughts on “Recensie: Het voorgesprek door Simon Hammelburg