Recensie: Dolende geesten Hilda Spruit

Al eerder schreven we een recensie van Hilda Spruit van het boek Verschijningen. Dolende geesten is haar meest recente uitgave bij Clavis Uitgeverij. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee??

De cover straalt mysterie en schoonheid uit, met de gemaskerde persoon die doet denken aan een geheimzinnige figuur en de blonde jonge dame die lijkt te worden beschermd. De oranje bloemen voegen een vleugje kleur toe aan het geheel en passen goed bij de sfeer die de cover uitstraalt. Het nodigt zeker uit om het boek op te pakken en te ontdekken wat het verhaal achter deze afbeelding is. Kortom, een prachtige en intrigerende cover die nieuwsgierigheid wekt.

Merthes biologische moeder ligt op sterven. Ze vraagt Merthe om een laatste brief aan haar ouders, Merthes grootouders, te bezorgen. Maar niemand weet waar ze wonen. Als de zoektocht van Merthe en haar vrienden op een dood spoor belandt, barst haar sluimerende paranormale gave los. Waarom lijken twee personages uit Rembrandts Nachtwacht een beroep op haar te doen? Merthe kan niet anders dan de aanwijzingen volgen, ook al leiden die tot een gevaarlijk avontuur. Een spannend spiritueel verhaal over liefde die sterker is dan de dood. Voor young adults.

Mijn mening:

Hilda Spruit is echt een goede auteur. Het verhaal is zo meeslepend en de personages zijn zo goed uitgewerkt dat het lijkt alsof je zelf deel uitmaakt van de paranormale wereld die ze heeft gecreëerd.

“Voor de tweede maal in korte tijd schraapt Merthe al haar moed bijeen om naar haar doodzieke moeder te gaan. Omdat de arts gisten besloot dat het beter was om Janina naar haar vertrouwde omgeving over te brengen, ligt ze nu niet meer op de verpleegafdeling, maar in haar eigen appartement.”

Er zijn maar weinig boeken die mijn hart en ziel raken Dollende geesten is een van die boeken.  Zij is een van de weinige auteurs waarvan ik wenste dat ik de boeken zelf had geschreven.

“Merthe staart door het vliegtuigraam naar buiten, terwijl haar favoriete nummers klinken in haar oortjes. Naast haar zit Ingrid, ook met oortjes in, en aan de glimlach op haar lippen te zien tevreden in haar eigen bubbel. De wereld beneden hen ligt verborgen onder een dikke laag wolken die als reusachtige witte watten spelen met de zon. Hoe zou het zijn om met blote voeten op die wolken te lopen? Ooit was Merthe ervan overtuigd dat er engelen bovenop zouden lopen. Haar eerste vlucht had die lang gekoesterde illusie hardhandig om zeep geholpen. “

Het verhaal is zo meeslepend en haar schrijfstijl is echt elegant. Ik bewonder haar vermogen om complexe karakters en emoties zo realistisch en diepgaand weer te geven. Het is alsof ze rechtstreeks in het hart van de lezer kan kijken en precies weet wat hen raakt en beweegt. Haar boeken blijven lang nadat ik ze heb gelezen in mijn gedachten rondspoken en ik kan er geen genoeg van krijgen. Als ik ooit de kans zou krijgen om haar te ontmoeten, zou ik haar dankbaarheid willen uiten voor de inspiratie die ze me heeft gegeven en voor het feit dat ze mijn liefde voor het lezen en schrijven extra heeft aangewakkerd.

“Merthe weet niet hoe lang ze heeft geslapen als ze wakker schiet. Meteen staat ze in piekerstand. De lugubere boodschap uit haar moeders brief raast door haar hoofd als een storm die maar niet wil gaan liggen. Gisterenavond hoopte ze nog dat het haar goed zou doen als ze het moordverhaal naar Maikel en Anouk zou appen, maar ook dat gaf geen verlichting. Haar emoties hebben zich ergens in haar voorhoofdsholte genesteld. Daar irriteren ze haar, vermomd als een fikse verkoudheid. “

De schrijfstijl van Spruit is vlot en meeslepend, waardoor je het boek maar moeilijk aan de kant kunt leggen. De plot zit goed in elkaar en bevat genoeg verrassende wendingen om de lezer geboeid te houden tot aan het einde. Al met al is “Dollende geesten” een aanrader voor liefhebbers van spannende young adult-thrillers. Hilda Spruit heeft met dit boek bewezen dat ze een talentvolle auteur is die weet hoe ze haar lezers kan boeien en verrassen. Ik kijk nu al uit naar haar volgende boek.

Hilda Spruit debuteerde in  2006  met het Borre Leesclub kinderverhaal: Het spook op zolder. In 2015 verscheen het Young-adult boek Geestverwanten, waarvoor ze de Jonge Jury Debuutprijs won. Eerder verschenen diverse kinderboeken van haar hand o.a. Het draaimolenpaard met draaieritis Knikkebollen. Dolende Geesten verscheen  in 2023. Hilda Spruit schrijft artikelen voor het Belgische maandblad Para-Astro, dat zowel in België als Nederland in de meeste boekhandels verkrijgbaar is. Hilda woont samen met haar partner Ruud en heeft twee dochters en vier kleinkinderen.

#Samenwerking lees disclaimer