Recensie: Van virus naar verbinding

Fred van het Ent blikt in zijn boek Van Virus naar verbinding samen terug naar normaal op het coronavirus. Het boek is verschenen bij Futuro Uitgevers. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee??

Nederland is in de coronatijd in een situatie belandt van eindeloze polarisatie. Ondertussen willen de meeste mensen gewoon weer normaal doen. Maar ja, hoe doe je normaal in een knotsgekke wereld?

In Van virus naar verbinding beschrijft de auteur gedetailleerd de coronatijd met een unieke, psychologische invalshoek. Welke kampen bestaan er? Waarom blijft de meerderheid de vreemd aanvoelende maatregelen accepteren? En vooral: hoe creëren wij verbinding in plaats van polarisatie?

Van virus naar verbinding zit boordevol concrete oplossingen en relevante interviews. Zo wordt Diederik Gommers die ene, prangende vraag gesteld: waarom werd er niet opgeschaald? Dit is hét ideale verbindingsboek met talloze suggesties om samen terug naar normaal te gaan.

Het boek is super goed geschreven. Bij het lezen van de eerste paar bladzijdes zien we al meteen dat het door een psycholoog is geschreven. Een leuke schrijfstijl heeft Fred. De auteur betrekt krantenartikelen, interviews, statistieken bij het boek. Zo wordt Gerard Hoogers geïnterviewd docent staatsrecht, Diederik Gommerts Oudbreak Mangement Team en intensivist in het academisch Ziekenhuis Erasmus MC. Hij verdeelt de mensen in drie categorieën: in de overheid hebbende, de stille meerderheid, de andersdenkenden. De stille meerderheid vindt het moeilijk om gewoon verder te leven. Wij behoren ook tot deze groep. Voor ons is het leven echt anders geworden. Zo een mondmasker is niets, ik heb een hekel aan injecties moest toch ingeënt worden anders kon ik niet op vakantie en ik kon nergens meer eten en naar de w.c. Dat laatste was het allerergste. Je kunt alles stoppen behalve toilet stoppen is lastig. Dat betekende op een gegeven moment geen uitstapjes maken.

Zelfmoord:

In dit boek wordt op diverse aspecten van het virus geblikt van de rol van de overheid en de media tot en met niet werkende wettenschappelijke studies van de maatregelen. Het ergste wat ons in het boek raatke was de zelfmord van Cees 87. Hij sprong van negen hoog naar benden hij wilde lieverd dood dan de eenzaamheid van een lockdown meemaken. Hij had gelijk jammer dat hij dood moest. De overheid had moeten ingrijpen. Als iemand zelfmoord pleegt dan gaat er iets mis. Waarom wordt er niet eerder ingegrepen. Soms krijgen we het idee dat het hun niets boeit. Als je maar geen last bent voor de samenleving dan pas ben je boeiend. Door vorona was alles op slot gegaan. Geen banen meer, reizen met een modnkapje in o.v. , niet meer naar de w.c. kunnen, geen zwembaden meer bezoeken, kledingwinkels gingen op slot echt heftig. Je kon bijna niets meer. Het was super erg. Nederland was al een gesloten samenleving we gingen nog meer op slot. Dat is precies wat de auteur ook duidelijk probeert te maken in zijn boek. De effecten van corona op de mensen. Hij onderbouwt zijn stukken met wettenschappelijk studies. Deze studies tonen aan dat de maatregelen niet hebben geholpen.

Waarheid:

De interviews in het boek zijn goed. Uit het interview met Diederink Gommerts blijkt dat het coronavaccinatie goed zou zijn.

Interviewvraag: ” Corona is natuurlijk naar om te hebbenen je kunt erdoor op de ic terecht komen o sterven. Echter, de aandacht voor bijna exclusief COVID 19 EN HET Gebrek aan aandacht voor andere ziekten kan soms vreemd overkomen. Neem obesitas. Jaarlijks sterven en 2,9 miljoen mensen wereldwijd aan obesitas gerelateerde klachten Op dit moment kampt 15% van alle Nederlanders met overgewicht. Hoe rijmt u de haast overmatige aandacht voor corona met betrekkelijk lage infection facility rate van o,23% van corona vindt u het terecht dat corona nu nog steeds in huidige endemische vorm, meer aandacht verdient te krijgen?

Antwoord: Daar heb  je gelijk in. Er zijn vele ziekten die met onze lefstijl te maken hebbe. Die zo je kunt voorkomen. Niet te veel drinken, meer bewegen, letten op je voeding. Dat heeft COVID 19 ook wel duidelijk want COVID 19  komt meer voor bij mannen met een dikke buitk, met suikerziekten en hypertensie. Dat zijn allemaal aandoening waarbij een levensaanpassingen kan doen verminderen. Je kunt beter en gezonder leven: daar heb je controle over. En mocht je afvallen dan wordt je afweer beter.”

Het  boek is echt de keiharde waarheid. Kritische vragen worden er gesteld. Ook worden mensen kritisch geïnterviewd. Dit boek is een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Verkrijgbaar bij de boekwinkels.

One thought on “Recensie: Van virus naar verbinding