Recensie: 6×6 dieet

“Laat voeding uw medicijn zijn” Hippocrates

Vandaag een review van het boek 6×6 dieet geschreven door Alie Lourens en Wilma Bouwman. Het boek is verschenen bij 6×6 dieet V.O.F. Lezen jullie mee??

In drie stappen nemen de auteurs je mee naar het dieetplan 6×6. De eerste stap is alles over het 6×6 dieet, tweede het 6×6 dieet in de praktijk en de derde stap koken met het 6×6 dieet. Twee diëtisten schreven dit boek. Ze laten zien dat mensen die te zwaar zijn kans hebben op een diabetes type 2 , een hoog cholesterolgehalte of een te hoge bloeddruk. Vaak wordt gedacht dat  mensen met overgewicht het beste een energiebeperkt dieet kunnen volgen. Dus een gezonde voeding met minder suiker en minder vet.  Maar dat werkt lang niet altijd.  Meestal is insulineresistentie daar de oorzaak van. Dan heb je het 6×6 dieet nodig, dat kun je inzetten als medicijn. Het is geschikt voor mensen die te zwaar zijn, een buikje hebben, en moeilijk kunnen afvallen. Zeker ook voor mensen met diabetes die te zwaar zijn. ‘In de praktijk zien we bij mensen met overgewicht en mensen met diabetes type 2 prachtige resultaten als we het 6×6 dieet inzetten. Daarom willen we het dieet niet langer voor onszelf houden.’

Het boek heeft een zwarte achtergrond. De titel is in het boek goud bedrukt. De rest van de teksten zijn in het wit. We zien verschillende etenswaren op de voorgrond. Chocolade, worst, ei, amandelen, cashewnoten en tomaat. Wat een mooie cover.

Echt super goed dat ze een dieet met ons delen. Diëten doen mensen al eeuwenlang. Veel diëten werken niet. Dit boek is  geschikt voor verschillende doelgroepen, mensen met overgewicht, om  gezondheidsproblemen te voorkomen , alle diëten uitgeprobeerd hebben, al een koolhydraatarm dieet volgen. De auteurs leggen uit wat het 6×6 dieet is. Kort gezegd is het een specifiek koolhydraatarm dieet. Producten met veel koolhydraten worden sterk verminderd of tijdelijk uit het menu geschrapt. Koolhydraten zijn een brandstof en zitten in zetmeel, fruit en suikers. De titel van het boek wordt duidelijk op bladzijde 28 van het boek. Hiermee worden 6 eetmomenten bedoeld per dag met 6 gram koolhydraten. De auteurs leren ons dat je niet op vaste tijdstippen hoeft te eten als er maar 2 uur tussen 2 eetmomenten zit. Ontbijt, lunch, een warme maaltijd en tussendoor bijvoorbeeld  rond 10, 15 en 21 uur. Je lichaam heeft 36 gram koolhydraten nodig om alles goed te laten functioneren. Omdat je maar 6 gram koolhydraten per keer mag eten heb je daar dus 6 eetmomenten voor nodig. Voordat we dit boek lazen geloofden we niet in diëten, maar de auteurs laten zien dat je wel goed kunt diëten. Het kan dus wel, geadviseerd wordt dat er koolhydraatarmbrood wordt gegeten, kaas moet je ook eten het bevat geen koolhydraten en dit telt niet mee in het dieet. Je moet minimaal 60-80 gram kaas nemen. Eieren zijn gezond ze bevatten proteïne en zijn geschikt voor het dieet. Een zoete aardappel is niet geschikt en bevat meer koolhydraten dan een gewone aardappel. Zo, dat wisten we niet. Noten, pitten en zaden zijn ook gezond en passen in dit dieet.

Wat een uitgebreid dieetboek. Een van de beste dieetboeken ooit. Er worden korte dagschema’s weergegeven, met mooie foto´s en dan een uitgebreid dagschema. In het  boek heb je QR-codes van diverse klachten, zoals mijn klachten komen terug, wat nu?, mijn gewicht stijgt weer wat nu? Dan kun je met de camera van je telefoon de QR-ode scannen en dan krijg je uitleg op internet op hun site over het onderwerp.  Het boek heeft bijna overal een antwoord op. Het is echt een goed boek. Het is vlot geschreven, een super goede schrijfstijl hebben de auteurs. Het dieet wordt niet opgedrongen maar aanbevolen dat vinden we echt leuk. Heel leuk dat dit dieetboek echt leuke afbeeldingen heeft. Er komen veel recepten in voor zoals een andijviestamppot, broodje geitenkaas, pesto en tomaat, wafels met aardbei en slagroom, aardbeienkwarktaart, Mexicaanse pokebowl, foeyonghai met konjacrijst, koolhydraatarme nasi of bami.

We hadden de koolhydraatarme nasi uitgeprobeerd. Wat was het heerlijk. We stoppen vaak veel pepers en andere onzin in het recept. Ze hebben goed advies gegeven. Ook vonden we de pizza lekker uit het boek. De auteurs hebben echt hun best gedaan om een goed kookboek te schrijven. Dit boek bevat 100 koolhydraatarme recepten. Het is gevarieerd en gezond. Ik wist niet dat je gezond kon zijn met lekker eten. Dat laten de auteurs van dit boek zeker zien.  Vanaf de eerste paar bladzijdes wordt het algauw duidelijk dat de auteurs super goed kunnen schrijven. De teksten en informatie worden op een prettige wijze verwerkt in het boek. Als lezer wil je nog meer informatie hebben en blijf je doorlezen. Het boek is  niet weg te leggen. Tijdens het lezen heb je niet door dat je een dieetboek van 319 bladzijdes aan het lezen bent. Je bent gewoon binnen een paar uur klaar. Zo snel gaat het. Dit boek is een meesterwerk en krijgt vijf sterren.

7 thoughts on “Recensie: 6×6 dieet

1. Het is altijd goed om geïnspireerd te kunnen worden door deskundigen. Al ben ik geen fan van het woord dieet. Zelf probeer ik zo gezond mogelijk te eten. Veel verse groentes en fruit. Knapperig en niet slap koken. Afwisseling, veel water. Wel genieten maar alles in balans.

2. Jee,5 sterren. Dan ben je er echt enthousiast over. Ook al ben ik geen dieet fan, lijkt het me wel interessant om het te lezen. Bedankt voor de tip.