Recensie: Oekraïne hoog op de zuil van vrijheid

Recentelijk verscheen het boek Oekraïne hoog op de zuil van de vrijheid bij Uitgeverij Aspekt. Dit is een boek dat ons altijd bij zal blijven. Wij waren aanwezig bij de boekpresentatie in Arnhem. Lees het verslag hier. Vandaag gaan we dit boek reviewen. Lezen jullie mee??

Wat staat ze fier boven op de onafhankelijkheidszuil op het Majdanplein in Kyiv, Vrouwe Ukraine. Vanaf haar positie kijkt ze naar de strijd in haar land, een gevecht waarvan de uitslag onvoorspelbaar blijft.

‘Oekraïne: Hoog op de zuil van vrijheid’ geeft achtergronden bij de eerste oorlog in dit decennium op Europese bodem. De aanleiding om dit boek samen te stellen en uit te geven is aangrijpend en hartbrekend. Op 24 februari 2022 viel buurland Rusland het voormalige broederland Oekraïne binnen. Sindsdien beheersen de beelden, de geluiden en de commentaren de nieuwsmedia.

De auteurs, de samensteller en de uitgever van deze bundel wensen meer begrip voor Oekraïne, de bewoners en hun onzekere toekomst. Uiteenlopende auteurs leverden hiervoor beschrijvingen en commentaren op bijzondere momenten in de recente geschiedenis. Daarnaast zijn er teksten uit en verwijzingen naar de literatuur van grensland Oekraïne. Verschillende vertalingen werden speciaal voor deze uitgave gemaakt.

‘Hoog op de zuil van vrijheid’ geeft de inzichten en de informatie die de lezer van vandaag zich wenst en verwarmt het hart met verhalen en gedichten. Samensteller Noud Bles is schrijver van verhalen, gedichten en romans.

Oekraïne is echt een actueel thema op het nieuws. Verschrikkelijk wat er gebeurt allemaal. Oekraïne hoog op de zuil van vrijheid , achtergronden , geschiedenis en literatuur vertelt diverse verhalen geschreven door diverse auteurs. Het boek bevat ook een gedicht van Perry Pierik, auteur en directeur van Uitgeverij Aspekt. Het boek telt 25 hoofdstukken inclusief 1 gedicht. Perry Pierik, Noud Bles, Dr. Jan Peters SJ, Luc en Tina Pauwels, Pattim Gomme, Anton Kruft, Hubert Smeets, Admira Fazlic e.a. schreven het boek. Noud Bles stelde het samen. Een goede samenstelling aan verhalen. Het boek begint met een gedicht van Perry Pierik. Vervolgens is auteur Noud Bles aan de beurt met een inleiding, Perry Pierik verrast ons met een essay in hoofdstuk 3. Het boek telt … bladzijdes. Het boek bevat ook zwart wit foto´s van diverse mensen o.a. Pilsudki en zijn officieren, NKVD troepen, Boris Jeltskin, uitgehongerde kinderen en Duitse troepen in Mariepoel. Er is een kleurenfoto de vlag van Oekraïne. Afbeeldingen in een boek maken het verhaal levendiger en begrijpbaarder. De verhalen zijn super goed ondanks het onderwerp. Je kunt  letterlijk een beeld bij het verhaal krijgen.

Etnisch zuivering:

Deze term komt ook vaak voorbij in boeken en op het nieuws dat het ooit aan Oekraïne toegekend zou worden hadden we niet verwacht en al helemaal niet in een coronatijdperk in Europa. Europa kent geen oorlog dachten we maar zo-eventjes. Mis hadden we het. Oorlogen zouden iets van vroeger zijn. Nou dat hebben we nogmaals met zijn allen mis. Het boek heeft het over etnisch zuivering.

Oekraïners zijn net als de koerden een vergeten volk“, vertelt Perry Pierik in het boek in zijn essay Oekraïne het vergeten land. Het is waar en hij heeft een punt.  Ze worden zeker etnisch gezuiverd. Mooie essay schreef Perry Pierik. Vanaf de eerste paar bladzijdes wordt het al duidelijk dit boek is echt top en dat Noud Bles de auteurs goed heeft samengesteld. Het is een topboek geworden. Alles is goed op elkaar afgestemd. Diverse verhalen, essays, herinneringen over Oekraïne samenbundelen was een prachtig idee. Vanaf de eerste bladzijde wordt je meegesleurd in dit boek. Ondanks het onderwerp is het geen zware leesvoer, maar echt lichte leesvoer. De auteurs vertellen het op een bijzondere wijze en op een rustige manier, waardoor het geen zwaar leesvoer wordt.

Noud Bles heeft een meesterwerk neergezet door alle verhalen bij elkaar te brengen. De verhalen zijn super goed en hebben inhoud. Als je nog beter wil weten wat er aan de hand is dan lees je dit boek zeker wel. Op de media wordt er oppervlakkig vertelt waarom de oorlog plaatsvond. Met dit boek krijg je als lezer een beter beeld. De auteurs hebben in makkelijk taalgebruik de verhalen geschreven, als lezer heb je hierdoor niet het gevoel dat je een geschiedenisboek leest. Ze vertellen iets over geschiedenis maar op een informatieve en luchtige manier. Dat lukt niet veel auteurs. Wij hebben veel boeken over Oekraïne gelezen, maar dit boek is wel een van de beste boeken over Oekraïne. Aspekt weet altijd de goede auteurs uit te kiezen voor hun boeken. Ze stellen je nooit teleur. Stiekem weten we vaak al dat dit soort type boeken van Aspekt gewoon goed zijn. Na het lezen van dit boek werd het alleen maar bevestigd. De auteurs hebben goede verhalen neergepend. Als lezer kun je niet stoppen met lezen maar moet je dit boek gewoon uitlezen voordat je hem weggezet. Het lukte ons niet. Voordat je het beseft heb je de 211 pagina´s binnen no-time verslonden. Wat een meesterwerk. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Oekraïne: Hoog op de zuil van vrijheid

Auteur: Noud Bles

ISBN: 9789464628104

Aantal pagina’s: 196

Publicatie datum: 10-06-2022

Prijs: € 18.95

Verkrijgbaar bij de boekhandels en uitgeverij Aspekt een directe bestellink vinden jullie hier.

6 thoughts on “Recensie: Oekraïne hoog op de zuil van vrijheid

1. Dit klinkt als een boek dat helemaal ‘on topic’ is. Ik denk dat het goed is dat hier bekendheid aan wordt gegeven. Stiekem denk ik terug aan ‘onze’ geschiedenisboeken uit de jaren tachtig en dat daar nooit de informatie over Nederlands-Indië heeft gestaan die nu met stukjes en beetjes tevoorschijn komt. Ik hoop dat dit met Oekraïne anders zal zijn.

2. Ik moet eerlijk toegeven dat ik normaal niet dit boek zou gaan lezen, maar gezien de huidige situatie ben ik wel nieuwsgierig om meer over Oekraïene te weten te komen.

3. Een onderwerp waar we vandaag de dag niet meer omheen kunnen, ik denk dat door de situatie nu het boek bij veel mensen in het vizier komt. Lijkt me interessant om eens te lezen.